کدام صنایع بیشترین سود را ساختند؟

شماره ۵۱۸هفته نامه اطلاعات بورس منتشر شد.

به گزارش صدای بورس؛ در شماره ۵۱۸هفته نامه اطلاعات بورس موضوعات مختلفی همچون وضعیت بازارسرمایه، وضعیت نرخ خوراک، وضعیت سود صنایع و شرکت‌ها، بررسی روند پذیرش ها وغیره بررسی شد.

آثار تغییرات ناگهانی قیمت خوراک پتروشیمی‌ها

در سرمقاله این شماره حسین میری؛ کارشناس بازار سرمایه گفت: تغییراتی به این شکل در قیمت خوراک پتروشیمی‌ها، به طور کلی کار درستی نیست زیرا در هر نهاد اقتصادی یک نیاز اولیه‌ای وجود دارد و آن این است که در هر مجموعه‌ای بتوان تمام امور کسب و کار را برنامه

رشد نامطمئن بورس

ندا کریمی، کارشناس بازار سرمایه گفت: هفته منتهی به ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۲ متفاوت از هفته‌های پیش بود. در حالی که در هفته‌ها و حتی ماه‌های اخیر در اکثر روزها شاهد خروج نقدینگی اشخاص حقیقی از بازار بودیم، در این هفته با توجه به سخنرانی نرم سید حسن نصراله در روز جمعه و عدم توسعه جنگ رژیم صهیونیستی به کشورهای دیگر، بازار فشار فروش کمتری را تجربه کرد. در اوایل هفته، شرکت‌های پتروشیمی اقدام به افشای نرخ خوراک فروردین، شهریور و مهرماه کردند که این عدد کمتر از نر خ‌های برآوردی فعالان بازار سرمایه بود و موتور محرکه بنیادی بازار توسط این خبر ایجاد شد. البته این بخشنامه یک هفته زودتر تاریخ خورده بود و دلیل رشد چند روزه برخی نمادهای این گروه مشخص شد. البته رشد در اور ه‌ای‌ها بیشتر از متانولی‌ها بود و حتی زاگرس در روز بعد از انتشار خبر، منفی هم شد.

روند پذیرش شرکت‌ها تسریع شد

آنگونه که برخی در بازارسرمایه معتقدند زمان همواره نقش مهمی در موفقیت یا شکست عرضه‌های اولیه ایفا می‌کند.به عقیده بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران زمانی که بازار سهام از انتظارات تورمی دور شده است و در فضایی چندگانه و نا بسامانی که این روزها شاهد آن هستیم قرار میگیرد که در آن به دلیل تشدید نااطمینانی‌ها به وضعیت بازارسرمایه، با فرار سهامداران مواجه شده است، سرمایه‌گذاران نمی‌توانند به بهانه عرضه اولیه در گام بعدی آسوده خاطر باشند.

کدام صنایع بیشترین سود را ساختند؟

صنایع مختف در ایران به واسطه شرایط منطقه‌ای، اقتصاد کشور، روابط بین‌المللی، نرخ ارز، سیاست‌گذاری‌های دولت و... در معرض نوسانات بسیاری قرار دارند. این نوسانات بر رفتار سرمایه‌گذاران صنایعی که در بازار سرمایه حضور دارند هم تاثیرگذار است. بر این اساس ۴۱ صنعت که در بورس و فرابورس ایران حاضر هستند از نظر سودآوری در ۱۲ ماه گذشته مورد بررسی قرار گرفته است.

پیشتازی صندوق های سهامی

بازار سرمایه هر چند این روزها چراغش سبز است و گاهی قرمزی تابلویش ماندگار می‌شود اما هنوز نتوانسته به روزهای خوش قبل از سال ۹۹ بازگردد و سهامدارانش هنوز دست به عصا راه می‌روند.

در واقع وضعیت این روزهای بازار سرمایه به گونه‌ای است که خیلی‌ها ترجیح داده‌اند برای اینکه تجربه تلخ سال ۹۹ برایشان تکرار نشود، بیشتر به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری بروند. شاید برای همین است که بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری از ابتدای سال تا لحظه تنظیم گزارش بهتر از عملکرد شاخص بوده است. در واقع آنطور که آمارها نشان می‌ دهد و فعالان بازار نیز تاکید می‌کنند؛ در شرایطی که بازدهی شاخص کل کم‌تر از دو درصد بوده،صندوق‌های سهامی به صورت میانگین پنج درصد بیشتر بازدهی کسب کرده‌اند.

بازی دولت با نرخ خوراک

مطابق پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های نفت و اقتصاد در پی تصویب برنامه هفتم توسعه اقتصادی، فرمول جدید تعیین قیمت گاز مصرفی مجتمع‌های پتروشیمی به گونه‌ای تعیین می‌شود که اولا نرخ گاز از ۵۰ هزار ریال کمتر نشود و ثانیا از میانگین نرخ صادراتی ماه قبل نیز بالاتر نباشد. در درجه اول این بدان معناست که دولت در موضوع نرخ گاز سیاست یکی به نعل و یکی به میخ را در پیش گرفته است؛ بر اساس این فرمول در صورتی که قیمت گاز صادراتی در بازارهای جهانی کاهش یابد به طوری که فرضا فرمول رقم ۴ هزار تومان را برای هر متر مکعب گاز مصرفی تعیین کند، این نرخ مورد تایید نیست و باید به ۵ هزار تومان برسد، اما اگر قیمت گاز روند صعودی داشته باشد، قیمت تا هر نقطه‌ای که میانگین قیمت‌های صادراتی اجازه می‌دهد، می‌تواند افزایش یابد. در ضمن نرخ خوراک گاز واحدهای تولید متانول مشروط به تسویه بهای خوراک طی سی روز پس از دریافت صورتحساب معادل نود و پنج درصد (۹۵) نرخ پایه تعیین گردد.

پرسمان

بی‌اعتنایی بودجه به بورس

فاکتورهای زیادی بر روی بورس موثر است، همچون صورت‌های مالی، کسری بودجه و ... . مساله کسری بودجه همه ساله در معادلات اقتصادی و تولیدی کشور تاثیر گذار بوده است

مهدی رضایتی، مدیرعامل سبدگردان ثروت پویا: بخشی از تاثیر مستقیم کسری بودجه بر بورس به این دلیل است که دولت سعی می‌کند این کسری را از محل درآمد شرکت‌ها جبران کند.

حسن رضایی پور؛ مدیرعامل کارگزاری هوشمند رابین: تاثیر منفی کسری بودجه دولت بر بازار سرمایه کشور مساله‌ای مستمر بوده است و بورس اوراق بهادار با حساب این اثر ثابت، رشد و نزول خود را خواهد داشت.

علی علامه راد؛ مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری دانا سپیدار: دولت باید به سمتی رود که بودجه عملیاتی واقعی داشته باشد و بتواند هزینه‌های خود را در بخش‌های ناکارامد مدیریت کند. اگر در یک نگاه بلند مدت تاثیر بودجه به ویژه بودجه عملیاتی را کمرنگ کند تاثیر مثبتی را می‌توانیم در بورس ببینیم.

همایون دارابی؛ مدیرعامل شرکت سبدگردان داریوش: دولت در حال حاضر کسری بودجه ندارد، آنچه به عنوان کسری بودجه دولت می‌بینیم ناشی از اصرار دولت بر حفظ ارز ۲۸۵۰۰ تومانی است.

مهدی رادان؛ کارشناس بازار سرمایه: مهمترین مشکل حال حاضر در بازار سرمایه که اجازه نمی‌دهد سهم‌ها به سمت ارزش ذاتی خود حرکت کنند نبود نقدینگی در بازار سرمایه است.

گفتگو

ثبات پول ملی، اولین رکن برای پایداری در نرخ ارز

با توجه به نوسانات نرخ ارز که در یکی دو هفته اخیر شاهد آن بودیم و در نوسانات نرخ طلا، سکه و بازار و بورس هم بی‌تاثیر نبود، سیدحسین قاسمی، کارشناس اقتصاد مالی و بانکی در گفتگو با هفته نامه اطلاعات بورس گفت: ثبات در نرخ رشد سرمایه گذاری خارجی و داخلی، بهبود رشد تولید ناخالص ملی‌، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و بهبود صادرات کالاهای نفتی و غیر نفتی چارچوب های ثبات نرخ ارز هستند و برای ایجاد مطلوب این چارچوب لزوما باید به سمت برنامه ریزی‌های اساسی و واقعی گام برداریم و به برنامه های توسعه ای ایمان بیاوریم.

۳ ریسک مهم در صنعت لیزینگ

صنعت لیزینگ از گذشته تا به حال با چالش‌ها و محدودیت‌های زیادی روبرو بوده است که از نگاه مدیرعامل و عضو هیات مدیره این شرکت، ریسک‌های اعتباری ، تامین مالی و محدودیت در انتشار اوراق از مهمترین آنها به حساب می‌آید.

احمد جاویدی قریچه، در تشریح محدودیت در انتشار اوراق گفت: با توجه به اینکه شرکت‌های لیزینگ حجم بسیار بالایی از چک و اسناد دریافتنی با مبالغ خُرد نگهداری می‌کنند ، امکان انتشار اوراق خرید دین در شرایط فعلی برای لیزینگ ها وجود ندارد. به این علت وی پیشنهاد می‌کند، فعالان و صنعت لیزینگ در کنار ارکان اجرایی و نظارتی بازار سرمایه و بازار پول، امکان انتشار این ابزارها را فراهم کنند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو ارائه خدمات غیر حضوری به مشتریان و تبدیل سامانه کسب و کار فعلی به پلتفرمی جامع و متمرکز برای ارتباط با ذینفعان از جمله مشتریان و تأمین‌کنندگان کالا و منابع مالی، تحقیق و مطالعه وضعیت فعالیت شرکت‌های خارجی معتبر در سایر کشورها، الگوبرداری از دانش فنی و مقررات حاکم بر فعالیت و سپس بومی‌سازی آنها را از جمله برنامه‌های لیزینگ پارسیان برشمرد.

کد خبر 482610

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =