مهار بازار سرمایه در دست نرخ ارز

مدیر دارایی و کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اصلی ترین موتور محرک بازار سرمایه، کنترل نرخ ارز است، گفت:مشکلات حاکم در بورس که روند این روزهای بازار را تحت شعاع قرار داده، ناشی از مشکلات ساختاری اقتصاد کشور، سیاست خارجی و کنترل نرخ ارز است.

به گزارش صدای بورس، محمد نوربخش در گفت و گو با «صدای بورس» با اشاره به اینکه در نیمه دوم سال بدون تغییر نرخ ارز، انتظار رشد بنیادی از بازار سرمایه وجود ندارد، گفت: سایه ابهام در بورس عمدتا از حوزه نرخ ارز نشات می‌گیرد. واقعیت اینجاست که عمده بازارها به خصوص بازار سهام رشد حقیقی ندارند و رشد بورس اسمی است. به عبارتی، در ابتدا باید دلار یا متغییرهای اسمی نظیر نرخ فروش شرکت‌ها با محوریت تورم افزایش پیدا کند تا در ادامه بخش مولد هم رشد اسمی را به نمایش بگذارد.

وی درادامه تاکید کرد: با سناریو کنترل نرخ ارز، انتظار رشد بنیادی شاخص وجود ندارد اما با اتفاق های پیش‌رو مثل انتخابات مجلس وجود نوسان در بازار سرمایه دور از ذهن نیست.چرا که با وجود شرایطی که در کشور حاکم است، رشد حقیقی در صنایع وجود ندارد و این رشد، بیشتر اسمی است. به همین دلیل برای وضعیت بازارسرمایه ابتدا باید روند بازار ارز مورد بررسی قرار گیرد.

نوربخش با بیان اینکه شرایط سیاست خارجی باعث بوجود آمدن ابهام هایی درافق پیش‌روی اقتصاد کشور شده است،گفت: در حال حاضر دربخش های مختلف کشور بحران‌هایی وجود دارد، که از آن جمله می توان به کسری بودجه که نتیجه عدم مقبولیت دولت است که نتوانسته میان درآمدها و هزینه‌ها، منابع و مصارف خود هم‌ترازی بوجود بیاورد، اشاره کرد.

وی به ارزهای آزادشده اشاره کرد و افزود: بخش قابل توجهی از آزادسازی ارزهای بلوکه شده صرف واردات بنزین و گازوئیل به قیمت جهانی خواهد شد. از سوی دیگر وضعیت صنایع کشور به گونه است که در تنگنا و محدودیت قرار دارند و امیدواریم که بخشی از منابع آزادشده صرف رشد صنایع شود.

مدیر مشاوره سرمایه گذاری شرکت کارگزاری سرمایه و دانش افزود: باید توجه داشت کشور در وضعیت تحریم قرار دارد ؛ حتی اگر توافق نا نوشته یا پشت پرده‌ای هم صورت بگیرد طبعا فقط برای مدتی التیام بخش است و در ادامه دوباره مصائب اقتصادی نمایان خواهد شد.از سوی دیگر انتخابات آمریکا پیش‌روی است و این انتخابات بر نرخ ارز بی تاثیر نخواهد بود. ممکن است وضعیتی رقم بخورد که مورد انتظار بازار سهام و سهامدارن کشورنباشد.

کد خبر 479488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =