بازارگردان‌ها از رسالت اصلی خود خارج شدند!

یکی از اولویت‌های مهم در جهت رونق بورس اصلاح دستورالعمل فعالیت بازارگردان‌ها است،‌ چرا که باعث شده بازارگردان‌ها تبدیل به نوسانگیر شده و از رسالت اصلی خود خارج شوند.

به گزارش صدای بورس، ابراهیم سماوی، کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب، توسعه‌ زیرساخت‌ها و ابزارهای مالی را از جمله ملزومات گسترش و رشد بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: توسعه ابزارهای مالی همچون قرارداد آتی تک سهم یکی از اولویت‌های مهم در جهت بهبود شرایط بازار سرمایه است.

وی جلوگیری از صدور دستورالعمل‌های متعدد را اقدام مهم دیگری در این راستا برشمرد و خاطرنشان کرد: حذف قیمت‌گذاری دستوری صنایع از خودرو گرفته که عوامل متعددی درگیر آن است، تا صنعت لاستیک، صنعت نیروگاهی و دیگر اقلام مصرفی که شامل قیمت‌گذاری دستوری می‌شوند از جمله اقدامات مهم در جهت رونق بورس است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه، توسعه و گسترش ریزساختارهای بازار سرمایه را از جمله اولویت‌های مهم در راستای رونق بورس بیان کرد و گفت: به عنوان مثال سایت TSETMC روی حالت جدیدی قرار گرفت، اما با اخلال مواجه شد. این در صورتی است که برای توسعه و گسترده‌تر شدن بازار ما نیاز به توسعه زیرساخت‌هایی وجود دارد که در صورت افزایش بازدید با مشکلی مواجه نشوند.

وی تصریح کرد: افزایش دامنه نوسان نیز از جمله موارد مهم و قابل ذکری است،‌ که باید پیگیری و ادامه‌دار باشد.

سماوی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به بحث‌های مطرح شده در مورد توافق نیز گفت: بازار با حمایت قیمتی دلار ۵۰ هزار تومان شکل گرفته است که می‌تواند این حمایت را از دست بدهد، به همین دلیل همه بازارهای مالی که حالت سرمایه‌گذاری دارند به کما رفته‌اند و بازار سرمایه نیز از این داستان مستثنا نیست.

وی تصریح کرد: با عبور از فصل مجامع، در اواسط تابستان، بازار مجدد شکل صعودی به خود خواهد گرفت، به ویژه زمانی که برخی از صنایع می‌توانند افزایش نرخ نیز داشته باشند. بنابراین به نظر می‌رسد وضعیت بلندمدت بازار مثبت باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به صنایع پیشتاز افزود: صنایع پیشتاز در کوتاه‌مدت بانکی‌ها، خودرویی‌ها و حمل و نقلی‌ها می‌توانند باشند و بعد از آن‌، صنایع زراعی و دارویی پیشتاز خواهند بود.

وی یادآور شد:‌ با توجه به این کامودیتی‌ها در بازار جهانی و نرخ ارز در ایران اصلاح داشته است، هر دو پس از یک استراحت چند ماهه پتانسیل رشد را دارند، بنابراین فلزات اساسی و پتروشیمی برای بلندمدت توصیه می‌شوند.

کد خبر 476516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =