۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
این هم از کرامات شیخ ماست!

فروش متری مسکن در بورس کالا اقدامی از اساس اشتباه است زیرا هیچ کشوری در دنیا نیاز ضروری جامعه را به مزایده نمی‌گذارد. اقداماتی که اخیراً در در بخش تأمین مالی مسکن انجام شده است برای حفظ و بالا بردن فشار و ایجاد آشوب در بازار مسکن بوده است.

شاهد اتفاقات ناگواری در بخش مالی مسکن هستیم. وام‌هایی که در بخش مسکن پرداخت می‌شود در دنیا بی ‌نظیر است، در اکثر کشورهای جهان وامی با نرخ بیش از ۲۰ درصد نداریم که عملا به فروش برسانند و بخشی از وام را پرداخت نکنند ولی در عمل کلیه اقساط و سود وام را دریافت کنند.

وقتی از وام ۴۸۰ میلیون تومانی ۱۰۰ میلیون تومان اوراق خریده شود عملا ۱۰۰ میلیون تومان به خریدار پرداخت نمی‌شود ولی متاسفانه بانک‌ها در یک رویه و شیوه غلط اقدام به دریافت سود و اقساط تمام وام می‌کنند درحالی که بخشی از آن عملا پرداخت نشده است.

بارها به اقدامات بانک‌ها در بخش مسکن اعتراض کرده‌ایم و این شیوه فروش متری مسکن را هم درست نمی‌دانیم چرا که هیچ کشوری در دنیا نیاز ضروری جامعه را به مزایده نمی‌گذارد. تمام دولت‌ها در دنیا تلاش دارند تا از بخش مسکن حمایت کنند و تسهیلات ارزان به مردم پرداخت کنند. اما شاهد هستیم که در کشور بیشترین سوء استفاده‌ها در بخش مسکن اتفاق می‌افتد زیرا کم کشش است و مردم مجبور می‌شوند در هر قیمتی مسکن مورد نیاز خود را تهیه کنند و این باعث شده است بانک‌ها و نهادها و دولت‌ها از این مساله نهایت سوء استفاده را کنند که موجب فشار به مردم می‌شود.

در دنیا فروش متری مسکن وجود ندارد زیرا این کار مثل بردن بخش درمان به بورس بوده و به همان میزان ناگوار است و شیوه آن در کشور اینگونه است که قیمتی را تعیین می‌کنند و سهامدار آن را خریداری کرده و در بلند مدت با فروش آن سهام، مسکن را خریداری می‌کنند در حالی که مسکن یک کالای ضروری است و نیاز به حمایت دارد.

عرضه مسکن در بورس یک مزایده نامشروع است و مردم مجبور می‌شوند با قیمت بالاتری مسکن مورد نیاز خود را تهیه کنند مثل سایر کالاهای بورسی که سوداگران می‌توانند با خرید و فروش‌های عمده اشخاص حقوقی در این بازار بحران ایجاد کنند. با این توضیحات فروش متری مسکن در بورس کالا را اقدامی از اساس اشتباه دانسته و به جای این طرح‌ها قانون بهای تمام شده را مطالبه کردیم تا بهای ساخت مسکن ملاک قرار گیرد که در صورت اجرای آن کسی زیان نخواهد کرد.

  • مجید گودرزی - کارشناس مسکن
  • شماره ۵۰۵ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 477280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =