بورس قربانی افزایش نرخ بهره بانکی

کارشناس مسائل اقتصادی، گفت:با توجه به بالا بودن نرخ بهر بانکی و رکود حاکم بر بازار بورس نمی توان تا پایان سال شرایط مطلوبی را برای بازار سرمایه پیش بینی کرد

وحید شقاقی شهری، در گفت و گو با «صدای بورس»،‌ با بیان اینکه تا پایان سال شرایط بازار سرمایه چندان مطلوب نخواهد بود، گفت: ارزش معاملات در چند هفته اخیر بسیار پایین آمده به طوری که در روزهای اخیر بین ۳ تا ۶ همت بوده که این نشان می دهد بورس در شرایط رکود به سر می برد.

وی به دلایل رکود بازارسرمایه اشاره کرد و افزود: مهمترین دلیل رکود بورس افزایش نرخ بهره بانکی است . درحالی که بانک مرکزی نرخ ۲۳ درصد را اعلام کرده اما شاهد هستیم برخی بانک ها تا ۲۶ درصد نرخ سود سپرده را پرداخت می کنند، همچنین برخی صندوق ها نیز تا ۳۰ درصد را پوشش می دهند.به طور یقین نرخ بهره بالا شرایط رکود در بورس را تشدید می کند و نمی توان تا پایان سال شرایط مطلوبی را برای بازار سرمایه پیش بینی کرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی درباه تاثیر نرخ ارز در بازار سرمایه نیز گفت: با توجه به اینکه بازار ارز در روزها و هفته های گذشته به یک ثبات نسبی رسیده است به نظر نمی رسد نرخ دلار و سایر ارز ها نوسانات شدیدی را تا پایان سال تجربه کنند به همین دلیل این بازار نمی تواند تاثیر چندانی بر بورس کشور داشته باشد.

شقاقی شهری گفت:باید به این نکته توجه داشت حال و روز پالایشی ها و پتروشیمی ها در کنار صنعت بانکی در بحث فروش، سودآوری، ‌درآمد عملیاتی و درآمدزایی به نسبت سایر صنایع بهتر است. از سوی دیگربه نظر می رسد گزارش ۹ ماهه یا سالیانه برخی شرکت ها هم گزارش های خوبی خواهد بود و می تواند شاخص P/E این شرکت هارا کاهش داده و به زیر رقم ۴ یا حتی ۳ برساند.

کد خبر 482861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =