تکلیف مجلس به وزارت راه/ واگذاری زمین به این افراد برای ساخت مسکن

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزارت راه و شهرسازی اجازه دادند با رعایت تشریفات قانونی نسبت به اعطای زمین به سرمایه‌گذاران، توسعه‌گران، انبوه‌سازان و نهادهای عمومی غیردولتی جهت ساخت مسکن اقدام کند.

به گزارش صدای بورس،نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه) و در جریان ادامه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، ماده ۵۴ لایحه را به تصویب رساندند.

بر اساس این مصوبه؛ وزارت راه و شهرسازی مجاز است به منظور تأمین بخشی از منابع مالی مورد نیاز در آماده سازی، تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی و احداث مسکن حمایتی در نهضت ملی مسکن، بخشی از اراضی تحت تملک و در اختیار خود را:

۱. مطابق طرح توجیهی فنی و اقتصادی مصوب (شامل مشخصات فنی ضروری اعم از تعداد واحدهای مسکونی و سرانه های شهری موردنیاز)، از طریق مزایده با رعایت تشریفات قانونی به سرمایه گذاران، توسعه گران، انبوه سازان و نهادهای عمومی غیردولتی جهت ساخت مسکن، به صورت فروش یا اجاره یا انتقال مالکیت پس از دوره اجاره زمین، واگذار نماید، منابع حاصل از آن به حساب صندوق ملی مسکن واریز می شود و یا به صورت واحدهای مسکونی آماده در همان اراضی در اختیار این وزارتخانه قرار گیرد. انتقال قطعی مالکیت زمین مشروط به ساخت وساز در زمان بندی معین بوده و زیرساخت ها و سرانه های شهری
شهرک مطابق الگوی(مدل) مالی تأمین می گردد و بخشی از مسکن های ساخته شده به گروه های حمایتی اختصاص می یابد.

تبصره- وزارت راه و شهرسازی موظف است در قراردادهای منعقد شده، شرط فسخ قرارداد در صورت تأخیر در ساخت و ساز بیش از حدود تعیین شده را پیش بینی نماید و در صورت وقوع تأخیر غیر مجاز، نسبت به بازپس گیری زمین، تسویه هزینه های انجام شده به قیمت روز و واگذاری مجدد آن اقدام نماید.

۲. به منظور تحقق اهداف این قانون و قانون جهش تولید مسکن و تامین بخشی از منابع مالی طرح های توسعه مسکن، وزارت راه و شهرسازی مجاز است در چارچوب بودجه های سالانه، برای طرح(پروژه) های مسکن محرومین، نسبت به تهاتر اراضی و املاک تحت مالکیت خود پس از اعمال ارزش افزایی، با مطالبات قطعی پیمانکاران طرف قرارداد موضوعات یاد شده اقدام نماید.

۳. با انتقال مالکیت از طریق شرکت ها و سازمان های تابعه خود، در اختیار بانک مسکن قرار دهد. معادل ارزش روز کارشناسی این اراضی به عنوان افزایش سرمایه دولت در بانک مسکن منظور می گردد. بانک مسکن مکلف به مولدسازی این اراضی حداکثر ظرف سه سال از زمان واگذاری جهت افزایش ارائه تسهیلات در اجرای قانون جهش تولید مسکن است؛ در صورت عدم مولدسازی در زمان مقرر، دارایی های مذکور با ارزش روز کارشناسی به وزارت راه و شهرسازی مسترد می گردد.

تبصره- آیین نامه اجرایی این ماده ظرف مدت شش ماه پس از لازم الاجراء شدن برنامه توسط وزارت راه و شهرسازی تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد.

منبع: ایسنا

کد خبر 482702

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • گرانی مسکن مانع خرید کالاهای اساسی خانواده ها شد

    گرانی مسکن مانع خرید کالاهای اساسی خانواده ها شد

    به گواه آمار های رسمی افزایش هزینه خانواده در بخش مسکن منجر به کاهش شدید تقاضا در بازار کالاهای اساسی شده است.

  • بورس ابزاری برای مولدسازی دارایی‌های دولت

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد:

    بورس ابزاری برای مولدسازی دارایی‌های دولت

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه بورس کالا ابزار قدرتمندی برای مولدسازی به شمار می‌رود، گفت: اقدامات قابل توجهی از سوی دولت و مجلس برای حمایت از بازار سرمایه در نظر گرفته شده است.

  • ردیاب دلاری بازارمسکن

    ردیاب دلاری بازارمسکن

    قطب‌نمای دلاری قیمت مسکن که در مقاطع زمانی «التهاب بازارها»، برای تشخیص موقعیت بازار مسکن مورد استفاده قرار می‌گیرد، حاوی یک عدد تاریخی در حافظه‌اش است که با مشاهده آن می‌توان وضعیت فعلی و مسیر پیش‌رو را تحلیل و بررسی کرد.

  • فروکش کردن هیجان خرید آپارتمان در پایتخت

    فروکش کردن هیجان خرید آپارتمان در پایتخت

    بازار ملک طی پنج ماه اخیر در ۱۱ منطقه‌ شهر تهران که عمدتا از مناطق مصرفی محسوب می‌شوند دچار افت قیمت شده است. در بازه زمانی مذکور کاهش محسوس معاملات از نوع سرمایه‌گذاری، محو انتظارات تورمی و افت توان خرید در سمت تقاضای مصرفی به ثبات بازار مسکن پایتخت انجامید. بررسی‌ها از افت قیمت در دو محدوه پرمعامله شهر تهران یعنی مناطق ۵ و ۱۰ حکایت دارد.

  • با ۳ میلیارد تومان در کدام مناطق تهران می‌توانید خانه بخرید ؟

    با ۳ میلیارد تومان در کدام مناطق تهران می‌توانید خانه بخرید ؟

    متوسط قیمت مسکن در تهران ۷۶ میلیون تومان اعلام شده است که بر اساس آن، میانگین قیمت یک خانه ۱۰۰ متری در تهران به حدود ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است.

  • جزئیات پیشرفت نهضت ملی مسکن

    جزئیات پیشرفت نهضت ملی مسکن

    در نهضت ملی مسکن باید برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در ۴ سال برنامه ریزی شود و آخرین آمارهای وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد که در کل مناطق کشور، یک میلیون و ۸۶۷ هزار و ۷۱۹ واحد نهضت ملی مسکن در حال ساخت است.

  • پیش بینی جدید از آینده بازار مسکن / خانه بخریم یا نه؟

    پیش بینی جدید از آینده بازار مسکن / خانه بخریم یا نه؟

    دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان اعتقاد دارد: با توجه به اینکه بازار مسکن در شرایط رکورد تورمی قرار دارد اکنون بهترین فرصت و زمان خوبی برای خرید خانه از سوی مردم است.

  • انفعال بنیاد مسکن به نابودی زمین‌های کشاورزی دامن می‌زند

    انفعال بنیاد مسکن به نابودی زمین‌های کشاورزی دامن می‌زند

    نیاز روزافزون به مسکن و امنیت پایدار غذایی موضوعی نیست که بخواهیم با مقابل یکدیگر قرار دادن آنها یکی را نادیده بگیریم چراکه همان‌قدر که جامعه به مسکن نیاز دارد به مواد غذایی نیز نیازمند است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =