۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
نتایج تصمیمات شبانه دولت

در هفته‌ای که گذشت بازار سرمایه در آخرین روز فعالیت خود رشد قابل توجهی داشت که به نظر کارشناسان دلیل آن منتشر نشدن اخبار منفی بود.

به گزارش صدای بورس؛ از دیگر دلایل مثبت بودن بازار در روز سه شنبه به گفته کارشناسان جلسات هیئت اقتصادی دولت و حمایت از بورس است. در ادامه نظر برخی از کارشناسان را می‌خوانید.

پرسرعت ترین خروج نقدینگی

حسین افرادی، مدیر سرمایه گذاری بیمه البرز گفت: تصمیم گیری های ناگهانی موجب ریزش بازار بی اعتمادی سهامداران و در نتیجه آن باعث خروج سهامداران از بازار شد. بورس ایران پرسرعت ترین خروج پول از بازار سرمایه را در تاریخ داشت. شاهد خروج حداقل ۵۰ همت از بازار سرمایه بودیم؛ اتفاقی که حتی در سال ۹۹ هم رخ نداده بود و در حال حاضر باید منتظر نتیجه عملکرد دولت برای جلب اعتماد سهامداران باشیم.

وی گفت: رشد بازار در آخرین معاملات این هفته نتیجه انعکاس نقطه نظرات دولت در مورد حمایت از بازار سرمایه است. اما در صورتی که نرخ را فرموله نکنند و نرخ ها دستوری باشد، بازار مجدد بر این وضعیت خواهد ماتد و این چرخه ادامه دار خواهد بود و روند بی اعتمادی مردم همچنان ادامه خواهد داشت. در حال حاضر وظیفه دولت رعایت قوانین و فرایندها، نظارت به بازار و تلاش در جلب اعتماد بازار با شفاف سازی اطلاعات برای بهبود بازار است.

بازار سرمایه نیازمند نگاه بلند مدت

مهدی آزادواری، کشناس ارشد بازار مالی گفت: بازار شاهد بی اعتمادی به دلیل اعمال سیاست‌های متفاوت، از طرف سهامداران است و بیشترین تاثیر آن خروج نقدینگی توسط سهامداران حقیقی از بازار سرمایه است چرا که سهامداران حقوقی و عمده از مدیران حرفه‌ای بازار هستند و به نوسانات بازار یک اشراف و عادت نسبی دارند. در نتیجه این نوسانات بیشترین تاثیر را بر روی سهامداران خرد دارد که خود باعث تثبیت بی اعتمادی در بازار می‌شود.

سهامداران خرد به امید کسب درآمد و سود به بازار ورود پیدا کردند و با انتشار اخبار و ابهامات، حباب معکوس در بازار ایجاد کند. این حباب معکوس به این معناست که گاهی با کاهش قیمت‌ها تفاوت بین عرضه و تقاضا در بازار ایجاد می‌شود. سهامداران باید به این دیدگاه برسند که بازار بازار ارزنده‌ای است اما سرمایه گذاری در ان باید بلند مدت باشد.

بی اثری بازار نسبت به اخبار

پیمان تاتایی، کارشناس بازار سرمایه گفت: طی هفته‌های اخیر اخباری منتشر شد که بازار با تاخیر با آنها مواجه شد، اخبار منتشر شده متاسفانه منفی بودند مثل خبر نرخ خوراک پتروشیمی یا شایعه توقف بورس کالا اما رفته رفته تاثیرشان در بازار را از دست می‌دهد. بنابراین طی چند ماه اینده شاهد بازار خوبی خواهیم بود.

نکات مثبت بازار سرمایه

احسان حاج علی اکبر، مدیر سبدگردان هدف حافظ گفت: ریزش بازار منوط به امروز و دیروز نیست موجی در بدنه دولت و حاکمیت مبنی بر جلوگیری از ارزان فروشی منابع طبیعی شکل گرفته و ایجاد بدبینی در سهامداران ایجاد کرد. موضوع افزایش عوارض فولادی‌ها نشان از شروع مسیری توسط دولت دارد که به نفع بازار سرمایه نیست که در نهایت باعث ایجاد بدبینی عمیق و ریشه‌ای می‌شود که دولت برای رفع کسری بودجه خود دست در جیب صنایع و شرکت ها می‌کند.

وی گفت: اگر اقدام خاصی در راستای بهبود بازار صورت نگیرد شاهد موج مثبتی در بازار نخواهیم بود. تنها نکته مثبتی که در بازار شاهد آن هستیم عقب افتادگی بازار نسبت به تورم بازارهای موازی است و اگر اتفاق بنیادی خاصی در بازار رخ ندهد هرگز شاهد سبزی بازار نخواهیم بود.

کد خبر 476390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =