صندوقهای درآمد ثابت شاگرد اول بازار رکودی

شماره ۵۰۹ هفته نامه اطلاعات بورس منتشر شد.

به گزارش صدای بورس؛ در شماره ۵۰۹ هفته نامه اطلاعات بورس موضوعات مختلفی همچون وضعیت بازارسرمایه، تجدید ارزیابی دارایی، وضعیت ۶ماهه بازارسرمایه، بورس بین الملل، صنایع پتروشیمی و غیره بررسی شد.

بورس تهران بین‌المللی می‌شود؟

در سرمقاله این شماره هفته نامه داریوش روزبهانه، عضو هیأت ‌مدیره کارگزاری بانک خاورمیانه گفت: ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بورس بین‌الملل اتفاقی بعید است شاید ایرانیان مقیم خارج از کشور مشارکت کنند اما تا تغییرات بنیادی به لحاظ سیاسی در رابطه ایران با دنیا محقق نشود، چنین پروژه‌هایی روی زمین می‌ماند.

پایان سرد بورس در تابستان

بازار هفته آخر معاملاتی تابستان را در دامنه منفی به پایان برد. ارزش معاملات خرد در این هفته مانند هفته قبل روز به روز کمتر شد و در روز چهارشنبه به کمتر از ۳.۵ همت رسید که عمدتا به دلیل تعطیلی روز یکشنبه است که انتظار کاهش ارزش معاملات در روز شنبه سبب احتیاط خریداران شده است.

اما و ولی‌های تجدید ارزیابی دارایی‌ها

افزایش سرمایه شرکتها از محل تجدید ارزیابی داراییها یکی از انواع افزایش سرمایه است که میتوان گفت به لحاظ پیشبرد اهدافی نظیر تامین مالی طرحهای تولیدی شرکت یا مواردی چون ارتقای ظرفیت تولیدی، بهبود عملکرد مالی شرکت و کمک به اجرای طرحهای توسعهای در پایینترین درجه اهمیت قرار میگیرد.

به تازگی اخباری مبنی بر اجباری شدن تجدید ارزیابی داراییها برای شرکتهای بورسی به گوش میرسد. هرچند این مسئله هنوز رنگ و بوی اجرایی شدن به خود نگرفته است اما بارها برخی از تصمیمگیران بازار سرمایه در مورد آن چراغ سبزهایی نشان دادهاند. اجباری شدن تجدید ارزیابی داراییها آن هم برای تمامی شرکتهای بورسی قطعاً تاثیرات مهمی بر این شرکتها خواهد گذاشت.

صندوقهای درآمدثابت شاگرد اول بازار رکودی

بورس هرچند هنوز به روزهای خوش گذشته‌اش بازنگشته اما همچنان در صدر جدول است و سبز شدن تابلوی معاملاتش را به رخ رقبا می‌کشد؛ رقبایی که با گذشت ۶ ماه از سال از بورس و بازارپر فرازو نشیبش عقب افتاده و نفسشان به شماره افتاده است.

کارنامه بازارهای مالی در شش ماهه نخست امسال گویای این است که بورس در مقایسه با بازارهایی چون دلار، طلا، خودرو و مسکن بازدهی بالاتری داشته و همین کافی است تا همچنان بدرخشد؛ درخششی که آن را درمیان رقبایش ماندگار کرده است.

براساس گزارش شرکت پردازش اطلاعات مالی پارت؛ در شش ماهه ابتدای امسال بورس ۹ درصد بازدهی داشته است درحالی‌که بازدهی دیگر بازارهای مالی منفی بوده است. به طوری‌که خودرو منفی ۱۴ درصد، طلا منفی ۱۱ درصد و دلار منفی ۷ درصد بازدهی داشته است.

حساب بازار مسکن اما جداست؛ بازاری که بعد از گذشت سال‌ها هنوز یخ‌های رکودی‌اش شکسته نشده اما قیمت‌های نجومی‌اش همچنان سر به فلک می گذارد تا جایی که حتی ردپایش هم در آمارنهادهای دولتی هویدا نیست.

دراین میان اما بازار برخی سهام‌ها حسابی داغ و برخی دیگر کساد است. براساس آمارهای منتشره این شرکت؛سهام«وگستر»،«میهن»،«پی‌پاد»،«کارام»،«سخواف»،«فکمند»،«لازما»، «ثپردیس»، «سفار» و« شسینا» بیشترین بازدهی را درشش ماه ابتدای امسال داشته‌اند.

در این میان سهام «وگستر» با ۳۶۹ درصد ، «میهن» با ۲۱۴ درصد و« پی پاد» با ۲۱۱ درصد در صدر بالاترین بازدهی‌ها قرار گرفتند.

سهام «شگامرون»، «گشان»،»« زپارس» ، «فماک»، «امین»، «وفتخار»، «فرود»، «فنفت»، «آبین» و «خبنیان» اما جزو زیان‌ده‌ترین سهام‌ها بودند .

در این میان، سهام «شگامرون» با منفی ۶۳ درصد ،سهام «گشان» با منفی ۴۷ درصد و «زپارس» با منفی ۴۲درصد در صدر زیان‌ده‌ترین‌ها قرار گرفتند.

در واقع آنطور که از آمارها برمی‌آید؛ به جز بازار سهام که توانسته سود قابل توجهی را نصیب سهامدارانش کند، بازارهای خودرو، طلا و دلار اما طرفدارانش را با زیان هنگفتی روبرو کرده و در شش ماه ابتدای امسال کام طرفدارانش را تلخ کرده است تا جایی که این روزها با احتیاط هر چه بیشتر گام برمی‌دارند.

با این وجود؛ هر چند تا کنون بورس درمیان بازارهای مالی بالاترین جایگاه را به خود اختصاص داده است اما باید دید رشدش به نیمه دوم سال هم کشیده خواهد شد و همچنان جایگاه سبزش را به رخ رقبا می‌کشد یا ورق به گونه‌ای دیگر برخواهد گشت.

در این گزارش سجاد یزدانی، کارشناس سامانه رسام وسید امیرحسین شکرآبی ، کارشناس اقتصادی درباره وضعیت بازارها درشش ماهه ابتدای سال بیشترتوضیح می‌دهند.

بورس پنجم؛ داستان هزار و یک شب

بورس بین‌الملل، داستانی که راه‌اندازی آن در دهه گذشته وعده داده شد ولی تاکنون به حقیقت بدل نشده است. سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در بورس ایران از مواردی است که سال‌هاست در کشور ما برای آن تلاش می‌شود اما تا باز نشدن راه‌های ارتباطی ایران با دنیا به نظر ناممکن می‌رسد. با این وجود اما اصرار بر راه‌اندازی آن در دولت‌های مختلف زیاد است.

بندبازی صنایع تکمیلی پتروشیمی

صنعت پتروشیمی کشور وارد دور جدیدی از مولفه‌های اثرگذار شده است؛ مولفه‌هایی که پیش‌بینی می‌شود در بلندمدت بازار را به سمت افزایش قیمت جدید هدایت کند و این در حالی است که در خلال ۵ سال گذشته این بازار تقریبا همواره روند افزایشی داشته و به نظر می‌رسد دولت با ظرافتی خاص مانع از کاهش قیمت‌ها در این بازار می‌شود؛ هر بار به نحوی!

از زمان آزادسازی قیمت ارز در محاسبات قیمت محصولات پتروشیمی که البته اقدام درست و قابل دفاع و ناگزیری برای این بازار بود تاکنون تصمیمات مختلفی اتخاذ شده است. تغییر پایه ارزی، تغییر و تعدیل قیمت خوراک، تغییر نرخ تسعیر خوراک و سپس قیمت کالا، تغییر مبادی محاسباتی قیمت‌های پایه و مواردی از این دست در کنار همه چالش‌هایی که از گذشته در بورس کالا در مسیر رقابت‌های منصفانه وجود داشته و البته مسئولیت آن نه با بورس، بلکه با وزارت صمت است، همه باعث شده قیمت مواد اولیه پتروشیمی هر روز بالاتر از روز قبل محاسبه شود.

گفتگو

فروش متری در دستور کار "ثمسکن"

"مسئله اوراق سلف موازی یا فروش متری که طرح و ایده آن از طرف شرکت سرمایه‌گذاری مسکن به سازمان بورس داده شد منتظر دستورالعمل نهایی است که هنوز تدوین و ابلاغ نشده است و طبق قول‌های ریاست قرار است در کوتاه مدت عملیاتی ‌شود." اینها بخشی از گفتگو محمدرضا جواهری تفتی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مسکن با هفته‌نامه اطلاعات بورس است که به تشریح برنامه‌های توسعه‌ای و چالش‌ها و همچنین بررسی چشم‌انداز بازار مسکن پرداخت.

افزایش سهم معاملات برق در بورس انرژی؛چگونه؟

«افزایش سهم معاملات برق در بورس انرژی قطعا توسط برنامه‌های آزادسازی نرخ برق برای صنایع اتفاق خواهد افتاد.» امیرعباس کریم‌زاده، کارشناس بازار صنایع با بیان این مطلب می‌گوید: صنایعی که از ظرفیت‌های احداث نیروگاه برق برخوردار نیستند می‌بایست برق مورد نیاز خود را از بورس انرژی و به قیمت آزاد خریداری کنند که رویداد مثبتی برای توسعه صنعت نیروگاهی کشور محسوب می‌شود.

او با بیان‌اینکه آزادسازی نرخ برق می‌تواند به عنوان رکن شتاب دهنده برای سرمایه‌گذاران در این بخش باشد، اضافه می‌کند: الزام صنایع بزرگ به تأمین برق مورد نیاز خود از طریق احداث نیروگاه در مجتمع تولیدی و انتقال برق به شبکه و مجدداً خرید برق از شبکه می‌تواند در توسعه نیروگاهی کشور موثر واقع شود. کریم‌زاده درباره گواهی صرفه‌جویی انرژی نیز توضیح می‌دهد: با توسعه این اوراق و معاملات آن در بورس انرژی هم تامین مالی برای شرکت‌های دریافت کننده این گواهی ، فراهم می‌شود وهم خریداران این گواهی قادر خواهند بود انرژی مورد نیاز خود را تهیه کنند.

راهکارهای رهایی از ابهام

با توجه به افت و خیزهای شاخص بورس از ۱۷ اردیبهشت ماه تا کنون ، در مصاحبه با ۲۰ کارشناس بازار سرمایه و اقتصاددان به بررسی ابهامات و رفع ابهامات بازار سرمایه پرداخته شد.

کد خبر 479579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =