پول و اطلاعات سرقت می‌شوند

هکرها از مهارت‌های خود برای عبور از موانع امنیت دیجیتال و اطلاعات محافظت‌شده استفاده می‌کنند.

به گزارش صدای بورس، گرچه هکرها عموماً مجرم و خلافکار هستند، اما انواع مختلفی از هکرها وجود دارد که برخی خلافکار نیستند. در اینجا به معرفی انواع هکرها و تفاوت آنها با یکدیگر می‌پردازیم. آشنایی با این هکرها به شما در تأمین امنیت دیجیتال‌تان کمک می‌کند.

هکر کلاه‌سفید

کلاه‌سفیدها، هکرهایی هستند که برای بهبود امنیت دیجیتال فعالیت می‌کنند. آنها بر اساس قرارداد به سیستم‌های دیجیتال نفوذ می‌کنند تا ضعف‌های آنها را شناسایی و به مشتری طرف قرارداد اعلام کنند. در واقع کلاه‌سفیدها به شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک می‌کنند تا با شناسایی ضعف‌های امنیتی در سیستم‌های خود نسبت به رفع آنها اقدام کنند.

هکر کلاه‌سیاه

کلاه‌سیاه‌ها، مجرمان سایبری هستند که با بهره‌برداری از نقاط ضعف و آسیب‌پذیری سیستم اقدام به کلاهبرداری می‌کنند. هدف این نوع هکرها معمولا کسب پول است. گرچه برای این کار آنها از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند اما عموما سرقت مستقیم پول، روش اصلی آنهاست. کلاه‌سیاه‌ها با شکستن گذرواژه قربانی به اطلاعات مالی و بانکی او دسترسی پیدا می‌کنند و پول‌هایش را به سرقت می‌برند.

هکر کلاه‌خاکستری

این نوع هکرها در فضای اخلاقی مبهمی بین کلاه‌سفیدها و کلاه‌سیاه‌ها قرار می‌گیرند. آنها بدون رضایت اهداف خود به سیستم‌ها نفوذ می‌کنند اما از ضعف‌های سیستم برای اسیب زدن بهره‌برداری نمی‌کنند. هکرهای کلاه‌خاکستری برای کمک به قربانیان جهت بهبود امنیتی، ضعف‌های سیستم را به آنها اطلاع‌رسانی می‌کنند. البته گاه این اطلاعات را رایگان ارائه نمی‌کنند بلکه بابت آن تقاضای پول می‌کنند.

هکر کلاه‌قرمز

این گروه خود را «ابرقهرمان» دنیای هکرها می‌دانند. آنها معمولا هکر کلاه‌سیاه را هدف قرار می‌دهند تا حملات آنها را مختل یا اقدامات آنها را تلافی کنند. اگرچه آنها ضد هکرهای کلاه‌سیاه هستند اما از روش‌های یکسان برای هک کردن آنان استفاده می‌کنند. این گروه ممکن است از حملات تمام عیار و گسترده برای نابودی سرورهای هکرهای کلاه‌سیاه استفاده کنند یا منابع آنها را بدزدند و این منابع را به قربانیان بازگردانند.

هکر کلاه‌آبی

این هکرها همان هکرهای کلاه‌سفید هستند که به استخدام یک سازمان یا نهاد درمی‌آیند. وظیفه آنها حفظ و تقویت امنیت سایبری سازمان و جلوگیری از حملات سایبری به زیرساخت‌های دیجیتال آنهاست. وقتی هکرهای کلاه‌آبی به استخدام سازمان یا شرکتی درآمدند، دیگر آنها را هکر نمی‌نامند. این هکرها معمولا به صورت گروهی کار می‌کنند و به تنهایی مسئول انجام هک‌ها نیستند. همچنین آنها ممکن است برای سازمان‌های امنیت سایبری که خدمات هک کلاه‌سفیدها را به مشتریان می‌فروشند، کار کنند.

هکر کلاه‌سبز

هکرهای کم‌تجربه و تازه‌کاری هستند که آرزو دارند در گروه کلاه‌سیاه یا کلاه‌سفید قرار گیرند. اقدامات آنها اغلب مخرب است. این گروه معمولا از بدافزار برای حملات خود استفاده می‌کنند. به دلیل نداشتن مهارت کافی، آنها اغلب از طریق ارسال ایمیل قربانیان را به دام می‌اندازند و اطلاعاتشان را سرقت می‌کنند.

کد خبر 482028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =