رشد نامطمئن بورس 

هفته منتهی به ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۲ متفاوت از هفته‌های پیش بود. در حالی که در هفته‌ها و حتی ماه‌های اخیر در اکثر روزها شاهد خروج نقدینگی اشخاص حقیقی از بازار بودیم...

به گزارش صدای بورس، هفته منتهی به ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۲ متفاوت از هفته‌های پیش بود. در حالی که در هفته‌ها و حتی ماه‌های اخیر در اکثر روزها شاهد خروج نقدینگی اشخاص حقیقی از بازار بودیم، در این هفته با توجه به سخنرانی نرم سید حسن نصراله در روز جمعه و عدم توسعه جنگ رژیم صهیونیستی به کشورهای دیگر، بازار فشار فروش کمتری را تجربه کرد. در اوایل هفته، شرکت‌های پتروشیمی اقدام به افشای نرخ خوراک فروردین، شهریور و مهرماه کردند که این عدد کمتر از نرخ‌های برآوردی فعالان بازار سرمایه بود و موتور محرکه بنیادی بازار توسط این خبر ایجاد شد. البته این بخشنامه یک هفته زودتر تاریخ خورده بود و دلیل رشد چند روزه برخی نمادهای این گروه مشخص شد. البته رشد در اوره‌ای‌ها بیشتر از متانولی‌ها بود و حتی زاگرس در روز بعد از انتشار خبر، منفی هم شد.

شروع قدرتمند بازار
در اولین روز هفته پس سخنرانی دبیر کل حزب‌الله لبنان و کاهش ریسک سیاسی در منطقه شاهد شروع قدرتمند دربازار بودیم و شاخص‌های بورس با رشد همراه شدند. قدرت فروشنده‌ها در بازار تضعیف شده و شاهد غلبه خریداران بر فروشندگان بودیم. ارزش معاملات خرد در محدوده ۴۰۰۰ میلیارد تومان قرار گرفت. صندوق‌های اهرمی و نمادهای شاخص ساز و بزرگ که اخبار تجدید ارزیابی داشتند بیشتر مورد اقبال سرمایه گذاران قرار گرفتند. شاخص کل با رشد ۱.۴۶ درصدی به محدوده مرز دو میلیون واحد رسید. در جریانات معاملات روز شنبه شاهد ورود پول ۱۷۰ میلیارد تومانی به بازار بودیم.
در روز یکشنبه بازار پس از تقاضای قوی روز گذشته متعادل بود. شاخص کل با رشد ۱۷ هزار واحدی توانست در بالای کانال ۲ میلیون واحد قرار گیرد. ارزش معاملات خرد این روز همانند روز گذشته در محدوده ۴۰۰۰ میلیارد تومان قرار گرفت. از اتفاقات مهم این روز انتشار اخباری در خصوص نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها برای شهریور و مهرماه نرخ ۴۸۸۰ تومان به ازای هر مترمکعب بود که سبب شد تقاضای قوی بر این صنعت را شاهد باشیم اما بسیاری از نمادهای این گروه در انتهای بازار با فروش‌های حقوقی‌ها و عرضه‌های سنگین همراه شد.

روند متعادل
در سومین روز هفته شاخص کل با مثبت و رشد بیش از ۱۴ هزارواحد توانست به ۲ میلیون و ۳۰ هزار واحد برسد. فشار عرضه‌ها در بازار به قدری نبود که نشان دهنده فروش هیجانی باشد و بازار متعادلی را شاهد بودیم. نرخ‌های رسمی نرخ خوراک و سوخت صنایع اعلام شد و به تبع آن شاهد افزایش تقاضا در این گروه بودیم. اخبار تجدید ارزیابی ذوب نیز داغتر شد و تقاضا در نماد افزایش یافت. ارزش معاملات خرد به ۴۳۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت و با توجه به بهبود روند معاملات این روز شاهد ورود پول حقیقی‌ها حدود ۷۰ میلیارد تومان به بازار بودیم و دو نماد شپنا و شپدیس بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل داشتند.
در روز سه شنبه بازار مثبت و پرحجمی را شاهد بودیم. کاهش تنش‌ها و نگرانی‌ها در جنگ غزه و اخبار مثبت از آتش بس سبب شد که اکثر سهم‌ها در مثبت‌های بالا معامله شوند. در بازار روز سه‌شنبه نمادهای کوچک و جامانده از رشد اخیر با تقاضای بیشتری همراه شدند. در گروه خودرویی شاهد خرید سنگین و تقاضای قوی بودیم که شایعه در خصوص تجدید ارزیابی این گروه شنیده می شود.
با توجه به روند معاملات شاهد ورود پول ۲۸۰ میلیارد تومانی به بازار بودیم و ارزش معاملات خرد نیز با رشد به ۶۰۰۰ میلیارد تومان رسید که امیدواری برای تغییر روند بازار را افزایش داد. شاخص کل نیز با رشد حدود ۱.۰۷ درصدی به رقم ۲ میلیون و ۵۲ هزارواحدی رسید که توانست مقاومت ۲ میلیون و ۵۰ هزار واحد را بشکند.

کاهش ارزش معاملات خرد
در آخرین روز هفته، بازار پس از رشد اخیر با عرضه همراه شد اما فروشنده قوی همچنان در بازارنبود و خریداران قوی در منفی‌ها وجود داشت. ارزش معاملات خرد به نسبت روز گذشته کاهش یافت و به ۴۰۰۰ میلیارد تومان رسید. شاخص با رشد اندک ۳۲۰۰ واحدی در سطح ۲ میلیون و ۵۵ هزار واحد قرار گرفت. در آخرین روز هفته روند معاملات کم حجم و بی رمق را شاهد بودیم که از دلایل آن می‌توان به ترس سرمایه‌گذاران از مواجه شدن با اتفاقات و رویدادهای آخر هفته و نگرانی‌های سیاسی اشاره کرد.

افتتاح نمایشگاه
در مجموع شاخص کل حدود ۴ درصد رشد داشت و به عدد ۲.۰۵۴.۴۵۰ رسید و شاخص کل هم‌وزن حدود ۶ درصد رشد را تجربه کرد و در آستانه فتح عدد ۷۰۰ هزارواحدی قرار گرفت. بیش از ۴۰۰ میلیارد ورود پول اشخاص حقیقی و ارزش معاملات خرد میانگین ۴.۵ همتی در مقایسه با معاملات خرد ۴ همتی هفته ماقبل خبر از هفته ای جذاب برای سهامداران بازار سرمایه بود. همچنین بیش از ۱۵۰۰ میلیارد پول اشخاص حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شد و اخباری مبنی بر انتشار مجدد اوراق تبعی توسط صندوق توسعه بازار منتشر شد که می‌تواند خبر جذابی برای بازار باشد. نمایشگاه بورس کیش، که عمدتا شاهد حضور بانک‌ها بود. در روز افتتاحیه، شاهد سبز شدن شاخص بودیم.
مدیرعامل بانک صنعت و معدن در نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه کیش اعلام کرد که تا آذر ماه بلوک مدیریتی غیر کنترلی واتی در نماد شیران آگهی خواهد شد. سرانجام بعد از شایعات مستمر شاهد تغییراتی در راس شستا بودیم و عارف نوروزی جایگزین بازیان شد. شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرد که سامانه انتقال سهام متوفیان سهام عدالت به منظور تعیین تکلیف سهام عدالت اشخاص متوفی ایجاد شده است.
چراغ سبز عرضه املاک مازاد توسط سازمان خصوصی سازی از طریق بورس کالا روشن شد و در هفته جاری در بورس کالا عرضه می شود. پیشنهاد هیات مدیره به منظوره تجدید ارزیابی دارایی‌های سخاش منتشر شد و باید منتظر گزارش سایر زیرمجموعه‌های سیمان تامین باشیم. فبیرا از شکست در یک پرونده حقوقی خبر داد. دارویی‌ها مطابق روال هفته‌های قبل، افزایش نرخ‌های محدودی را کدال کردند.
شایعاتی در خصوص افزایش نرخ تا ۱۵ درصدی شوینده‌ها منتشر شده است. تاپکیش برنده مناقصه ۳۰ هزار دستگاه کارتخوان شده است. گزارش ۱۲ ماهه سیمان شرق و سیمان سپاهان منتشر و اعداد جذابی مخابره شد. قائم مقام سازمان بازرسی اعلام کرد از ابتدای امسال بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان از اموال بانک‌ها فروش رفته است.

بازارهای جهانی
در بازارهای جهانی نفت هفته بسیار بدی را به واسطه آمار ناامیدکننده اقتصادی چین تجربه کرد و شاخص نفت خام به کمتر از ۷۵ دلار رسید. قیمت طلا در محدوده ۱۹۶۰ دلاری قرار گرفت و افت ۲ درصدی را تجربه کرد. روی با رشد اندک به بالای ۲۶۰۰ دلار رسید و سرب ۲۱۸۰ دلار معامله شد. قیمت مس هم در حدود ۸۰۰۰ دلار در نوسان است. در بازار آزاد بعد از نوسانات چند درصدی دلار به محدوده ۵۱ هزار تومانی برگشت و هر سکه امامی هم ۲۹ میلیون تومان معامله شد

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۵۱۸ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 482563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =