۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
برق، صنایع را خشک کرد

در حالی که دولتی‌ها از رشد میزان توزیع برق مصرفی برای صنایع خبر می‌دهند، اما فعالان صنایع کوچک و متوسط و به خصوص صنایع پایین‌دست انرژی‌بر می‌گویند تعطیلی خطوط تولید در نتیجه کمبود برق و قطعی‌های مکرر در طول هفته عملا تولید را برای این گروه از توجیه اقتصادی ساقط کرده است.

سخنگوی صنعت برق در خصوص میزان انرژی تحویلی به صنایع انرژی‌بر کشور می‌گوید، فولادی‌ها حدود ۱۳ درصد، مس و آلومینیوم حدود ۱۱ درصد و سیمانی‌ها حدود ۸ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد داشته‌اند.

رئیس اتاق تهران یکی از منتقدان وضعیت فعلی تأمین برق برای صنایع تولیدی در کشور است. او معتقد است که دولت باید در خلال سال‌های قبل سیاست‌هایی را به کار می‌گرفت تا سرمایه‌گذاری در حوزه نیروگاهی و تولید برق را تشویق شود، اما در نتیجه سیاست‌های اشتباه عملا بخش خصوصی از این قسمت خارج شده و امروز فعالان این بخش اقتصادی چوب عدم تعادل در حوزه برق را صنایع می‌خورند. به گفته عرب سرخی، بحران ناترازی برق در سال‌های آینده بدتر و بدتر خواهد شد.
پژوهش‌هایی که از سوی تشکل‌های بخش خصوصی صنعت برق انجام گرفته، نشان ‌می‌دهد برای مواجهه با نرخ رشد ۵ تا ۶ درصدی مصرف سالانه باید سالانه ۵ هزار مگاوات برق به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شود. لازم به یادآوری است که ایجاد چنین ظرفیتی در حوزه تولید برق نیازمند ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در سال و احداث نیروگاه‌های جدید است. یعنی ما به ازای هر یک هزار مگاوات باید حدود یک میلیارد دلار ‌سرمایه‌گذاری کنیم.
با این پیش‌بینی‌ها باید گفت، با توجه به بحران‌های شدید کشور در حوزه‌های آب، برق و گاز، در صورتی که برنامه‌ای جدی و قوی برای تأمین زیرساخت‌های اصلی اندیشیده نشود، از جمع کشورهای صنعتی خارج خواهیم شد؛ کما این که امروز هم در مقایسه با سی سال پیش سهم بسیار پایین‌تری از کشاورزی را در تولید ناخالص داخلی مشاهده می‌کنیم. بی‌گمان تداوم این شرایط سهم بخش صنعت را از اقتصاد ملی کاهش خواهد داد. این در حالی است که دولت عملا صنایع متوسط و کوچک را که انرژی‌بر نیز هستند، از یاد برده است؛ به عنوان مثال صنایع پایین‌دستی پتروشیمی، شرکت‌های کوچک و متوسط فعال در حوزه مصالح ساختمانی، قطعه‌سازان و ده‌ها صنعت دیگر همگی از وضعیت کنونی خود به دلیل قطعی برق نگران و ناراضی هستند و می‌گویند، قرار بود یک روز در هفته برق صنایع قطع شود اما اکنون به دو روز رسیده و حتی فعالان برخی شهرستان‌ها نیز از قطعی‌های بیشتر خبر می‌دهند.
به گفته یکی از فعالان صنایع پایین‌دستی پتروشیمی، دولت در کنار ده‌ها مشکلی که در خلال سال‌های اخیر به این صنعت تحمیل شده، با سیاست‌هایی خود مشکلات جدیدی را ایجاد می‌کند و در حالی که قول داده بود برق صنایع در تابستان با مشکل جدی روبه‌رو نمی‌شود اما با قطعی‌های پی در پی و اعلام نشده، ضربات مهلکی را بر تجهیزات و در عین حال فعالیت خطوط تولیدی وارد کرده است تا بلکه بتواند برق خانوار را تأمین کند اما حتی بسیاری از استان‌های کشور در تابستان امسال با قطعی برق در بخش خانوار روبه‌رو بوده و هستند که نشان می‌دهد نسبت به سال قبل شرایط بدتر شده است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد، در فصل گرما میزان کسری برق مورد نیاز برای کشور به ۱۵ هزار مگاوات می‌رسد که حتی با قطع برق صنایع هم بیش از نیمی از این رقم برطرف نمی‌شود.
به عبارت دیگر، روشی که دولت برای حل مشکل در نظر گرفته نه در شرایط کنونی روش مناسب و کافی است و نه می‌تواند در بلندمدت ادامه یابد چراکه با گذشت زمان و نبود سرمایه‌گذاری کافی در این بخش، مشکلات تأمین انرژی تشدید خواهد شد و این موضوع جدا از آسیب‌هایی است که در نتیجه کاهش سطح تولید ملی و رشد قیمت در کشور رقم خواهد زد.
کارشناسان معتقدند، چالش‌های مربوط به تولید برق به خصوص در حوزه قیمت‌گذاری این حامل مهم انرژی باعث شده تا عملا ورود به این بخش از توجیه اقتصادی برخوردار نباشد و دولت نیز در سال‌های اخیر با کاهش درآمدهای نفتی و افزایش شدید نرخ ارز و اعمال تحریم‌های اقتصادی نتوانسته زیرساخت‌های تولید برق را تقویت کند و بر این اساس تا زمانی که محرک‌های لازم برای ورود بخش خصوصی به بازار برق ایجاد نشود، چالش‌های این حوزه ادامه‌دار و حتی تشدید خواهد شد.

  • شماره ۵۰۵ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 477286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =