همراهی شستان برای تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای

شستان یکی از هلدینگ‌های تخصصی سرمایه‌گذاری کشور در سال‌های ابتدایی عمر خود مشغول به ساخت ابر پروژه‌های ملی در صنعت پتروشیمی بوده و هم اکنون با به‌ ثمر رساندن بخش‌های قابل توجهی از پروژه‌های خود، در پی ایجاد تحول در سبد سرمایه و دارایی خود است.

به گزارش صدای بورس،شستان یکی از هلدینگ‌های تخصصی سرمایه‌گذاری کشور در سال‌های ابتدایی عمر خود مشغول به ساخت ابر پروژه‌های ملی در صنعت پتروشیمی بوده و هم اکنون با به‌ ثمر رساندن بخش‌های قابل توجهی از پروژه‌های خود، در پی ایجاد تحول در سبد سرمایه و دارایی خود است. از همین رو در ابتدای سال اقدام به خرید بلوکی ۵۳ درصدی سهام شرکت فولاد امیرکبیر کاشان کرده و برهمین اساس درحال حاضر سهامدار عمده یکی از معتبرترین برندهای ورق گالوانیزه کشور است. فولاد امیرکبیر کاشان با نماد فجر در بازار سرمایه از اعتبار خوبی در بین سهامداران برخوردار است.

داود عباسی؛ مدیرعامل شستان، ۲۸ شهریور با حضور در سایت شرکت فولاد امیرکبیر کاشان به بازدید از غول ورق گالوانیزه کشور پرداخت و در این بازدید بر اهمیت به‌روز نگه داشتن خطوط تولید فجر تاکید کرد. وی گفت: مزیت‌های کنونی که تفاوت و تمایز این شرکت با رقبا را پدید آورده باید حفظ شود تا بازده دارایی و سودآوری در دوره‌های آتی نیز تضمین شود. وی افزود این امر نیازمند تهیه یک برنامه تحولی براساس اشراف کامل بر آینده بازار است.

وی همچنین همراهی و حمایت از مجموعه تولیدی و همچنین ارزش سهام فجر را وظیفه شستان اعلام و گفت این شرکت به‌منظور تعالی و موفقیت فولاد امیرکبیر در تمام عرصه‌ها درحال پشتیبانی است‌. عباسی در پایان گفت آماده کمک برای تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای که به تایید هیات مدیره فجر رسیده هستیم و البته در این مسیر، منابع شرکت که در بانک‌ها قرار دارند باید به شکلی مناسب راهبری شود تا حداکثر بازدهی را داشته باشند.

شهرام عالی‌وند؛ مدیرعامل فولاد امیرکبیر نیز در این بازدید گزارشی جامع از فعالیت‌های ۵ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ این شرکت، ارائه و گفت: فروش و درآمد حاصل از خدمات فجر نسبت به ۵ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ با افزایش روبرو بوده و از ۲۰.۱۷۷ میلیارد ریال به ۲۸.۸۸۸میلیارد ریال رسیده است. همچنین ۸ درصد افزایش وزنی فروش داخلی ورق گالوانیزه از ۵۶.۸۷۸ تن به ۶۱.۳۶۸ تن. همچنین کاهش بهای تمام شده و به‌دنبال آن افزایش حاشیه سود خالص، بخش دیگری از رشد عملکرد تولید و مالی نسبت به مدت مشابه سال گذشته فولاد امیرکبیر است که در صورت‌های مالی آتی افشا خواهد شد.

وی در ادامه اخبار امیدآفرین فجر برای سهامداران از برنامه‌ریزی جهت بهبود عملکرد خطوط تولید که افزایش ۳۰ درصدی توان تولید را درپی دارد خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی و آینده‌پژوهی با هدف حفظ و تقویت مزیت‌های رقابتی سبد محصولات در بازار داخلی و صادراتی گالوانیزه نیز از اولویت‌هایی فجر بوده و خواهد بود.

بررسی اجمالی عملکرد فولاد امیرکبیر کاشان

فجر در ششماهه نخست سال ۱۴۰۲ موفق به تحقق درآمد۳.۳۳۰ میلیارد تومانی گردید که این رقم، رشد۴۰ درصدی را نسبت به دوره مشابه سال قبل نشان می‌دهد. حاشیه سود خالص این نماد در دوره سهماهه نخست سال ۱۴۰۲ حدود ۳۲ درصد بوده که نسبت به حاشیه سود خالص ۴ درصدی دوره مشابه سال قبل، رشد چشمگیری در سودآوری به‌همراه داشته است. عوامل موثر در این رویداد مثبت را میتوان از چند جهت مورد بررسی قرار داد:

نخست با ورود شستان به عنوان سهامدار عمده در اردیبهشت ماه سال جاری و تاکید بر راهبرد استفاده حداکثری از ظرفیتهای موجود جهت افزایش درآمد، کنترل هزینهها و در نتیجه انتفاع سهامداران عمده و خرد، فرآیندهای شرکت در حوزه تولید و فروش، بهای تمام شده تولید و طرحهای توسعه آتی شرکت مجددا بررسی شده و ریلگذاری صحیح در راستای توسعه زیربنایی در جهت صرفه و صلاح این شرکت و سهامداران، مورد نظر و تاکید هیات مدیره قرار گرفته است.

در دوره ششماهه نخست سال جاری، عدم خام فروشی ورق سرد و تبدیل آن به محصول نهایی مورد توجه ویژه بوده است. درآمد فروش محصول گالوانیزه به عنوان محصول اصلی شرکت بدلیل رشد ۶۹ درصدی قیمت، همزمان با رشد میزان فروش، افزایش شایان توجهی داشته. با نگاهی به آخرین برآورد فروش ۶,۳۰۸ میلیارد تومانی و تحقق حدود ۵۳ درصدی بودجه سالیانه شرکت نیز شاهد تداوم این روند صعودی خواهیم بود. در حوزه خدمات کارمزدی نیز شرکت با افزایش میزان تولید کارمزدی نورد سرد موفق به تحقق ۱۷۰ میلیارد تومان درآمد در عملکرد ۶ ماهه سال ۱۴۰۲ از این محل گردیده است. این درحالیست که مجموع درآمد سال ۱۴۰۱ شرکت از این محل ۱۴۶ میلیارد تومان بوده.

با توجه به میزان تولید و فروش سال گذشته، وجود ورق سرد ارزانتر (با نرخ سال گذشته)، با هدف مدیریت هزینه، بهره‌گیری از کالای موجود در شرکت در فرآیند تولید ورق گالوانیزه و نهایتا عدم فروش ورق سرد به شکل خام، منجر به کاهش بهای تولید محصول نهایی گردیده و بهای تولید ورق گالوانیزه در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد رشد را تجربه نموده است (در قیاس با رشد ۲۴ درصدی درآمد، نتیجه افزایش سطح سودآوری شرکت بوده است). از سوی دیگر استفاده از موجودی ورق سرد، نیاز شرکت به تامین مواد اولیه (ورق گرم) را کاهش داده که خود باعث کاسته شدن ۷ درصدی هزینه مواد مصرفی در دوره سه ماهه ابتدایی سال جاری شده است.

درمجموع بررسی اطلاعات صورت‌های مالی منتشر شده شرکت فولاد امیرکبیر کاشان در سال ۱۴۰۲، نویدبخش تحولی مثبت و سودی سرشار برای سهامداران فجر است.

کد خبر 479889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =