اشکال نوین کلاهبرداری های مالی و لزوم دریافت مشاوره حقوقی قبل از عقد قرارداد های شراکت یا همکاری یا واریز  وجوه مختلف به حساب اشخاص ناشناس

امروزه کلاهبرداری در معاملات و قراردادها به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. افراد قصد دارند با انجام این جرم مال دیگران را به‌صورت غیر قانونی به‌دست بیاورند.

به گزارش صدای بورس؛ در سال‌های اخیر، با گسترش فناوری و توسعه ارتباطات، چالش‌ها و فرصت‌های جدیدی برای افراد در جوامع مختلف به‌وجود آمده است. اگرچه گسترش فناوری و توسعه ارتباطات مزایای زیادی برای زندگی انسان‌ها دارد، اما این تغییرات با آسیب‌های امنیتی جدید همراه هستند. یکی از رایج‌ترین آسیب‌های ناشی از توسعه فناوری، کلاهبرداری به‌حساب می‌آید. به‌منظور تقویت امنیت اجتماعی و حفظ افراد از انواع جدید خلاف‌های مالی، به افراد توصیه می‌شود از یک وکیل باتجربه مشاوره حقوقی دریافت کنند.

اشکال نوین کلاهبرداری های مالی و لزوم دریافت مشاوره حقوقی قبل از عقد قراردادهای شراکت یا همکاری یا واریز وجوه مختلف به حساب اشخاص ناشناس

انواع کلاهبرداری‌ها در قانون جدید

در قوانین ایران کلاهبرداری مالی یک جرم علیه اموال اشخاص شناخته می‌شود. کلاهبرداران به‌منظور کسب سود غیرمشروع و با حیله و تقلب، به‌طور غیرقانونی اموال افراد دیگر را به‌دست می‌آورند. البته در قانون جدید سعی شده است با تعیین مجازات‌های سنگین برای این جرم، افراد را از انجام آن بازدارند.

قانون جدید با آموزش و افزایش آگاهی عموم، سعی دارد امنیت افراد را در برابر این نوع فعالیت‌های غیرقانونی تامین کند. با این‌حال افراد می‌توانند با دریافت مشاوره حقوقی قبل از عقد قراردادهای شراکت یا همکاری یا واریز وجوه مختلف به‌حساب اشخاص ناشناس از حقوق و امنیت خود محافظت کنند. برخی از انواع کلاهبرداری در قانون جدید شامل موارد زیر هستند:

خلاف اینترنتی (فیشینگ)

فیشینگ نمونه‌ای از خلاف‌های مالی است که ازطریق اینترنت انجام می‌شود. در این مورد کلاهبرداران با ارسال ایمیل‌های جذاب و وسوسه‌انگیز به قربانیان، به اطلاعات شخصی و حساب‌های مالی آن‌ها دسترسی می‌یابند. زیرا این ایمیل‌ها حاوی صفحات جعلی هستند که بسیار ماهرانه طراحی شده‌اند.

افراد با بازکردن این ایمیل‌ها سارقان را به سواستفاده محتوایی از اسناد و مدارک خود هدایت خواهند کرد و فرصت سرقت مالی و خالی‌کردن حساب‌های قربانیان برای کلاهبرداران فراهم می‌شود. به‌طور معمول در مشاوره حقوقی به افراد هشدار داده می‌شود که در خریدهای اینترنتی و نتورک مارکتینگ احتمال وقوع خلاف‌های نوین از نوع فیشینگ بسیار بیشتر است.

زیرا در چنین مواقعی با ایجاد درگاه‌های بانکی جعلی که بسیار شبیه به درگاه‌های بانکی معتبر هستند، اطلاعات کارت بانکی کاربر سرقت خواهد شد.

کلاهبرداری تلفنی (ویشینگ)

ویشینگ نوع دیگری از روش‌های نوین کلاهبرداری است که ازطریق تماس تلفنی از شماره‌های ناشناس به افراد صورت می‌گیرد. در واقع در این مورد کلاهبرداران با ایجاد وحشت مثل دادن هشدارهای امنیتی یا حس تمایل مثل خبر برنده‌شدن مقدار زیادی پول، احساسات انسانی شخص موردنظر را ترغیب می‌کنند.

در نهایت این‌کار منجر می‌شود تا فرد قربانی اطلاعات شخصی، اطلاعات حساب‌های بانکی و اطلاعات کارت‌های اعتباری خود را در اختیار فرد مهاجم بگذارد و به مطالبه وجه او پاسخ مثبت دهد.

خلاف در شبکه‌های اجتماعی

استفاده از حساب‌های جعلی یا تقلبی در شبکه‌های اجتماعی یکی دیگر از روش‌های نوین انجام این جرم به‌حساب می‌آید. در این روش کلاهبرداران با راه‌اندازی یک بدافزار به اطلاعات شخصی و اطلاعات بانکی افراد دسترسی پیدا می‌کنند. نمونه دیگری از این روش کلاهبرداری ایجاد یک رابطه عاطفی و عاشقانه با قربانی است که در نهایت با فریب از او پول دریافت خواهند کرد.

اشکال نوین کلاهبرداری های مالی و لزوم دریافت مشاوره حقوقی قبل از عقد قراردادهای شراکت یا همکاری یا واریز وجوه مختلف به حساب اشخاص ناشناس

خلاف از طریق پیامک یا مسیج‌ها

ارسال پیامک با هدف فریب و به‌دست آوردن اطلاعات شخصی یا مالی آن‌ها یکی دیگر از روش‌های نوین ارتکاب این جرم محسوب می‌شود. در واقع این روش بدین صورت است که شخص کلاهبردار پیامکی حاوی لینک‌های مخرب به فرد موردنظر ارسال می‌کند.

با ورود قربانی به این لینک‌های مخرب و جعلی، هکرها و مهاجمان به‌حساب بانکی افراد دسترسی پیدا می‌کنند و فرصت خالی‌کردن حساب بانکی برای کلاهبرداران فراهم می‌شود. به‌منظور محفوظ‌ماندن افراد از این روش کلاهبرداری و ابزارهای متقلبانه در این جرم، به آن‌ها هشدار داده می‌شود. زیرا درصورت وقوع چنین اتفاقی برای آن‌ها استرداد وجه از کلاهبرداران یک پروسه بسیار پیچیده خواهد بود.

کلاهبرداری ازطریق سایت‌های معروف

امروزه اغلب کلاهبرداران با ایجاد سایت‌های مشابه سایت‌های معروف، اعتماد افراد را جلب می‌کنند. درحالی‌که این سایت‌ها دارای صفحات جعلی هستند. با ورود افراد به این سایت‌های جعلی اطلاعات شخصی و مالی آن‌ها در دسترس سارقان قرار می‌گیرد.

در برخی از این سایت‌های جعلی از افراد درخواست می‌شود، در ازای عقد قرارداد همکاری مقادیر مختلفی وجه به حساب افراد ناشناس واریز کنند.

اشکال نوین کلاهبرداری های مالی و لزوم دریافت مشاوره حقوقی قبل از عقد قراردادهای شراکت یا همکاری یا واریز وجوه مختلف به حساب اشخاص ناشناس

کلاهبرداری ازطریق خودروهای تاکسی

یکی دیگر از روش‌های رایج کلاهبرداری در کشور ما در خودروهای تاکسی رخ می‌دهد. در این روش رانندگان با فریب‌دادن مسافران اموال آن‌ها را سرقت می‌کنند.

خلاف ازطریق عقد قرارداد مشارکت

یکی دیگر از روش‌های مهم و رایج از کلاهبرداری، عقد قرارداد شراکت بین دو یا چند شخص است.

نحوه اثبات جرم مالی و مجازات آن در قانون جدید

اثبات این جرم یک فرآیند حساس و پیچیده محسوب می‌شود. افراد برای اثبات این جرم باید مراحل زیر را انجام دهند.

  • جمع‌آوری شواهد و مدارک
  • انجام تحقیقات و پژوهش‌های کامل
  • تشخیص و شناسایی کلاهبرداران ازطریق اطلاعات جمع‌آوری‌شده و تحقیقات انجام‌شده
  • شهادت شاهدان درصورت وجود
  • آزمایش‌ها و اثبات‌های فنی

در قانون جدید کلاهبرداری یک جرم مالی و امنیتی سنگین تلقی می‌شود. ازاین‌رو برای افرادی که این جرم را مرتکب می‌شوند مجازات‌های زیر تعیین شده است:

  • حبس طولانی‌مدت
  • جریمه‌های نقدی سنگین
  • توقیف دارایی‌ها
  • محرومیت از حقوق اجتماعی

لزوم دریافت مشاوره حقوقی قبل از عقد قراردادهای شراکت یا همکاری یا واریز وجوه مختلف به حساب اشخاص ناشناس

باتوجه‌به روش‌های نوینی که کلاهبرداران این جرم را مرتکب می‌شوند، افراد درمی‌یابند که این‌گونه دعاوی از حساسیت زیادی برخوردار هستند. بنابراین مطرح‌کردن این نوع دعوا و پیگیری آن توسط یک وکیل پایه یک دادگستری به افراد کمک می‌کند، راحت‌تر به نتیجه برسند و اموال ازدست‌رفته خود را به‌دست آورند. زیرا وکلای باتجربه در این زمینه قادر هستند در سریع‌ترین زمان ممکن و با صرف حداقل هزینه حق موکل خود را پس بگیرند.

البته لازم به ذکر است که با افزایش آگاهی و اطلاعات افراد دررابطه‌با چنین کلاهبرداری‌هایی، مانع از درگیرشدن افراد در چنین دعاوی خواهد شد. بنابراین به افراد توصیه می‌شود قبل از افتادن در دام این کلاهبرداران به موسسه حقیقت گستر مراجعه کنند و از مشاوره وکلای متخصص و مجرب این موسسه بهره‌مند شوند.

اشکال نوین کلاهبرداری های مالی و لزوم دریافت مشاوره حقوقی قبل از عقد قراردادهای شراکت یا همکاری یا واریز وجوه مختلف به حساب اشخاص ناشناس

اهمیت مراجعه به موسسات حقوقی

از آنجایی‌که انجام کارهای حقوقی برای تمامی افراد امکان پذیر نیست، موسسات حقوقی مانند موسسه حقیقت گستر جهت ارائه مشاوره و پیگیری پرونده‌ها به یاری افراد گرفتار در دام جرم‌هایی مانند خیانت در امانت آمده‌اند. این موسسه که دارای تجربه سال‌ها خدمت در این حوزه است، از وکلای پایه یک دادگستری بهره می برد تا بتواند به مسائل پیش‌آمده مشتریان خود به‌درستی رسیدگی کند.

جمع‌بندی

کلاهبرداری به‌عنوان یک جرم سنگین در قانون جدید به‌حساب می‌آید. در واقع کلاهبرداران با استفاده از روش‌های مختلف سعی دارند، قربانیان خود را فریب دهند و مال آن‌ها را بربایند. ازآنجایی‌که فرآیند اثبات این جرم پیچیده است، به افراد توصیه می‌شود به‌منظور محافظت در برابر حمله هکرها و کلاهبرداران قبل از در اختیار گذاشتن اطلاعات خود، عقد قرارداد یا واریز وجه از یک وکیل مشاوره دریافت کنند.

کد خبر 480385

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • هشدار؛ این پیامک‌ها حسابتان را خالی می‌کند!

    هشدار؛ این پیامک‌ها حسابتان را خالی می‌کند!

    فارس نوشت:کلاهبرداری با پیامک جعلی سامانه ثنا موضوع جدیدی نیست؛ فقط تکرار هشدارهای پلیس فتا و خبر مالباختگانی است که در پی دریافت پیامک ناشناسی که با یک لینک درخواست وجه می‌کند قربانی شده و موجودی حساب‌شان خالی می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =