رشد ورود پول حقیقی به بازار

بازار هفته را در انتظار اخبار خوب وزیر، توفانی آغاز کرد و هر چه از هفته گذشت، روزهای نسبتا خوبی را پشت سر گذاشت. ارزش معاملات خرد در قیاس با هفته‌های قبل که در محدوده ۴ هزار میلیارد تومانی در نوسان بود به بیش از ۷ هزار میلیارد تومانی رسید.

در حالی که در هفته‌های گذشته خروج مداوم نقدینگی افراد حقیقی را از بازار شاهد بودیم، در اوایل هفته شاهد ورود پول اشخاص حقیقی به بازار بودیم که همین امر موجب رشد شاخص به بیش از ۲.۱ میلیون واحدی بود. مهمترین اتفاقات و اخبار حول محور بازار مجددا بر محور دولت و تاثیرات تصمیم گیری آن بر بازار بود.

در ابتدای هفته خبری مبنی بر تغییر نرخ مبنای دلار ۳۸ هزارتومانی به جای دلار ۲۸.۵۰۰ تومانی در گروه پالایشی مطرح شد که همین امر موجب رشد تقاضا و قیمتی این گروه شد. بعد از اما و اگرهای بسیار سرانجام معامله بلوکی نماد خودرو که خریدار آن گروه بهمن بود توسط ارگان‌های ذیصلاح تایید شده و موتور محرک رشد بازار با محوریت گروه خودرو شد. خبر بعدی که بازار را تحت تاثیر قرار داد بحث دوباره واگذاری تودلی سهام خودرویی بود که منجر به افزایش تقاضا در گروه خودرویی و سرمایه گذاری‌های گروه خودرو شد. در اواخر هفته خبر فرموله شدن گاز با لحاظ سقف قیمتی و کاهش یا حذف وزن هاب‌های اروپایی و ثبت بدهی دولت به شرکت‌های اوره ساز مخابره شد که می‌تواند پتروشیمی‌ها و سایر صنایع را بهبود بخشد. گروه بانکی در روز چهارشنبه دیگر لیدر بازار نام گرفت که تحت تاثیر اصلاح قیمتی گروه و نیز گزارش‌های ماهانه جذاب پرتقاضا بودند. بهبود تراز عملیاتی و فروش دارایی‌ها سبب شد تا «وتجارت» تا صف خرید پیش رود.
در گزارش‌های ماهانه مرداد ماه شرکت‌های گروه فولاد و سنگ آهن مطابق انتظار گزارش جذابی منتشر نکردند. گروه پتروشیمی هم تحت تاثیر افت قیمت دلار صادراتی همچنان گزارش‌های ضعیفی منتشر می‌کنند. بهترین گزارش‌ها مربوط به گروه تایر بود که تحت تاثیر افزایش نرخ رشدهای فروش جذابی را مخابره کردند. گروه سیمانی هم با وجود رشد نرخ فروش با افت مبلغ فروش همراه بود. با توجه به هدف سیاستی دولت مبنی بر اولویت کنترل تورم در هفته گذشته نرخ بهره بین بانکی با رشد همراه شد و به ۲۴ درصد نزدیک شد. در صورت تداوم رشد سود بین بانکی انتظار رشد بازدهی مورد انتظار و کاهش p/e بازار دور از انتظار نیست. در اخبار کدال جوین خبر از افتتاح نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی داد و «ونیرو» خبر از احداث نیروگاه پاک ۲.۶ مگاواتی داد. «کگل» شرکت کاوند نهان زمین را از وامید خریداری کرد.

بازارهای جهانی در هفته گذشته
در بازار جهانی همچنان بزرگترین خبر مربوط به اقتصاد چین و سقوط آزاد سهام شرکت‌های ساختمانی بزرگ آن در واکنش به افت قیمت املاک و کاهش قدرت مدیران خرید است. در بازار جهانی کالاها، قیمت هر بشکه نفت برنت با رشد ۳ درصدی به بیش از ۸۵ دلار رسید. کاهش بیش از انتظار ذخایر نفت استراتژیک آمریکا و همچنین توفان احتمالی خلیج مکزیک مهمترین عامل در رشد قیمت این کالای حیاتی درسطح بین‌الملل بودند. قیمت روی هم در هفته گذشته به بیش از ۲۴۰۰ دلار رشد کرد و افزایش ۳ درصدی را شاهد بودیم. مهمترین علت این رشد را می‌توان در کاهش ذخایر در LME دانست. قیمت طلا و مس روزهای کم نوسانی را دنبال کردند. طلا با رشد به محدوده ۱۹۴۰ دلار و مس در محدوده ۸۳۷۰ دلاری قرار دارد.

شروع سبز بازار
پس از مدت‌ها اصلاح بازار، روز شنبه بازار تحت تاثیر اخبار مثبت و افزایش هیجان خرید از گروه خودرویی و پالایشی شروع و در نهایت کلیت بازار سبز پوش کرد. افزایش ارزش معاملات به ۵۷۰۰ میلیارد تومان نوید بخش احتمال تغییر روند بازار را می‌دهد. خبرهای غیر رسمی از تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در بازار منتشر شده و شنیده‌هایی از خبر تغییر نرخ تسعیر ارز صنایع به نرخ مرکز مبادله ارز بود که سبب افزایش تقاضا در گروه پالایشی‌ها شد. در نهایت شاخص کل با افزایش حدود ۲.۳۹ درصدی به رقم یک میلیون و ۹۹۳ هزار واحدی رسید و حدود ۶۰۰ میلیارد تومان ورود پول حقیقی‌ها ثبت شد. «فولاد» و «فملی» بیشترین تاثیر مثبت بر بازار داشتند.

سایه صحبت‌های وزیر اقتصاد بر بورس
در دومین روز هفته با وعده وزیر اقتصاد در خصوص اخبار خوب برای صنایع بورسی و شایعه حذف ارز ۲۸۵۰۰ بازار شروعی مثبت داشت. البته در ابتدای بازار برخی سامانه‌های معاملاتی با خطا همراه شدند. ارزش معاملات نیز روند صعودی گرفته و در محدوده ۷۸۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. شاخص توانست مقاومت ۲ میلیون واحد را بشکند و با افزایش حدود ۲.۹۳ درصدی به رقم ۲ میلیون و ۵۱ هزار واحدی برسد. در روز دوشنبه پس از دو روز مثبت هیجان خرید در برخی سهم‌ها فروکش کرد و برخی کوتاه مدتی‌ها به دنبال شناسایی سود شدند. در صنایع بازار، گروه پتروشیمی‌ها با تقاضای خوبی مواجه شدند که از دلایل آن می‌توان به رسمیت پیدا کردن مطالبات اوره سازها توسط دولت و از سوی دیگر فرموله شدن نرخ خوراک پتروشیمی‌ها دانست. از اخبار مهم دیگر این روز می‌توان به تکذیب عدم تخصیص ارز خودروسازان و تامین از طریق صادرات را اشاره کرد. در نهایت بازار با افزایش حدود ۱.۶ درصدی به رقم ۲ میلیون و ۸۴ هزار واحدی رسید و ارزش معاملات نیز در محدوده ۷۶۰۰ میلیارد تومان قرار گرفت. دو نماد «فارس» و «پارسان» نیز بیشترین تاثیر مثبت را بر بازار داشتند.

حرکت تعادلی
در روز سه شنبه با توجه به معاملات روز گذشته بازار با عرضه و متعادل شروع شد. در میانه‌های بازار با اخبار مثبت و تکراری واگذاری تودلی خودروسازان و تشکیل کمیته واگذاری برای این سهم‌ها با رنج‌های مثبت در این گروه به خصوص در نمادهای «ورنا» و «وساپا» را شاهد بودیم. گروه پتروشیمی‌ها نیز با امیدواری از فرموله شدن نرخ خوراک نیز با تقاضا همراه بودند که در ادامه متعادل معامله شدند. از اخبار مهم دیگر این روز می‌توان به انتشار ۱۵۰ همت اوراق گام اشاره کرد. با نزدیک شدن شاخص به مقاومت ۲.۱۰۰ میلیون واحد عرضه‌ها در بازار بیشتر شدکه حدود ۲۰۰ میلیارد تومان خروج پول حقیقی در بازار را داشتیم. در نهایت شاخص با افزایش حدود ۰.۵۲ درصدی به رقم ۲ میلیون و ۹۵ هزار واحدی رسید.

پایانی با افزایش تقاضا
در آخرین روز هفته بازار متعادل شروع شد اما به تدریج با افزایش تقاضا در گروه‌های کمتر رشد کرده همچون بانکی‌ها و ساختمانی‌ها روبه‌رو شد. بانک تجارت با آگهی‌های فروش دارایی مورد اقبال سرمایه گذاران قرار گرفت و در نهایت با توجه به عملکرد مناسب گروه بانکی و تراز عملیاتی مثبت این گروه با تقاضا همراه شدند. شاخص کل نیز با عبور از مقاومت ۲.۱۰۰ و ارزش معاملات حدود ۶۸۰۰ میلیارد تومانی توانست با رشد حدود ۰.۴۷ درصدی در رقم ۲ میلیون و ۱۰۴ هزار واحد قرار گیرد.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۵۰۷ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 478194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =