بورس‌کالا برای تایرسازان جاده بسازد

موضوع ورود تایر به بازار سرمایه که از سال قبل مباحثی راجع به آن مطرح شده بود، هنوز به نتیجه نرسیده است.

فعالان این صنعت با اشاره به برنامه عرضه تایر در بورس کالا با توجه به جلساتی که در رابطه با آن در زمستان سال قبل با مسئولان برگزار شد، از توقفی که در این زمینه ایجاد شده گلایه‌مند هستند. به گفته آنها تا زمانی که دولت قیمت تایر را به صورت دستوری تعیین می‌کند و قیمت‌های اعلامی تناسبی با هزینه‌های تولید ندارد، اتخاذ مدلی برای توازن بخشی قیمت تایر از اهمیت زیادی برخوردار است.
در این باره یکی از فعالان صنعت تایر با بیان این که قیمت‌گذاری در صنعت تایر در شرایطی است که قیمت مواد اولیه این کالا به شدت تحت الشعاع قیمت ارز آزاد قرار دارد و این در حالی است که اگر هم تخصیص ارز دولتی صورت بگیرد، زمان طولانی نیاز است تا ارز به دست تولیدکننده برسد و در این شرایط تولیدکنندگان با انواع چالش‌ها در تولید روبه‌رو شده‌اند.
محمدرضا تقی گنجی تاثیر افزایش نرخ ارز بر صنعت تایر را ویران‌کننده توصیف کرد و با انتقاد از عدم تناسب مجوزهای افزایش قیمت تایر با وضعیت صنعت گفت: متاسفانه قیمت‌گذاری در صنعت تایر دستوری است و تایرسازان با ۳۰ درصد زیان تولید می‌کنند. وی در خصوص روند تولید تحت تاثیر افزایش نرخ ارز افزود: در کمال ناباوری با وجود زیان ۳۰درصدی، تولید با ظرفیت ۸/۹۹ درصد انجام می‌شود.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر در خصوص وضعیت تولید تایرهای بایاس و سیمی گفت: تمامی کارخانه‌ها فعال بوده و با حداکثر ظرفیت تولید می‌کنند اما متاسفانه سود نمی‌برند در حالی که هدف از تولید، تحصیل سود است. در شرایط زیان‌دهی چه کسانی پاسخگوی سهامداران این صنعت خواهند بود که بر اعمال قیمت‌گذاری دستوری اصرار می‌ورزند.
تقی گنجی با بیان اینکه صنعت تایر در هر دو حوزه تایرهای سبک و سنگین به میزان ۳۰ درصد زیان‌ده است، در خصوص وضعیت عرضه تایر در بورس تصریح کرد: مجوز عرضه در بورس صادر نشد. وی در خصوص مشکلات تایرسازان با ثبت در سامانه جامع تجارت ایران بیان کرد: کالای تایر، با وجود ثبت در این سامانه از سوی تولیدکنندگان با ۵۰ درصد افزایش قیمت در بازار به فروش می‌رسد. پس از ثبت تولید در این سامانه، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان وظیفه نظارت و پیگیری قیمت‌ها در بازار را برعهده دارد.
فعالان این صنعت می‌گویند، دولت باید قیمت‌گذاری تایر را نیز مانند خودرو آزاد کند و همانطور که سیاست‌هایی برای آزادسازی قیمت خودرو در حال بررسی است، باید برای تایر نیز چنین سیاستی در نظر گرفته شود. این در حالی است که بیش از صد قلم مواد اولیه در صنعت لاستیک به کار گرفته می‌شود که مشمول قیمت‌گذاری نیست و تنها محصول نهایی است که قیمت‌گذاری می‌شود. این در حالی است که ۸۰ درصد قیمت تمام شده تایر به همین محصولات بستگی دارد ولی دولت بدون توجه به دو طرف این نامعادله، روند قیمت‌گذاری را ادامه داده است که باعث بروز زیان‌های گسترده برای فعالان این صنعت شده است.
چندی پیش نیز رئیس انجمن صنعت تایر ایران در مورد وضعیت تولید تایر در کشور گفت: تولید تایر در ۲‌ ماه گذشته (تیر و مرداد) کاهش پیدا کرده و ظرفیت تولید برخی از تایرسازان کم شده است. از عید امسال برخی از خطوط تولید خوابیده است؛ هرچند تولیدکنندگان در حال حاضر سعی می‌کنند که به نیاز بازار پاسخ دهند، اما پیش‌بینی می‌کنیم در صورت حل نشدن مشکلات، کاهش تولید ادامه‌دار باشد.
وی گفت: از بهمن سال گذشته ارز به‌صورت قطره‌چکانی به ما تزریق شده و مشکلات ارزی ما به‌شدت افزایش یافته است. با اینکه ما خرید ارز هم انجام می‌دهیم، اما سوئیفت‌ها به‌موقع نمی‌آید و بعضا تحت کنترل ما هم نیست و این وضعیت باعث شده است برخی تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه به مشکل برخورد کنند و با کاهش تولید روبه‌رو شوند.
میرزایی در مورد نیاز بازار تایر کشور نیز گفت: نیاز به تایرهای پرمصرف خودروهای سواری حدود ۲۲ تا ۲۳ میلیون حلقه در سال است که تولیدکنندگان داخلی نزدیک به ۲۰ میلیون حلقه مخصوصا در رینگ‌های پرمصرف مثل ۱۳، ۱۴ و ۱۵ ظرفیت تولید دارند.
به عقیده فعالان این صنعت، تا زمانی که آزادسازی قیمت تایر بر مبنای قیمت تمام شده در صنعت صورت نگیرد و از سوی دیگر تایر به عنوان یک محصول اصلی در بورس کالا مورد معامله قرار نگیرد، مشکلات در این صنعت ادامه می‌یابد و افزایش قیمت‌های قطره‌چکانی که هر سال یک بار اتفاق می‌افتند، دردی از تولید را دوا نمی‌کند.

  • شماره ۵۰۷ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 478187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =