اثرات مثبت حذف ارز دستوری

کارشناس بازارسرمایه گفت: حذف دلار ۲۸.۵۰۰ تومانی اقدام مثبتی است که در راستای آن صنایع پتروشمی می توانند از آن بهره ببرند.

به گزارش صدای بورس،علیرضا نجفی، کوروش گرامی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با صدای بورس ، حذف دلار ۲۸.۵۰۰ تومانی و حرکت به سمت واقعی تر شدن نرخ ارز در کنار مصوبه ی بازگشت فرمول نرخ خوراک پتروشیمی ها را دو اتفاق و اقدام مثبت از سوی دولت دانست.

وی با اشاره به اینکه حذف نرخ ارز پایه اثرات مثبتی بر بازار سرمایه و اقتصادکشور دارد، افزود: از مهمترین آثار تصمیم دولت در بازار ارز را می توان برای شرکت های گروه پالایشی و پتروشیمی و صنعت بانکداری به ویژه در نماد هایی که دارای تراز ارزی مثبت هستنددانست.

گرامی ادامه داد: حذف نرخ ارز پایه می تواندباعث کاهش سودآوری برخی شرکت ها شود که می توان آنها را به دو دسته تقسیم کرد، دسته اول نمادهایی هستند که مواد اولیه خود را با دلار ۲۸.۵۰۰ تومانی دریافت میکردند،مانند برخی شرکت های پتروشیمی؛دسته دوم صنایعی مانند فولاد و سیمانی ها که انرژی محور هستند که منجر به افزایش بهای تمام شده شود. البته درصنعت سیمان باید توجه داشت که افزایش قیمت بهای تمام شده میتواند قابل انتقال به مصرف کننده باشد که اتفاق نگران کننده ای نیست.

کارشناس بازار سرمایه در ارتباط با جذابیت و انتخاب سبد سهامی افزود: قطعا پالایشی ها را میتوانیم در پرتفوی داشته باشیم. از شرکت های پتروشیمی میتوان بیشتر به پلی اتیلن ها اشاره کرد. همچنین در صنعت سیمان نماد های جذابی داریم که نسبت های p/e مناسبی دارند که میتوانیم از این نماد ها در سبد استفاده کنیم. هلدینگ ها هم نماد هایی هستند که نسبت P/NAV مناسب و جذابی دارند که گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری هستند. فارغ از آن به صورت تک سهم در صنایعی مانند دارو سازی، تایر سازی و حتی شیشه سازی میتوان نمادهای خوب و ارزنده را انتخاب کرد.

کد خبر 479034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =