سرمایه‌گذاری کلان در تولید داروهای با فناوری پیشرفته

در یک دهه گذشته این هلدینگ با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومانی در حوزه تولید داروهای با فناوری پیشرفته، همواره پیشتاز قدم برداشتن در این حوزه در کشور بوده است.

به گزارش صدای بورس، کمبود دارو در کشور از جمله مشکلات و نگرانی‌هایی است که هر از چند گاهی اذهان عمومی را به خود مشغول می‌کند. اینکه آیا تحریم‌ها بر تولید و یا واردات دارو تاثیری در کمبود آن در آینده خواهد داشت از جمله سوالات مطرح در این باره است. بر این اساس علی مرتضوی، مدیرعامل گروه دارویی برکت در گفت‌وگو با هفته نامه اطلاعات بورس به بررسی این موضوع و وضعیت گروه دارویی برکت پرداخت.

* ارزیابی شما از مشکلات صنعت دارو در سنوات اخیر به چه صورت است؟
رشد نقدینگی و تورمی که اقتصاد ایران در سنوات اخیر آن را تجربه کرده، سبب افزایش نرخ ارز صنعت دارو از مرجع ۴۲,۰۰۰ ریالی به نیمایی شد. در پی این امر؛ قیمت محصولات دارویی متناسب با افزایش بهای تمام شده محصولات دارویی افزایش نیافته و در نهایت منجر به تضعیف حاشیه سود در صنعت دارو شد. قابل ذکر است این پدیده سبب چالش‌هایی همچون کمبودهای دارویی در برخی از بخش‌های صنعت دارو و همچنین تضعیف سرمایه‌گذاری مجدد و بهبود تدریجی خطوط تولیدی شده است. از طرف دیگر افزایش مطالبات دولتی در دانشگاه‌ها و مراکز دولتی سبب افزایش متوسط دوره وصول مطالبات و در پی آن تشدید چالش نقدینگی در صنعت دارو شده است. همچنین تحریم‌های اقتصادی کشور سبب چالش ورود مواد اولیه و ماشین آلات تولیدی در برخی از مبادی ورودی شده است.

* برنامه ورود به کسب و کارهای جدید دارید؟
با توجه به بیانیه چشم انداز شرکت مبنی بر «پیشتاز در ارزش ‌آفرینی، نوآوری و قابل اعتماد در عرصه خدمات و کالاهای سلامت محور منطقه غرب آسیا» گروه دارویی برکت خود را ملزم به ورود به عرصه‌های جدید دارویی با رویکرد فناوری بالا می‌داند. در یک دهه گذشته این هلدینگ با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومانی در حوزه تولید داروهای با فناوری پیشرفته، همواره پیشتاز قدم برداشتن در این حوزه در کشور بوده است. در این خصوص طرح‌هایی در دست مطالعه است که به محض نهایی شدن و تصویب در هیأت مدیره، اطلاع رسانی خواهد شد.

* برنامه شرکت برای شرکت‌های تابعه چیست؟
گروه دارویی برکت برنامه‌های متعددی را در جهت پیش برد چشم‌انداز و اهداف خود در پیش دارد که از آن جمله می‌توان به تقویت بنیه مالی و تأمین مالی شرکت‌ها از مجرای افزایش سرمایه و انتشار اوراق تأمین مالی جهت اجرای طرح‌های تولیدی جدید، بهبود مستمر خطوط تولیدی و الزامات GMP و بهبود سبد محصولات شرکت‌های تابعه و تقویت تیم اجرایی شرکت‌های تابعه و همچنین تلاش در جهت استقرار کامل اصول حاکمیت شرکتی ابلاغی سازمان بورس جهت استیفای حقوق سهامداران جزء اشاره کرد. بهبود خطوط تولید و ارتقای GMP همواره در طی سنوات اخیر از مهمترین دغدغه‌های هلدینگ در راستای افزایش کیفیت محصولات تولیدی شرکت‌ها بوده است. استمرار سودآوری همراه با تولید محصولات با کیفیت در شأن مردم عزیز ایران در بازارهای داخلی و صادراتی از مهمترین اهداف پیش روی گروه دارویی برکت بوده است.

* مهمترین مشکل صنعت دارو را چه می‌دانید؟
به نظر می‌رسد با توجه به سیاست‌های اقتصادی و افزایش نرخ ارز از نرخ مرجع به نیمایی و تخصیص ناکافی ارز بین شرکت‌های دارویی همراه با عدم افزایش قیمت مناسب محصولات، مهمترین چالش صنعت دارو را در حاشیه سود ناخالص نامناسب رقم زده است؛ به طوری که در سال اخیر بالغ بر ۱۰ درصد به طور میانگین با کاهش حاشیه سودآوری در صنعت دارو مواجه بوده ایم.
مهمترین مشکل صنعت دارو، قیمت‌گذاری دستوری برای دارو است که منجر به عدم تناسب قیمت دارو با بهای تمام شده شده است. از این رو طی این سال‌ها همواره قیمت‌گذاری دستوری مشکلاتی برای این صنعت ایجاد کرده و قیمت دارو در کشور واقعی نبوده است. بنابراین ضروری است برای تعادل در بازار داروی کشور، از تولید داخلی حمایت شود تا بتوان نیاز کشور به داروهای وارداتی را نیز کاهش داد؛ و این موضوع به خصوص در شرایطی مانند تحریم‌ها که کشور با موقعیت حساسی رو به رو است از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین در کنار بحث قیمت‌گذاری، دوره بالای وصول مطالبات همچون سال‌های گذشته وجود داشته است. با این تفاوت که به دلیل آزادسازی بحث نرخ ارز در صنعت دارو، این موضوع چالش‌ها و مخاطرات جدی تری نسبت به سال‌های گذشته در گردش نقدینگی شرکت‌ها به وجود آورده است.

* در رابطه با اجرای طرح دارویار توضیح دهید.
پس از اجرای طرح دارو یار و حذف ارز ترجیحی در صنعت دارو و عدم تناسب قیمت‌گذاری دارو با بهای تمام شده آن، نیاز به نقدینگی در صنعت دارو افزایش یافت از طرفی در پی اجرای سیاست‌های انقباضی بانکی و کاهش تسهیلات این مشکل حاد شد و در صورتی که حل نشود، صنعت دارو در ماه‌های آتی با بحران مواجه خواهد شد و در برخی داروها کمبود خواهیم داشت.

  • محمدرضا شاهوردیلو - خبرنگـار
  • شماره ۵۱۲ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 480234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =