تشدید بی اعتمادی با دستکاری بازار

کارشناس بازار سرمایه گفت: اعتماد مردم نسبت به بازار بورس از بین رفته، و دستکاری ها و دخالت ها از جانب دولت و نهادهای بازار سرمایه باید توسط مقام ناظر کنترل شوند.

علی بهشتی روی در گفت و گو با «صدای بورس» ، با بیان اینکه بورس نتوانست پاسخگوی اعتماد مردم و سهامداران شود،گفت: مواردی که اعتماد سهامداران بازار سرمایه و مردم را نسبت به بازار از بین برده، تصمیمات، دستکاری ها در قیمت ها و واکنش‌هایی بود که درباره قانون‌گذاری و وضع مقررات از سوی دولت در جریان بود. هر چند این قانون‌گذاری‌ها و وضع مقررات متعدد در حوزه اقتصاد کلان هم وجود دارد ولی در بازار سرمایه که نیاز به اعتمادسازی داشت، بیشتر دیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه باید دخالت ها از سوی دولت و نهادهای بازار سرمایه به حداقل رسانده شود، ادامه داد: نبود ثبات در سیاست گذاری، وضع قوانین و مقررات متعدد، مالیات، قیمت‌گذاری‌های دستوری، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی که راجع‌به خوراک و حامل‌های انرژی بود، باعث‌شده اهالی بازار سرمایه نتوانند اثرات این متغیرها را در تصمیمات بلندمدت در نظر بگیرند. چرا که هر آن ممکن است تحلیل‌ها از روند بازار و نحوه سرمایه‌گذاری با یک بخشنامه، دستورالعمل، قیمت‌گذاری یا روش جدید در مدیریت، دستخوش تغییراتی شود.

بهشتی روی بیان کرد:‌ در بورس کالا بعضا شاهد هستیم قیمت گذاری های دستوری اعمال می شود که این خود در تضاد با با فلسفه وجودی بازارها و شفافیت در قیمت گذاری است. در گذشته ثابت شده ، هرکدام از این نرخ گذاری ها که از مکانیسم بازار خارج می شوند به سمت ایجاد و تولید رانت رفته و این چرخه به نفع دلالانی است که بیشترین سودها را کسب می کنند .

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه همواره سهامداران و سرمایه گذاران قربانی تصمیمات لحظه ای هستند،گفت: زمانی که قوانین و مقرراتی در مجلس و دولت تایید و تصویب می شوند باید در سازمان بورس و نهادهایی که مرتبط به بازار سرمایه هستند برای بازه زمانی میان مدت و بلند مدت بدون تغییر باقی بماند تا سرمایه گذاران بدون نگرانی سرمایه های خود را وارد بازار کنند.چرا که همواره قربانی تصمیمات لحظه ای مردم و سرمایه گذاران هستند که متضرر می شوند.

مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین، افزود: موضوع قابل توجه دیگر شفافیت در اطلاعات است ، ناشران بواسطه اطلاعاتی که در سایت کدال یا اخبار به بازار مخابره می کنند گاهی اوقات شاهد اخبار ضد و نقیض ویا تغییراتی در بازه زمانی خیلی کوتاه هستیم در این مرحله مقام ناظر باید رسیدگی های لازم را برای ناشران شفاف سازی کند.

بهشتی روی تصریح کرد: از سری مسائل مهم تر ، موضوع اعتماد سازی است که خواهان عدم دخالت همه ارکان ها در بازار است و از بزرگترین اشتباهات آن توصیه به خرید یا فروش است که اشخاصی که اطلاعات و مهارت های کافی را در این بازار نداشته و حرفه اصلی آن ها این بازار نیست و اظهار نظرها و جهت دهی های اشتباهی به بازار سرمایه دادند که دود آن در چشم بازار سرمایه در میان مدت و بلند مدت رفته و با نزدیک شدن به انتخابات از بازار سرمایه برای رای و خوشایند شدن گروهی نباید صحبت و اتفاقی بیفتد و بازار سرمایه باید مسیر خود را طی کند.

مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین با اشاره به وظایف مقام ناظر و ایده آل شدن بازار سرمایه افزود: در روزهایی که بازار دچار روند منفی می شود ، فعالان بازار از حمایت نکردن مقام ناظر صحبت می کنند این درحالی است که مقام ناظر نباید دخالتی در مکانیسم بازار داشته باشد و این امر خوشایندبرخی فعالان بازار نیست ، زمانی که بازار روند مثبتی دارد شاهد نهیب زدن هستیم که ممکن است بازار حباب شود و یا با ابزاری جلوی رشد بازار را بگیرند این امر طبیعی می شود که سرمایه گذار توقع دخالت و یا صحبتی در روز های مثبت بازار داشته باشد و در روزهایی که بازار روند منفی دارد مقام ناظر ورود و حمایت کند ، اما ایده آل ترین حالت بازار این است که نه در صعود و نه در نزول مقام ناظر نباید دخالتی در تصمیمات داشته باشد و باعث بهم ریختن مکانیزم بازار شود ، مگر مواردی که در قانون بصورت خیلی شفاف بیان شده است که در اختیار شورای عالی بورس هستند .

کد خبر 482982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =