۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۸
تجارت ایران و آمریکا چقدر شد؟

تازه‌ترین داده‌ها از روند تجارت ایران با اتحادیه اروپا، چین و آمریکا نشان می‌دهد حجم تجارت ایران با اروپا در ۸‌ماه سال‌جاری میلادی به ۳میلیارد دلار رسیده و صادرات و واردات از آمریکا هم افزایش داشته، آن‌هم درحالی‌که همچنان شریک اول تجاری ایران، چین است.

به گزارش صدای بورس،مرکز آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) می‌گوید: حجم مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در ۸‌ماه ۲۰۲۳ با کاهش ۱۲ درصدی نسبت به‌مدت مشابه سال قبل به ۳ میلیارد یورو رسیده است. در ۸‌ماه سال گذشته، حجم تجارت ایران با کشورهای عضو اتحادیه اروپا ۳میلیارد و ۴۳۷میلیون یورو اعلام شده بود.

از سوی دیگر یک مقام وزارت صمت هم خبر داده تجارت ایران و چین در سال‌های اخیر رو به رشد بوده و به بیش از ۲۳میلیارد دلار رسیده است. اداره آمار آمریکا هم اعلام کرد صادرات این کشور به ایران در ۹‌ماه سال‌جاری میلادی با رشد ۲۴ درصدی به ۳۹ میلیون دلار رسیده است.

این گزارش می‌افزاید: درحالی‌که سطح تجارت ایران با کشورهای غربی با نوسان شدید مواجه شده اما میزان تجارت ایران به چین به‌عنوان یکی از ۲قدرت برتر اقتصادی دنیا در حال جهش است.

روح‌الله لطیفی، سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت صمت گفت: با بیان اینکه تجارت ایران و چین در سال‌های اخیر رو به رشد بوده، ‌گفت: تا ۲سال پیش میزان روابط تجاری ایران و چین در بخش تجارت غیرنفتی ۱۸میلیارد دلار بود، اما اکنون این رقم به ۲۲تا ۲۳میلیارد دلار رسیده است.

او تأکید کرد:‌ در حال حاضر ۲۹درصد از تجارت ایران با کشور چین است که این رقم در مقایسه با صادرات ما به کشورهای دیگر قابل ملاحظه است.

براساس آمار گمرک در ۷‌ماه امسال میزان تجارت غیرنفتی به ۶۴میلیارد و ۴۰۰میلیون دلار رسید که میزان صادرات غیرنفتی ایران به چین طی مدت یادشده ۸میلیارد دلار و میزان واردات ایران از چین ۱۰میلیارد و ۴۰۰میلیون دلار بوده است.

تجارت ایران و آمریکا چقدر شد؟ | جهش در مبادلات تجاری ایران و چین

منبع: روزنامه همشهری

کد خبر 482655

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • حال و احوال بنگاه های اقتصادی در مهر ماه چگونه بود؟

    حال و احوال بنگاه های اقتصادی در مهر ماه چگونه بود؟

    شاخص مدیران خرید (شامخ) در مهرماه، موقعیت قبلی خود را حفظ کرده؛ اما قوانین ناگهانی، فعالیت‌های اقتصادی را به‌سختی انداخته و فعالان اقتصادی نسبت به تأثیر این مشکلات بر روند تولید و فعالیت‌های اقتصادی هشدار داده‌اند.

  • ۱۸۳ میلیارد تومان فقط زیان یک روز خودروسازان!

    ۱۸۳ میلیارد تومان فقط زیان یک روز خودروسازان!

    یک کارشناس حوزه خودرو با بیان اینکه در نیمه اول امسال، خودروسازان روزانه ۱۸۳ میلیارد تومان ضرر داده اند، گفت: متاسفانه مجموعه سیاست‌های دولتی در کنار عدم همکاری بانک مرکزی برای تامین ارز مورد نیاز، واردات خودرو را معطل کرده و ضرر زیانی را به مصرف کنندگان نهایی وارد می‌آورد.

  • تولید نفت ایران افزایش یافت

    افزایش ۱۸۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه اوپک‌پلاس

    تولید نفت ایران افزایش یافت

    بررسی ماهانه مؤسسه پلتس نشان داد مجموع تولید نفت خام کشورهای عضو ائتلاف اوپک‌پلاس در ماه اکتبر در پی افزایش تولید نفت ایران و عراق به بالاترین سطح در سه ماه اخیر رسید؛ به طوری که تولید نفت ایران به بالاترین حد خود در پنج سال اخیر رسیده است.

  • دلایل کمبود شیر خشک چیست؟/ ۲ کارخانه اصلی شیر خشک تعطیل شد

    دلایل کمبود شیر خشک چیست؟/ ۲ کارخانه اصلی شیر خشک تعطیل شد

    عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: عملکرد ضعیف سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی برای تامین منابع ارزی و ریالی و همچنین عدم وجود برنامه مدون در سازمان غذا و دارو برای ارزیابی میزان نیاز کشور موجب شکل‌گیری وضعیت آشفته کنونی در بازار شیر خشک شده است.

  • موج صادرات ارزان چین در راه است؟

    موج صادرات ارزان چین در راه است؟

    مقامات چین که مصمم به ارتقای تولید هستند، پول را به سمت سازندگان محصولات فناوری پیشرفته، از نیمه‌رساناها گرفته تا خودروهای برقی، سرازیر کرده و این نگرانی را ایجاد کرده‌اند که ظرفیت مازاد تولید، موج جدیدی از صادرات ارزان را به راه خواهد انداخت.

  • رشد ۵۱ درصدی صادرات زعفران

    رشد ۵۱ درصدی صادرات زعفران

    نایب‌رئیس شورای ملی زعفران گفت: بنا بر آمار ۷ ماهه گمرک، صادرات زعفران نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۱ درصد رشد داشته است.

  • رشد اقتصادی در سایه ثبات سیاسی و اقتصادی

    رشد اقتصادی در سایه ثبات سیاسی و اقتصادی

    یک کارشناس اقتصادی نوشت: بهبود شرایط اقتصادی کشور نیاز به اقدامات وسیع در حوزه سیاست داخلی و خارجی، شفافیت اقتصادی، تجمیع نظرهای اقتصاددانان و خبرگان اقتصادی، حذف رانت‌، حذف قیمت‌گذاری دستوری، ثبات نرخ ارز، اصلاح و بهبود بانکداری و گذر از بانک‌محوری به بازارمحوری در اقتصاد کشور و اصلاح برخی ساختارهای اقتصادی دارد.

  • فعالیت‌های اقتصادی روی دست‌انداز قوانین ناگهانی و غیرکارشناسی

    فعالیت‌های اقتصادی روی دست‌انداز قوانین ناگهانی و غیرکارشناسی

    شاخص مدیران خرید اقتصاد در مهرماه، در همان محدوده قبلی باقی مانده؛ اما در این ماه علاوه بر مشکلات قبلی، استمرار مشکلات مربوط به اتخاذ قوانین ناگهانی و غیرکارشناسی نیز فعالیت بنگاه‌ها را تحت تأثیر قرار داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =