چقدر پول از بورس خارج شد؟

در هفته گذشته ۴ روز خروج پول و یک روز ورود پول اتفاق افتاد و در مجموع بیش از ۲.۵ همت از بازار خارج شد. ارزش معاملات در محدوده ۳.۹۵ همت میانگین روزانه بود که رشد حدود ۳۰۰ میلیاردی را از میانگین روزانه هفته ماقبل نشان می‌دهد.

به گزارش صدای بورس ،تحولات پیرامون جنگ حماس و رژیم صهیونیستی قرار داشت و شاخص کل و هم وزن بازدهی منفی نصیب سهامداران کردند. شاخص کل با افت بیش از ۱.۵ درصدی به محدوده ۱.۹۷ میلیون واحدی رسید و شاخص هم وزن افت ۲ درصدی را به خود دید و با عدد ۶۶۰ هزار واحدی به کار خود پایان داد. در هفته گذشته ۴ روز خروج پول و یک روز ورود پول اتفاق افتاد و در مجموع بیش از ۲.۵ همت از بازار خارج شد. ارزش معاملات در محدوده ۳.۹۵ همت میانگین روزانه بود که رشد حدود ۳۰۰ میلیاردی را از میانگین روزانه هفته ماقبل نشان می‌دهد.

آغاز با افت شاخص
روز شنبه یکی از بدترین روزهای بورس در سال جاری بود و شاخص کل و شاخص کل هم وزن به ترتیب بیش از ۲.۵ و ۳.۴ درصد افت را ثبت کردند و حدود ۱۰۰۰ همت از ارزش معاملات ۴ همتی بازار خروج پول اشخاص حقیقی از بازار بود. بیشترین ارزش معاملات و بیشترین حجم معاملات هم به «وبملت» و «شستا» تعلق داشت. در روز یکشنبه با توجه به محدودیت‌هایی بر فروش اشخاص حقوقی و بازارگردان‌ها بخشی از سقوط آزاد بازار در روز شنبه جبران شد و شاخص کل و هم وزن رشد حدود ۰.۵ و ۰.۹ درصدی را جبران کردند بیشترین تاثیر مثبت بر روی بازار مربوط به نماد «فملی» بود و بیشترین ارزش و حجم معاملات را نماد «خگستر» به خود اختصاص داد. دو خبر با نتایج متفاوت برای گروه سیمان منتشر شد. رئیس صندوق ملی مسکن با طرح ایده عرضه فولاد و سیمان در تالار اختصاصی گفت: اعلام ساز و کار تعیین قیمت این محصولات در تالار مذکور بدون رقابت خواهد بود و تنها خریدار این تالار صندوق ملی مسکن است که به معنی تکرار سرنوشت تلخ اوره حمایتی می باشد ولی خبری دیگر که در صورت تحقق تاثیر مثبتی بر گروه سیمان دارد اینکه دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: اوایل تابستان امسال به شرکت‌های تولیدکننده سیمان دستور داده شد برای ساخت مسکن ملی از آبان ماه به بعد ماهانه ۲ میلیون تن سیمان مازاد تولید کنند. خروج پول در این روز ۲۷۰ میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد هم ۳.۴ همت بود.
در روز دوشنبه افزایش شاخص‌ها ادامه داشت و شاخص‌های کل و کل هم وزن رشد ۱ و ۱.۷ درصدی را ثبت کردند و حدود ۱۶۰ میلیارد تومان ورود پول به بازار را شاهد بودیم. ارزش معاملات هم در این روز ۴ همت بود. کماکان نماد «خگستر» بیشترین ارزش و حجم معاملات را به خود اختصاص داد. در روز سه شنبه شاخص کل و هم وزن تغییر خاصی را تجربه نکردند و ارزش معاملات ۳.۳ همت بود و ۴۵۰ میلیارد از بازار خارج شد. «ثشاهد» با بیشترین ارزش و حجم معاملات در مرکز توجه‌ها بود و با افت بیش از ۵ درصدی مواجه شد. در آخرین روز هفته مجددا فشار فروش سنگین به بازار تحمیل شد و شاخص کل و هم وزن افت ۰.۵ و ۱.۵ درصدی را به خود دیدند. در این روز ارزش معاملات ۳.۶ همت و خروج پول ۸۰۰ میلیارد بود. نمادهای ساختمانی با محوریت ثاخت کانون توجهات بودند.

عملکرد پررنگ دارویی‌ها
در هفته مورد بررسی گزارش عملکرد ماهانه آبان شرکت‌ها منتشر شد. در این بین تک نمادهای دارویی مانند «ددانا»، «دسبحان» عملکرد خوبی را به ثبت رساندند. در گروه سیمانی شرکت‌های واقع در غرب و جنوب غرب کشور مانند «سخوز» و «سبهان» درخشیدند. در گروه بانکی همچنان تراز مثبت نمایانگر است در گروه متانولی «شخارک» اقدام به فروش بخشی از موجودی انبار خود کرده است. در آروماتیک‌ها رشد مبلغی و مقداری فروش مشهود است. گروه شوینده هم رشد مبلغی فروش را نشان می‌دهند. شیشه‌ای‌ها رشد و زغال سنگی‌ها افت مبلغ فروش را نشان می‌دهند. نمادهای «خراسان»، «کرماشا» و «شیراز» با رشد مبلغی فروش و «شپدیس» با افت مواجه شدند. در اخبار منتشره در کدال نمادهای دارویی مانند «دپارس» و «دفارا» خبر از افزایش نرخ دادند. نماد «وسنا» خبر از تجدید ارزیابی از سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت داد. «غچین» از برنده شده آستان قدس مبنی بر خلع ید زمین‌های شرکت داد. «لپیام» شایعات مربوط به فروش لازما را تکذیب کرد. شپنا، فولاد و شتران خبر از افزایش سرمایه از محل سود انباشته دادند. بانک‌ها خبر از تسعیر نرخ دلار و یورو به ترتیب با نرخ‌های ۲۵ و ۲۶.۵ هزار تومان دادند. «کقزوی» خبر از راه اندازی فاز جدید کارخانه داد.
در بازارهای موازی با وجود اینکه بازار سرمایه هفته کم نوسان و آرامی را پشت سر گذاشت، سکه امامی در محدوده ۲۹.۵ میلیونی و دلار بازار آزاد در محدوده ۵۱.۵۰۰ تومانی در نوسان است. بازار سپرده‌های بانکی و صندوق‌های درآمد ثابت همچنان پر طرفدار هستند و مقصد موقت پول‌های سرگردان بازارها هستند؛ نرخ متوسط بهره بدون ریسک و نرخ متوسط بازدهی تا سر رسید اوراق به ۲۶ درصد رسیده است.
در بازارهای جهانی نفت خام کم توجه به تحولات خاورمیانه و با تمرکز بر آمار ضعیف تولیدات صنعتی چین و همچنین سیاستگذاری احتمالی کماکان انقباضی بانک مرکزی آمریکا با افت قیمت مواجه شد و کاهش ۳ درصدی را تجربه کرد به ۸۱ دلار رسید. طلا در محدوده ۲۰۰۰ دلار است و با رشد دلار در بازار آزاد، اقبال به نمادهای تولیدکننده طلا و ابزارهای طلا از جمله صندوق‌ها و گواهی سپرده بیشتر شده است. روی رشد یک درصدی را تجربه کرد و سرب با افت ۲ درصدی هفتگی همراه شد. فلز مس تحت تاثیر اخباری مبنی بر تصمیم چین برای افزایش ذخایر مس با رشد ۲ درصدی مواجه شد به محدوده ۸۰۵۰ واحدی رسید.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۵۱۶ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 481930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =