خرید سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر در اولویت

در حال حاضر با توجه به تحریم‌ها مهمترین چالش شرکت‌های دارویی نقدینگی و دوره وصول مطالبات بالا در این صنعت است.

به گزارش صدای بورس،در حال حاضر با توجه به تحریم‌ها مهمترین چالش شرکت‌های دارویی نقدینگی و دوره وصول مطالبات بالا در این صنعت است. در این رابطه فرشید مرادی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری البرز اظهار کرد: «موضوع نقدینگی و دوره وصول مطالبات بالا در صنعت دارو که موجب افزایش تنگناهای مالی برای شرکت‌های تولیدی شده است همچنین تأمین ارز و تخصیص دیر هنگام آن باعث ایجاد خلل در مسیر تولید دارو شده، این در حالی است که تولید کنندگان دارو امکان خرید اعتباری از شرکای خارجی برای تأمین مواد اولیه را ندارند که تمامی موارد فوق باعث می‌شود پروسه تولید و عرضه دارو به بازار طولانی شود و بیماران با کمبود دارو مواجه شوند.» در ادامه ارزیابی او را درمورد شرایط شرکت سرمایه‌گذاری البرز می‌خوانید.

* شرایط شرکت‌های دارویی را در شرایط حاضر چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در پی آزادسازی نرخ ارز که از سال گذشته اتفاق افتاد و در ابتدا، اگرچه لزوم این اتفاق و حذف ارز دولتی همچون سایر صنایع پیش‌بینی می‌شد و برنامه‌ریزی‌های لازم نیز برای مواجهه با این امر در شرکت‌ها پیش‌بینی شده بود، لیکن به دلیل عدم تناسب بین قیمت‌های محصولات دارویی با افزایش بهای تمام شده، سال سختی را برای شرکت‌های دارویی کشور رقم زد. افت حدود ۸ درصدی حاشیه سودها در سال قبل خود گویای این موضوع است. در سال جاری و در پی اصلاح نرخ‌ها از سوی سازمان غذا و دارو و تأمین مالی از طریق انتشار اوراق، اقدامات مثمر ثمری در راستای خرید مواد اولیه و همچنین افزایش مقداری تولید دارو انجام‌پذیرفته است و اوضاع بهبود نسبی پیدا کرده است. اما همچنان مسئله چرخش نامناسب نقدینگی در صنعت دارو وجود دارد که شرکت‌های تولیدکننده را با مخاطراتی روبه‌رو کرده است.

* مهمترین چالش شرکت‌های دارویی چیست؟
مهمترین چالش شرکت‌های دارویی با توجه به تحریم‌های ظالمانه، موضوع نقدینگی و دوره وصول مطالبات بالا در صنعت دارو است که موجب افزایش تنگناهای مالی برای شرکت‌های تولیدی شده است همچنین تأمین ارز و تخصیص دیر هنگام آن باعث ایجاد خلل در مسیر تولید دارو شده، این در حالی است که تولید کنندگان دارو امکان خرید اعتباری از شرکای خارجی برای تأمین مواد اولیه را ندارند که تمامی موارد فوق باعث می‌شود پروسه تولید و عرضه دارو به بازار طولانی شود و بیماران با کمبود دارو مواجه شوند.

* شرکت در سه ماه نخست سال، سود خوبی شناسایی کرده است. برآورد شما از سود ۶ ماهه و پایان سال چقدر است؟ با توجه به اینکه زیان عملیاتی شناسایی کرده است؟
مهمترین فرصت پیش روی صنعت دارو این است که تهدید تحریم را غنیمت شمرده و به تولید داروهای دانش بنیان و تحت لیسانس روی آورده شود. همانند ۲ سال اخیر که ویروس کرونا مرزهای بین‌المللی را در نوردیده و موجب ابتلا و مرگ صدها هزار نفر و به مخاطره انداختن جامعه جهانی شده بود شرکت داروسازی سبحان انکولوژی با بکارگیری توان علمی و تجربی متخصصان خود موفق به تولید داروی استراتژیک رمدسیویر شده بود و بعد ازآن شرکت شفا فارمد توانست به عنوان اولین تولید کننده واکسن کرونا برای واکسن کوویران برکت از سازمان غذا و دارو مجوز دریافت کند.

* شرکت‌های دارویی مهمترین مسئولیت اجتماعی خود را چه می‌دانند و از نقطه نظر استراتژیک برای این موضوع برنامه‌ای دارید؟
شرکت‌های تولیدی دارو در زیر مجموعه شرکت سرمایه‌گذاری البرز با برخورداری از تجهیزات، امکانات و تکنولوژی پیشرفته تولید دارو و همچنین داروهای خاص در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خود همزمان با کشورهای پیشرفته موفق به تولید داروهای با کیفیت شده که علاوه بر کاهش هزینه‌های درمان موجبات جایگزینی تولید داخل به جای واردات داروهای مزبور در کشور را فرآهم کرده است همچنین این مجموعه تلاش زیادی برای تأمین کمبود دارو، رفع مشکلات و برطرف کردن نیاز بیماران می‌کند.

* دوره وصول مطالبات شما چقدر است و آیا نسبت به سال‌های قبل بهتر شده است؟
با توجه به عدم تسویه بدهی‌های دولتی و در نتیجه بالا رفتن معوقات دولت به شرکت‌های پخش نسبت به سال گذشته، میانگین دوره وصول مطالبات افزایش یافته است.

* آزاد سازی نرخ ارز هم تاثیراتی بر روی این صنعت دارد.
دقیقا؛ در پی آزاد سازی نرخ ارز و افزایش سرمایه در گردش نیاز به نقدینگی در جهت تأمین مواد اولیه احساس می‌شود از طرفی با سیاست‌های انقباضی بانک‌ها و نیز عدم پرداخت به موقع شرکت‌های بیمه ای مواجه هستیم. موارد مذکور مضاف بر این که موجب عدم تأمین به موقع و کافی مواد اولیه و به دنبال آن کاهش تولید و کمبود دارو می‌شود از سوی دیگر توان شرکت‌ها را در سرمایه‌گذاری حوزه‌های جدید، نوسازی خطوط کاهش داده است.

* نظر مدیریت در خصوص برآورد سود خالص به چه صورت است؟
روند سال‌های گذشته در هلدینگ دارویی برکت و شرکت‌های زیر مجموعه، همواره روندی افزایشی بوده و استمرار سود با کیفیت همواره مورد توجه ویژه قرار داشته است. همانند سنوات گذشته می‌توان رشدی بین ۱۵ الی ۲۵ درصد را در سودآوری برآورد کرد. با توجه به ماهیت شرکت سایر درآمدهای غیر عملیاتی شرکت (۱۳۶ میلیارد) مربوط به سود معاملات سهام در طی سه ماهه نخست سال ۱۴۰۲ است.

* در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی هم فعالیت‌هایی داشته‌اید؟
دقیقا؛ شرکت سرمایه‌گذاری البرز، به‌عنوان یک شرکت سرمایه‌گذاری، با هدف پاسخگویی به نیازهای جامعه، تولید داروهای مورد نیاز کشور، تأمین نیاز بیماران خاص، کیفیت محوری در برنامه‌ریزی تأسیس کارخانه‌ها و خطوط تولید، و به طور خلاصه حفاظت از محیط زیست، مشتری مداری، رعایت اصول اخلاقی و حرفه ای و تعهد به کیفیت محصولات است. از این رو گروه سرمایه‌گذاری البرز حفاظت از محیط‌زیست را یک اصل زنده می‌داند که بازخورد آن در صنعت نمایان می‌شود وپذیرفتن این اصل مهم که حق با مشتری است مبنایی است که در طراحی و ساختار دهی شرکت‌های تابعه، ملاک عمل قرار می‌گیرد و پای بندی به اصول اخلاقی و حرفه ای در همه شرایط و عدم تخطی از آن و پایبندی به قوانین و مقررات از مبانی زیرساختی در توسعه شرکتی محسوب می‌شود. بهره‌گیری از دانش فنی معتبر جهانی، استفاده از تجهیزات و ماشین آلات با استانداردهای بین‌المللی و بکارگیری بهترین مواد اولیه و جانبی در تولید فرآورده‌ها و اعمال کنترل‌های سیستمی برای رعایت اصول و قواعد کیفیت در جریان برنامه‌ریزی و تولید از مبانی فکری و کارکردی شرکت است.

* برنامه بهینه سازی پرتفوی شرکت چیست؟
بررسی، تجزیه و تحلیل و جابجایی بین سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر همواره مورد توجه جدی قرار داشته و در این راستا سال‌هاست که کمیته سرمایه‌گذاری شرکت با رصد دقیق شرایط بازار و صنعت دارو، تصمیم‌گیری در خصوص نگهداشت و یا خروج از سهام شرکت‌ها را بر عهده دارد و به مدیریت عامل مجموعه مشورت‌های لازم را در این خصوص عرضه می‌دارد.

* در مورد سرمایه‌گذاری‌های جدید هم طرحی دارید؟
بله؛ خرید سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر، انتشار اوراق، مشارکت در افزایش سرمایه، ایجاد، نوسازی خطوط تولید شرکت‌های سرمایه‌پذیر. البته در حال حاضر مهمترین مشکلی که صنعت دارو با آن مواجه است کمبود نقدینگی و تخصیص ارز به منظور تأمین به موقع و کافی مواد اولیه است. لذا در این راستا به منظور تحقق شعار سال لازم است به منظور جلوگیری از کمبود دارو و گرانی آن به تولید و تأمین داروی کشور و نیز صادرات دارو کمک شود.

* ارزیابی شما از استراتژی شرکت‌های سرمایه‌گذاری در دوران رکود بازارها چیست؟
تجزیه و تحلیل سهام شرکت‌های سود آور صنعت و خرید سهام آن‌ها و اجرای فرآیند افزایش سرمایه شرکت‌های تابعه بازارگردانی پرتفوی سهام شرکت‌های تابعه است. همچنین با توجه به ارزیابی شرکت‌های زیر مجموعه برای نیمه دوم سال و با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته پیش‌بینی می‌گردد عملکرد شرکت‌های تابعه همچون نیمه نخست سال همراه با رشد و سودآوری مطلوب برای سرمایه‌گذاران و ذینفعان باشد.

  • نگاه پندار - خبرنگـار
  • شماره ۵۱۰ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 480228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =