۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
برترین بازار نیمه دوم سال

شماره ۵۰۸ هفته نامه اطلاعات بورس منتشر شد.

به گزارش صدای بورس؛ در شماره ۵۰۸ هفته نامه اطلاعات بورس موضوعات مختلفی همچون وضعیت بازارسرمایه ، وضعیت ipo ها، صندوق های بخشی، اثر شایعات برای بازار، نرخ خوراک پتروشیمی ها و غیره بررسی شد.

تامین مالی شرکتی، داروی کمیاب و گران!

در سرمقاله این شماره هفته نامه احسان جنگجو، عضو هیات مدیره گروه خدمات بازار سرمایه گنجینه پارت به این موضوع پرداخت و گفت: تامین مالی یکی از دغدغه‌های مهم پیش رو برای هر پروژه و هر بنگاه اقتصادی است. امروزه اما این امر برای اکثر متقاضیان این آن، خواه در بخش دولتی و نیمه دولتی و خواه در بخش خصوصی بسیار دشوارتر شده است. به واقع در حال حاضر تامین مالی فعالیت‌های اقتصادی و یا سرمایه در گردش واحدهای تولیدی همچون داروی کمیابی است که حتی در صورتی که بیمار بدحال اقتصادی امکان دسترسی به آن را داشته باشد، بایستی هزینه گزافی برای آن پرداخت کند.

بازار بی‌رونق در فصل تعطیلات

ندا کریمی، کارشناس بازار سرمایه به بررسی وضعیت بازار سرمایه در هفته گذشته پرداخت و افزود: بازار شنبه ۱۱ شهریور را با توجه به اخبار مثبتی که در هفته قبل از جمله افزایش نرخ پایه دلار محصولات پتروشیمی و پالایشی منتشر شده بود با امیدواری بسیاری آغاز کرد ولی افت یک درصدی شاخص کل و بیش از ۱.۳ درصدی شاخص کل هم وزن به پایان رساند. بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان از پول اشخاص حقیقی نیز از بازار خارج شد و ارزش معاملات هم نسبت به هفته قبل افت قابل توجهی را تجربه کرد. در روزهای بعدی نیز افت ارزش معاملات خرد و خروج نقدینگی را شاهد بودیم. تاثیر مصوبه اخیر ارزی در مورد نرخ پایه محصولات پتروشیمی و پالایش همچنان محل بحث بین فعالین بازار است.

نبض IPOها کندتر شد

خرید عرضه‌های اولیه در بازار بورس از خریدهای مورد علاقه‌ سهامداران به ویژه سهامداران خرد و تازه وارد است. IPO یا عرضه اولیه درواقع عرضه شدن سهام یک شرکت برای اولین بار در بورس یا فرابورس است. عرضه‌ این سهم‌ها در روزها و ساعت‌هایی از قبل مشخص شده انجام می‌شود و سرمایه‌گذاران می‌توانند برای خرید در ساعات مشخص شده اقدام به ثبت سفارش کنند. این اتفاق از مواردی است که اکثر کارشناسان معتقدند به بهبود وضعیت بازار کمک می‌کند. بر این اساس روند عرضه‌های اولیه در بورس‌های دنیا و ایران مورد بررسی قرار گرفت.

ورود جذاب صندوقهای بخشی و چندبخشی

از اواخر سال گذشته وقتی سروکله صندوق‌های بخشی به بازار سرمایه پیدا شد، حال و هوای صنایع هم عوض شد و گویی جانی تازه گرفته‌اند. در واقع با ورود این صندوق‌ها به بازار که قدمتی دیرینه در بازارهای مالی توسعه یافته دارند؛ قرار است صنایع کوچک و بزرگ کشور شکوفا شوند. صنایعی که پیش از این سرشان بالا بود امروز اما با ورود جذاب صندوق‌های بخشی، دستشان هم بالاست. صندوق‌هایی از جنس سهامی اما با ریسک و بازدهی بالا که برصنعتی خاص متمرکز می‌شوند و پرتفوی سبد سرمایه‌گذاری فعالی دارند.

صندوق‌های بخشی که هم‌اکنون چراغ صنایع بزرگی چون پتروشیمی، سیمان و فلزات را روشن کرده؛ قرار است به جز جذب نقدینگی برای صنایع و تسهیل فرایند سرمایه‌گذاری در صنعت خاص، سود بیشتری هم برای سرمایه‌گذاران بسازد.

اما اینکه این صندوق‌ها چقدر می‌توانند جای پایشان را در بازار سفت کنند و چه قابلیت‌هایی دارند، سئوالی است که علی اکبر ایرانشاهی، رئیس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس، مهدی رضایتی، مدیرعامل شرکت سبدگردان ثروت پویا، هادی قره‌باغی، مدیر عامل شرکت سبدگردان اندیشه صبا و سارمن نیکلایان، تحلیلگر بازار سرمایه به آن پاسخ می‌دهند.

" بورس" بازیچه دست شایعات

هر زمان خبری پخش شود، اما اینکه آیا آن خبر درست است و یا غلط معلوم نباشد موضوعی به نام شایعه به وجود می‌آید و این دقیقا همان چیزی است که معضل هر روزه بازارسرمایه است.

بازار سرمایه از ابتدای شکل گیری تا به امروز فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است، نوساناتی که گهگاه و به ندرت مثبت و یا بی‌ضرر بوده است و در اکثر مواقع حال خراب بازار را خراب‌تر کرده است. شایعاتی که میزان تاثیر آنها وابسته به عوامل بسیاری است، اما از چندین سال پیش که وضعیت بازار سرمایه به سمت بد و بدتر شدن رفت و پس از تجربه چندین سقوط وحشتناک هر اتفاق کوچک و بزرگی که بیفتد و هر شایعه درست و غلطی که پخش شود، وضعیت این بازار را بدتر می‌کند. و حتی بسیاری از کارشناسان و فعالان بازارسرمایه بر این باور هستند که شایعات مطرح شده در خصوص بازار همواره توان صعود را می‌گیرد.

در این مورد مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری اهتمام ایرانیان و مدیرعامل شرکت سبدگردان داریک پارس نظر دادند.

مهندسی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها

دولت بالاخره در موضوع نرخ خوراک پتروشیمی‌ها ورود کرد و قیمت را معادل ۶۰ درصد نرخ صادراتی که برابر با ۵ هزار تومان است، در نظر گرفت. با آن که قیمت بر اساس درصدی از نرخ خوراک صادراتی تعیین شده، اما دولت این نرخ را برای پایان سال تثبیت و در رقم پنج هزار تومان ثابت نگه داشته است. به این ترتیب دولت فرمول ارزی شناور را به یک فرمول ریالی ثابت تبدیل کرده است.

گفتگو

طرح های خاص فارابی برای سبدگردانی

وحید حسن‌پور دبیر، مدیرعامل سبدگردان فارابی در گفتگو با هفته نامه اطلاع بورس به بررسی وضعیت سبدگردان پرداخت و عنوان کرد: جزو شرکت‌های سبدگردانی هستیم که به صورت اختصاصی طرح‌های خاصی را در سبدگردان طراحی و دسته بندی کردیم. همچنین بر اساس ارزیابی از ریسک‌پذیری مشتری‌هایمان یک محصول را مشخصا برای آنها تعریف کردیم و با استفاده از ابزارهای مشتقه این ریسک و بازده را برای آنها تنظیم کرده و سرویس می‌دهیم.

پرسمان

برترین بازار نیمه دوم سال

در نظرسنجی از بیش از ۶۰ کارشناس و تحلیلگر انجام شد و با ۷۳ درصد آرا بازار سرمایه بهترین بازار برای سرمایه گذاری در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ انتخاب شد. پس از آن آرا به صندوق‌های با درآمد ثابت با ۱۷ درصد تعلق گرفت؛ طلا و ارز نیز در رتبه‌های پایین تر قرار گرفتند.

طبق این نظر سنجی برترین صنعت نیز در بین صنایع ، پالایشگاه با ۲۶ درصد در رتبه اول و صنایع کوچک همچون غذا و دارو در رتبه دوم با ۱۷ درصد و بانک در رتبه سوم با ۱۲ درصد در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

کد خبر 479082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =