جلوگیری از خام فروشی، هدف نمایشگاه ایران پلاست

آیین افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست در روز ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران با حضور وزیر نفت و معاون وزیر نفت برگزار شد.

صدای بورس، در ابتدای مراسم افتتاحیه ایران پلاست فرید دوستی، مدیر هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست گفت: گستردگی صنعت پتروشیمی در تمامی بخش‌های زندگی بشر بر کسی پوشیده نیست. این گستردگی با توسعه صنایع زیر دست پتروشیمی مفهوم گرفته است. ارتباط صنایع پایین دستی و بالادستی پتروشیمی باعث رشد شکوفایی این صنعت شده است.

دوستی در ادامه افزود: این رویداد این توانمندی را دارد که توجه شرکت‌های پتروشیمی، عامه مردم را به تاثیر مستقیم در صنایع بالادست و پایین دست جلب کند. مهم‌ترین تاثیر نمایشگاه ایران پلاست آگاهی و بینش نسبت به این صنعت است.

وی ادامه داد: هفدهمین نمایشگاه صنعت نفت در راستای شکستن تحریم‌های غرب میزبان بیش از ۲۱۰ شرکت خارجی است. همچنین ۶۰۰ شرکت خارجی در این نمایشگاه حضور دارند.

همچنین به گفته مدیر هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست، هدف این نمایشگاه جلوگیری از خام فروشی است.

امکان فروش اعتباری برای بنگاه‌های پایین دست

مرتضی شاهمیرزایی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم در این مراسم گفت: به بخشی از فتوحاتی که این صنعت در دولت سیزدهم داشته است، اشاره می‌کنم. در زمستان ۱۴۰۰ که نمایشگاه پانزدهم برگزار شد، وزیر نفت اعلام کردند که تمام کاتالیست های نفت و گاز و پتروشیمی به کمک پژوهشگاه ها و کمک های محوری دیگر صنایع و شرکت‌ها بومی سازی می‌شوند.

شاهمیرزایی در ادامه تاکید کرد: سال گذشته جمهوری اسلامی ایران توانست بالغ بر ۱۵۰۰ تن انواع کاتالیست صادر کند. همچنین توانستیم از بسیاری از کشور های صاحب نام سفارش ساخت کمپرسور و انواع ماشین ها را داشته باشیم. در سال گذشته مذاکراتی برای بازسازی و بازار یابی پتروشیمی ایران با کشور هایی داشتیم.

وی تصریح کرد: در ۴۴ سال قبل صنعت پتروشیمی کاملا وابسته ای داشتیم و واحد های بهره برداری، اجرا و طراحی آن توسط متخصصین خارجی در این کشور انجام می‌شد. تولید سال ۱۳۵۶و ۱۳۵۷ بین یک و نیم ملیون تن بوده است.

او اضافه کرد: با توجه به اثرات جنگ و بازسازی اثرات آن امروز پتروشیمی ما به ظرفیت بالای ۹۲ ملیون تن دستیابی پیدا کرده است.همچنین در حال حاضر ۶۷ مجتمع کوچک و بزرگ تولیدی که هر کدام ۶ ملیون تن به صورت سالانه تولید انجام می‌دهند و زیر ساخت و جوانب آن را انجام می‌دهند، داریم.

معون وزیر همچنین گفت: در افق برنامه هفتم توسعه که سال قبل آماده کردیم و برنامه هشتم صنعت پتروشیمی و افق پایان برنامه هشتم با صنایع پایین دست، می‌توان بسته ۱۵۰ میلیارد دلاری در بخش های متنوع صنعت پتروشیمی در کشور جمهوری اسلامی جست و جو کرد.

شاهمیرزایی اشاره کرد: امروز تمام فضای نمایشگاه اختصاص پیدا کرده است به نمایگاه ایران پلاست که بیانگر تکمیل فرایند سرمایه گذاری و… است. هلدینگ های ۱۰ گانه در صنعت پتروشیمی به عنوان متولی صنعت و سایربخش ها و نهاد های خصوصی دیگر همه و همه درتلاشند با رویکرد و اتخاذ های وزیر بتوانیم به سمت تکمیل زنجیره ارزش و خود کفایی برویم.

به گفته او برنامه دیگری که سال قبل پیگیری کردیم تفاهمنامه میان شرکت صنعت پتروشیمی و وزارت صمت و یکی از بانک ها بود که در راستای آن تفاهمنامه ای امضا شد. در آن تفاهمنامه فروش اعتباری برای بنگاه های پایین دست در دست اقدام قرار گرفت. برای بنگاه هایی که از خوراک و محصولات ایرانی بهره دارند فروش اعتباری تعلق گرفت.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: هدیه شرکت پتروشیمی بالغ بر ۲۵ هزار میلیار تومان برای عرضه اعتباری صنعت پتروشیمی به داده های پایین تر بوده است. انتظار داریم با حمایت بخش های محتلف و سازمان حمایت از محیط زیست و سایر دستگاه ها بتوانیم به تولید نهایی در پایان دست پیدا کنیم.

عملیاتی شدن صدها طرح در زنجیره ارزش

جواد اوجی، وزیر نفت در افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه ایران پلاست گفت: این نمایشگاه بین المللی و مهم در خاورمیانه جزو نمایشگاه های معتر است که استقبال خوبی از آن صورت گرفته و بیش از ۲۴۰ شرکت خارجی و فعالان صنعت پتروشیمی و پلاستیک و فعالان این صنعت در آن حضور دارند.

اوجی تاکید کرد: با توجه به تحریم ها و حضور این مهمان ها میتوان گفت، صنایع پتروشیمی یکی از صنایع مهم از نظر ارز اوری در کشور است که در سال گذشته ۱۶ میلیارد دلار صادرات داشته است. این صادرات یا نفتی است یا غیر نفتی که در بخش غیر نقتی محصولات پتروشیمی نزدیک به ۷۰ شرکت فعال امروز هستند.

وی افزود: این صنعت درآمدهای ارزی برای کشور دارد و از همه نظر تحریم ناپذیر است و نیاز و محصولات این زمینه را برطرف می‌کند. همچنین برنامه ریزی هایی در شرکت ملی پتروشمی برای ظرفیت و زنجیره و رشد آن داریم.

وزیر نفت اضافه کرد: در حوزه پتروشیمی با توجه به ۷۰ مجتمع پتروشیمی به جرأت می‌توان گفت تنوع زیاد و عرضه زیادی مانند محصولات پلیمری و هیدروکربنی و… داریم که یکی از محصولات مهم محصولات پلیمری است. در بحث تولید محصولات پلیمری مجوز ۲۰ میلیون تن محصولات پلیمری را داریم.

او در ادامه افزود: در بحث پلیمرها سرمایه گذاری‌هایی شده که خوراک پایه تولید مواد پلاستیک است. عمده خوراک حوزه صنایع پلاستیک و بحث تامین آن از پلیمر هاست که وقتی تولید گاز را در پلایشگاه ها داشته باشیم در مجتمع های پتروشیمی فرآیند تبدیل خود را دارند.

به گفته وی ظرفیت خوبی در بحث تامین خوراک پلاستیک مطرح است که در آن سرمایه گذاری خوبی انجام شده و دغدغه ای برای فعالان و سرمایه گذاران ندارد. همچنین خوبی این نمایشگاه ها این است که هم اندیشی و هم افزایی صورت می‌گیرد که بسیار موثر و تاثیر گذار است.

جواد اوجی، وزیر نفت ادامه داد: امیدوارم در بازخورد این نمایشگاه‌ها چالش‌ها و مشکلاتی که وجود دارد به واسطه رایزنی‌ها حل و فسخ شود. برنامه ریزی‌هایی برای حوزه پتروشیمی صورت گرفته تا به سراغ طرح‌های نیمه تمام برویم که ارزش افزوده برای کشور داشته باشد.

وی اشاره کرد: نزدیک دوماه گذشته مجتمع گچساران به بهره برداری رسید و تا پایان سال ۵ مجتمع پتروشیمی به ارزش ۷ میلیون دلار افتتاح می‌شود. در دیگر صنایع هم برنامه به این صورت است که به سراغ طرح‌های نیمه تمام برویم که امسال برنامه بهره برداری به ارزش ۱۵ میلیارد دلار را در دست داریم.

اوجی گفت: امروز در تولید نفت به عدد ۳میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه رسیدیم که آمار آن نسبت به سالیان گذشته بسیار قابل توجه بود. در پایان سال ۲۰۲۳ به نظر می‌رسد که قسمت نفت افزایشی و بالاتر از ۱۰۰ دلار معامله شود.

وزیر نفت در ادامه گفت: برنامه ریزی ما ورود به زنجیره ارزش بود که صد ها طرح از آن عملیاتی شده است. اگر در تمامی تولیدات محصولات پتروشیمی بتوانیم وارد زنجیره ارزش شویم قول میدهیم که کشور دیگر نیازی به درامد های ارزی نداشته باشد. در بحث کاتالیست صادرات خوبی به شرکت های همسایه و توانمند اروپایی را داشته ایم.

کد خبر 479110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =