جهش ۲ تریلیون دلاری درآمد شرکت‌های دارویی دنیا

در سده ۲۰ میلادی، پیشرفت‌های چشمگیری در عرصه سلامت حاصل شد. در ۵۰ سال گذشته، توسعه خدمات درمانی در سطح جهان شگفت‌آور بوده است...

به گزارش صدای بورس ،در سده ۲۰ میلادی، پیشرفت‌های چشمگیری در عرصه سلامت حاصل شد. در ۵۰ سال گذشته، توسعه خدمات درمانی در سطح جهان شگفت‌آور بوده است. در این مدت، امید به زندگی سریع‌تر از هر زمانی در ۵ هزار سال گذشته رشد کرده است. با وجود چالش‌های ناشی از همه‌گیری کرونا، صنعت خدمات درمانی به رشد خود ادامه داده است. در رویارویی با همه‌گیری کرونا، این صنعت از طریق تلاش برای ساخت، خرید واکسن، درمان و تأمین منابع، همچنان به بهبود و افزایش تجربیات ادامه داد. این صنعت، به طور هم‌زمان، اهمیت روزافزون نابرابری در ارائه خدمات درمانی، تداوم ارائه این خدمات و محیط زیست را مورد توجه قرار داده است.
پس از کاهش دامنه بیماری کرونا، شرکت‌های دارویی به سازمان‌دهی مجدد پرداختند. در جریان همه‌گیری بیماری کرونا، اقدامات محدودکننده‌ای همچون تعیین فاصله اجتماعی، دورکاری، توقف فعالیت برخی کسب‌وکارها و... برای جلوگیری از گسترش دامنه این بیماری به کار گرفته شد که بر فعالیت شرکت‌های دارویی نیز اثرگذار بود. هرچند بعضی از شرکت‌ها با افزایش تقاضا برای دارو روبه‌رو شدند که رشد درآمد آنها را در پی داشت. شرکت‌های دارویی پیشنهاد ساخت و عرضه داروهای سفارشی را برای مجموعه‌ای از بیماری‌ها ارائه می‌کنند.

چشم‌انداز
صنعت دارو حوزه‌های مختلفی همچون پژوهش‌های دارویی-درمانی، توسعه، تولید و توزیع را پوشش می‌دهد. در سال ۲۰۲۱ مجموع درآمدهای جهانی صنعت دارو به ۱.۴۲ تریلیون دلار و در سال ۲۰۲۲ به ۱.۴۸ تریلیون دلار رسید و انتظار می‌رود طی دهه آینده با روند رو به رشدی همراه باشد. این رقم در حال حاضر از مرز ۱.۵ تریلیون دلار عبور کرده است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۸ از مرز ۲ تریلیون دلار نیز عبور کند. با توجه به ارائه فناوری‌های نوین و روش‌های تولید اقتصادی‌تر و کارآمدتر، این صنعت تجربیات بزرگی کسب کرده است. به علاوه، صنعت دارو شاهد سرمایه‌گذاری‌های کلان نیز بوده که به رشد آن کمک کرده است.
در اینجا به معرفی ۱۰ شرکت برتر دارویی جهان در سال ۲۰۲۳ و میزان درآمد آنها در سال ۲۰۲۲ می‌پردازیم.

Pfizer
میزان فروش: ۱۰۰.۳۳ میلیارد دلار
رشد فروش: ۱۹ درصد
شرکت دارویی چندملیتی فایزر آمریکا در توسعه و تولید دارو و واکسن تخصص دارد. این شرکت در سال گذشته توانست به درآمدی سه‌رقمی دست پیدا کند. در سال مالی ۲۰۲۱ میزان فروش فایزر با رشدی ۹۰ درصدی به بیش از ۷۹ میلیارد دلار رسید. بخش تحقیق و توسعه این شرکت در سال ۲۰۲۲ بسیار فعال بود و عرضه محصولات جدید نقش مهمی در رشد درآمدزایی آن ایفا کرد. دکتر آلبرت بورلا، مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره فایزر در این باره گفت: سال ۲۰۲۲ یکی از سال‌های رکوردشکنی فایزر نه تنها در زمینه درآمدزایی و افزایش قیمت سهام، بلکه مهمتر از آن، افزایش میزان مقبولیت داروهای این شرکت نزد مردم و بیماران بود. ما انتظار داریم که این رکوردها در سال ۲۰۲۳ نیز تکرار شوند.

AbbVie
میزان فروش: ۵۸.۰۵ میلیارد دلار
رشد فروش: ۳ درصد
با بیش از ۵۰ هزار کارمند که در ۷۰ کشور فعالیت می‌کنند، این شرکت در رتبه دوم درآمدزایی صنعت دارو در سال ۲۰۲۲ قرار دارد. این شرکت که در سال ۲۰۱۳ تاسیس شده، پژوهش‌های خود را بر حوزه بیماری‌های صعب‌العلاج متمرکز کرد. ۷ سال پس از آن تاریخ، AbbVie با موفقیت شرکت Allergan را خریداری کرد که به تقویت جایگاهش در عرصه‌های ایمنی‌شناسی، سرطان‌شناسی و علوم اعصاب منجر شد. حدود ۳۷ درصد از کل درآمد این شرکت در سال گذشته حاصل فروش داروی مورد استفاده برای درمان دردهای رماتیسمی و آرتروز بوده است. ریچارد گونزالز، مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره این شرکت در این باره گفت: در ادامه موفقیت‌های دهه گذشته، سال ۲۰۲۲ نیز به سالی پررونق تبدیل شد.

Johnson & Johnson
میزان فروش: ۵۲.۶ میلیارد دلار
رشد فروش: ۲ درصد
امسال شرکت J&J رتبه سوم شرکت‌های پردرآمد دارویی را به خود اختصاص داده است. این شرکت آمریکایی در توسعه و تولید دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای سلامت‌محور تخصص دارد.

Merck
میزان فروش: ۵۲.۰۱ میلیارد دلار
رشد فروش: ۷ درصد
این شرکت که در سال ۱۸۹۱ تاسیس شده، توانست خود را از رتبه هفتم به جایگاه چهارم پردرآمدترین شرکت داروسازی جهان برساند.

Novartis
میزان فروش: ۵۰.۵۴ میلیارد دلار
رشد فروش: ۲- درصد
این شرکت با وجود کاهش میزان فروش توانست رتبه پنجم جهانی را کسب کند. نووارتیس که در ۱۵۵ کشور جهان حضور دارد، بر تولید درمان‌های نوآورانه تمرکز دارد.

Roche
میزان فروش: ۵۰.۳۸ میلیارد دلار
رشد فروش: ۴ درصد
تاریخ ۱۲۵ ساله این شرکت سرشار از نوآوری است. این شرکت در زمینه تولید داروهای سرطان، ایمنی، بیماری‌های مسری و اعصاب همواره پیشتاز
بوده است.

Bristol-Myers Squibb
میزان فروش: ۴۶.۱۶ میلیارد دلار
رشد فروش: صفر درصد
جایگاه هفتمین شرکت‌ دارویی پردرآمد به این شرکت تعلق دارد. این شرکت از اوایل دهه ۱۸۰۰ میلادی در حوزه‌های مختلف دارویی فعال است.

Sanofi
میزان فروش: ۴۵.۲۲ میلیارد دلار
رشد فروش: یک درصد
در نیم قرن گذشته، این شرکت توانسته جایگاه خود را در میان غول‌های داروسازی جهان تثبیت کند و امسال به رتبه هشتم دست یابد.

AstraZeneca
میزان فروش: ۴۴.۳۵ میلیارد دلار
رشد فروش: ۱۶ درصد
در سال ۲۰۲۲ برای نخستین بار در تاریخ این شرکت، درآمد AstraZeneca از مرز ۴۰ میلیارد دلار فراتر رفت.

GSK
میزان فروش: ۳۶.۱۵ میلیارد دلار
رشد فروش: ۱۱ درصد
این شرکت چندملیتی بریتانیا در سال ۲۰۰۰ با ادغام دو شرکت دارویی شکل گرفت و به سرعت جای خود را در میان بزرگان باز کرد.

  • علی دانیال - روزنامه‌نگـار
  • شماره ۵۱۰ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 480227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =