معرفی شرکت‌های برتر حوزه بلاکچین بر اساس ارزش بازار

فناوری بلاکچین در مسیر رشد و بلوغ قرار دارد. در این گزارش، ۱۰ سهام برتر بلاکچینی آمریکا و کانادا بر اساس ارزش بازار معرفی شده‌اند.

به گزارش صدای بورس، در سال‌های اخیر، بخش فناوری بلاکچین رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. گرچه سال ۲۰۲۲ برا این بازار با دشواری سپری شد، اما سرمایه‌گذاران آموختند که چگونه با نوسان و بی‌ثباتی سهام شرکت‌های بلاکچین کنار آیند.

همانگونه که ضیا یوسف از گروه مشاوران بوستون در نشریه «بارونز» اشاره کرده، ترکیب بلاکچین، اینترنت اشیاء (IoT) و هوش مصنوعی (AI) برای بهبود زنجیره عرضه به شکل گسترده و عمیقی هیجان‌انگیز است. استفاده از این فناوری‌های نوظهور در صنایع دارای حاشیه سود اندک و نیازهای پیچیده زنجیره عرضه قادر است تغییرات بزرگی در فعالیت‌های لجستیکی ایجاد کند.

در همین راستا، شرکت خدمات حرفه‌ای Deloitte نیز گفته است، فناوری بلاکچین نقش مهمی در جلب اعتماد سهامداران و ذینفعان به بازارهای سرمایه ایفا می‌کند. مایک بچل، مدیرعامل این شرکت گفته است: سازمان‌هایی همچون برودبریج، کلیراستریم و گولدمن ساکس با استفاده از پلتفرم‌های تراکنش مبتنی بر بلاکچین به کاهش ناکارآمدی سیستم‌های مبادله پول و افزایش اعتماد کاربران به بازارهای سرمایه کمک می‌کنند. بر این اساس، احتمالا توکن‌سازی دارایی‌ها در بازارهای سرمایه یکی از مهمترین موارد استفاده از بلاکچین است.

همگام با بلوغ فناوری بلاکچین، فرصت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاران ایجاد خواهد شد. در کنار صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله بلاکچین، شرکت‌های فعال در حوزه بلاکچین نیز از جمله ابزارهای سودآوری به شمار می‌روند.

در اینجا به معرفی سهام ۵ شرکت فناوری بلاکچین آمریکایی با بالاترین ارزش بازار که در بورس‌های نزدک و نیویورک معامله می‌شوند، می‌پردازیم. ارزش بازار این شرکت‌ها تا آوریل ۲۰۲۳ در دسترس بوده‌اند.

SAP

ارزش بازار: ۱۵۰.۳۵ میلیارد دلار

شرکت نرم‌افزاری SAP آلمان بیشتر به دلیل ارائه نرم‌افزار برنامه‌ریزی منابع سازمانی خود شهرت دارد. این نرم‌افزار برای کمک به کسب‌وکارها در مدیریت عملیات و روابط با مشتریان طراحی شده است. پلتفرم فناوری کسب‌وکار این شرکت از این ۴ مجموعه فناوری تشکیل شده است: پایگاه داده و مدیریت داده‌ها، توسعه و ادغام اپلیکیشن، تجزیه و تحلیل و فناوری‌های هوشمند.

راهکارهای این شرکت شامل پیشنهاد خدمات بلاکچینی است که دسترسی کاربران به خدمات بلاکچینی شرکت‌هایی همچون هایپرلجر فابریک، مالتی‌چین و کوروم اینفورمیشن را تسهیل می‌کند. این شرکت قصد دارد برای اپلیکیشن‌های BtoB نیز محصولات بلاکچینی جدیدی راه‌اندازی کند.

Intuit

ارزش بازار: ۱۲۲.۳۴ میلیارد دلار

این شرکت فین‌تک جهانی پیشتاز ارائه نرم‌افزار مالی شخصی و شرکتی است. پلتفرم این شرکت به بیش از ۱۰۰ میلیون مشتری در سراسر جهان خدمات ارائه می‌کند. این شرکت سال ۲۰۲۳ را با ثبت یک توکن غیرقابل تعویض (NFT) نزد دفتر ثبت اختراعات و نشان‌های تجاری آمریکا آغاز کرد. هدف از ارائه این توکن، راه‌اندازی برنامه دانلود نرم‌افزار رایانه‌ای برای تراکنش‌های دارایی مجازی در متاورس است.

IBM

ارزش بازار: ۱۱۹.۹۹ میلیارد دلار

غول چندملیتی آمریکایی IBM یکی از بزرگترین شرکت‌های فناوری اطلاعات در جهان است که به دلیل ارائه محصولات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری همچون رایانه‌ها، سرورها، سیستم‌های ذخیره اطلاعات و تجهیزات شبکه شهرت دارد. در سال‌های اخیر، این شرکت به دنبال ثبت برند خود در حوزه بلاکچین نیز بوده است.

«فود تراست اکوسیستم» که فناوری بلاکچین را برای مدیریت زنجیره عرضه مورد استفاده قرار می‌دهد، «سکیورکی» که در اپلیکیشن تایید هویت به کار می‌رود، همچنین «بلاکچین ورلد وایر» که پرداخت‌های برون‌مرزی را امکان‌پذیر می‌کند، برخی از محصولات بلاکچینی این غول فناوری اطلاعات جهان به شمار می‌روند.

ServiceNow

ارزش بازار: ۹۴.۵۴ میلیارد دلار

این شرکت یک پلتفرم و نرم‌افزار خدماتی (SaaS) است که قابلیت‌های رایانش ابری را برای کمک به شرکت‌ها جهت مدیریت دیجیتالی جریان کار و فعالیت‌هایشان ارائه می‌کند. محصول این شرکت با نام Now Platform یک پلتفرم مبتنی بر رایانش ابری برای خودکارسازی مدیریت فناوری اطلاعات است. این شرکت به عنوان یکی از اعضای شورای «هدرا» و شبکه فناوری دفتر کل توزیع‌شده «هدرا» به مشتریان و شرکای خود امکان می‌دهد تا از قابلیت‌های این مجموعه‌ها بهره ببرند.

PayPal Holdings

ارزش بازار: ۸۲.۸۶ میلیارد دلار

این شرکت یکی از پیشتازان انقلاب پرداخت دیجیتال در بیش از دو دهه گذشته به شمار می‌رود. پلتفرم این شرکت فین‌تک را بیش از ۴۲۵ میلیون مشتری و بازرگان در بیش از ۲۰۰ بازار در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌دهند. PayPal به مشتریان آمریکایی و بریتانیایی خود امکان داده تا از طریق این پلتفرم به خرید، فروش و نگهداری ۴ رمزارز مشهور جهان، یعنی بیت‌کوین، اتریوم، لایت‌کوین و بیت‌کوین کش بپردازند. همچنین مشتریانی که دارای کیف‌پول PayPal هستند، می‌توانند از این رمزارزها برای خریدهای دیگر نیز استفاده کنند. در آمریکا، این شرکت خدمات کریپتویی خود را از طریق سرویس پرداخت موبایلی Venmo ارائه می‌کند. PayPal همچنین به دنبال شراکت با پلتفرم‌های مجوزدار کریپتویی و بانک‌های مرکزی است. در دسامبر ۲۰۲۲ این شرکت موافقت‌نامه مشارکتی با MetaMask امضا کرد که به کاربران امکان می‌داد با استفاده از حساب‌های PayPal از پلتفرم این شرکت خرید کنند.

در اینجا هم به معرفی سهام ۵ شرکت فناوری بلاکچین کانادایی با بالاترین ارزش بازار که در بورس‌ تورنتو معامله می‌شوند، می‌پردازیم. ارزش بازار این شرکت‌ها تا آوریل ۲۰۲۳ در دسترس بوده‌اند.

Shopify

ارزش بازار: ۸۱.۷۱ میلیارد دلار

این شرکت یک پلتفرم تجارت الکترونیک جهانی اختصاصی برای فروشگاه‌های آنلاین و سیستم‌های خرده‌فروشی توسعه داده است. این پلتفرم دارای یک نرم‌افزار مبتنی بر اشتراک است که به کاربران امکان می‌دهد تا فروش‌های آنلاین خود را مدیریت کنند. پلتفرم این شرکت مستقر در اتاوا همچنین به کاربران امکان می‌دهد تا بازاری برای NFTها ایجاد کنند. Shopify در پروژه ۲۴ میلیون دلاری استارتاپ Thirdweb مشارکت کرده است. این پروژه، ابزاری برای ساخت و راه‌اندازی محصولات Web۳ همچون بازی‌های بلاکچین و NFT است.

CGI

ارزش بازار : ۳۱.۱۵ میلیارد دلار

شرکت CGI یکی از بزرگترین شرکت‌های یکپارچه‌سازی سیستم‌های فناوری اطلاعات و مشاوره تجاری جهان است. در حوزه بلاکچین، این شرکت به مشتریان خود کمک می‌کند تا با استفاده از فناوری، شبکه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری امن و کارآمدی بسازند. بانک مونترال، رویال بانک کانادا، گروه مالی میتسوبیشی یو اف جی و بانک ملی کانادا از شریکان بزرگ این شرکت به شمار می‌روند.

Open Text

ارزش بازار: ۱۳.۹۷ میلیارد دلار

این شرکت یک رهبر جهانی در حوزه مدیریت اطلاعات سازمانی است که یک پلتفرم یکپارچه‌سازی ابری برای زنجیره ةای تامین دیجیتال و اکوسیستم‌های تجاری فراهم می‌کند. مشتریان این شرکت شامل برخی از بزرگترین مجموعه‌های فعال جهان در حوزه‌های تولید، خرده‌فروشی، کالاهای مصرفی و صنایع خدمات مالی هستند. پلتفرم این شرکت با ادغام اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و فناوری‌های بلاکچین توانسته زنجیره‌های عرضه مستقل، هوشمند و متصل به هم را ایجاد کند. این شرکت یکی از اعضای ائتلاف بلاکچینی حمل‌ونقل است. این ائتلاف، با حدود ۳۰۰ عضو، بزرگترین ائتلاف تجاری بلاکچینی جهان است.

Nuvei

ارزش بازار: ۸.۰۷ میلیارد دلار

شرکت پرداخت الکترونیک Nuvei راه‌حل‌ها و پلتفرم پرداخت آنلاین و موبایلی و خدمات مشاوره را به برندهای مختلف در بازارهای داخلی و جهانی ارائه می‌کند. پلتفرم اختصاصی این شرکت توانایی پرداخت یکپارچه را برای کمک به رفع موانع پرداختی شرکت‌ها فراهم می‌کند و هزینه‌های عملیاتی آنها را کاهش می‌دهد. این شرکت از طریق زیرمجموعه خود به نام Simplex که با Visa همکاری مشترک دارد، کارت‌های اعتباری Visa را در اروپا و بریتانیا عرضه می‌کند. در میانه سال ۲۰۲۲ این شرکت با همکاری Bibox (نخستین پلتفرم معاملات دارایی دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی) سیستمی راه‌اندازی کرده که دسترسی آسان به بیش از ۱۴۵ کریپتوکارنسی را امکان‌پذیر می‌کند.

Lightspeed Commerce

ارزش بازار : ۲.۹۹ میلیارد دلار

این شرکت ارائه‌دهنده نرم‌افزار تجارت و POS، سیستم پرداخت ابری را برای کسب‌وکارهای خرد و متوسط در بیش از ۱۰۰ کشور جهان ارائه می‌کند. این پلتفرم به رستوران‌ها و خرده‌فروشی‌ها در مدیریت ذخایر، مشاهده اطلاعات مشتری و تحلیل داده‌های فروش کمک می‌کند. این برنامه از طریق یکپارچه‌سازی سیستم الکترونیکی POS و فناوری بلاکچین اختصاصی انجام می‌شود. این برنامه همچنین به رستوران‌داران کمک می‌کند تا از رعایت مقررات مالیاتی اطمینان حاصل کنند و در عین حال پیچیدگی مدیریت زنجیره تامین و صورت‌حساب را کاهش دهد.

منبع: investingnews

کد خبر 482027

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • وسوسه پاییزی بورس

    وسوسه پاییزی بورس

    با کمی کاوش در آمارهای ورود و خروج پول در نیمسال دوم سال درمی‌یابیم که زمانی که بازارهای ارز، طلا و سکه کار خود را ریزشی خاتمه داده‌اند، بازار سهام معمولا با ورود پول روبه‌رو شده است. در روز گذشته نیز همین اتفاق افتاد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =