چشم‌انداز پرابهام بازار سرمایه

امروز بازار سرمایه دچار ریزش شدیدی شد و این ریزش درست زمانی اتفاق افتاد که سهامداران تصور می‌کردند بازار به نقطه تعادل رسیده است.

به گزارش صدای بورس، کارشناسان بازار سرمایه دلایل ریزش بازار را غیراقتصادی می‌دانند و معتقدند که واکنش‌های بازار جنبه روانی دارد.

حرکت دست به عصا سهامداران

پوریا خالدیان، مدیر خدمات مالی مشاور سرمایه گذاری خط ارزش گفت: در حال حاضر شدت ریسک‌های سیاسی اقتصادی بر همه جوانب تاثیر دارند که بازار سرمایه نیز از گزند آن در امان نیست. کاهش شدید حجم معاملات نشان از کسری بودجه شدید دولت دارد و باعث حرکت محتاطانه سهامداران در عین ارزندگی سهام شرکت‌ها می‌شود. این امر باعث شده که حتی معامله گران در یازار سرمایه نیز تمایلی به معامله نداشته باشند و این احساس را داشته باشند که همیشه رانت اطلاعاتی در بازار وجود دارد و افرادی در رده های بالاتر هستند که از اخبار زودتر مطلع می‌شوند و توانایی تغییر روند بازار را دارند.

بازار سرمایه در انتظار نقدینگی

افشار سرکانیان، مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت گفت: مهمترین دلیل ریزش امروز بازار که عمدتا در ساعت پایانی معاملات اتفاق افتاد، خبری بود که در فضای مجازی درخصوص توقف فعالیت بورس کالا منتشر شد. یکی دو ساعت بعد این خبر توسط سازمان بورس و اوراق بهادار با صدور اطلاعیه‌ای تکذیب شد و سازمان در اطلاعیه مذکور عنوان نمود که خبرهای کذب منتشر شده در این زمینه صرفا در راستای تشویش افکار عمومی و آسیب رساندن به روند بازار سرمایه است. رونق بازار سرمایه نیازمند بازگشت دو محرک اصلی اعتماد و ورود پول حقیقی به بازار سرمایه است. بازگشت اعتماد، منوط به ثبات و مبانی مشخص در عوامل تاثیرگذار در عملکرد صنایع و شرکت‌های بورسی ازجمله نرخ خوراک، سوخت و ارز و مبانی قیمت‌گذاری صحیح برای محصولات داخلی و صادراتی شرکت‌هاست. با بازگشت اعتماد، ورود پول به بازار سرمایه و در نهایت رونق بازار سرمایه را شاهد خواهیم بود.

سایر بازارها در انتظار تورم

شهرام صفوی از سبدگردان مانی گفت: بطور کلی جریان‌های خبری به‌ همراه برخی تصمیمات دولت منجر به کاهش قیمت ارز، خودرو، ملک و سهام در بازارها شده که در نهایت کاهش موقتی تورم را در پی داشته است. در مورد بورس به صورت مصداقی می‌توان گفت که شاخص‌های بازار سرمایه در دو ماه اخیر تحت تاثیر اخبار مربوط به افزایش قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی، تثبیت ارز نیما، عوارض صادراتی، ادامه روند قیمت‌گذاری زیان‌ساز در صنایع از جمله خودرو کاهش یافته است. از نظر بنیادی تضعیف صنایع مختلف در بورس در نهایت منجر به کاهش مالیات دولت و کاهش منابع طرح‌های سرمایه گذاری شرکت‌ها و کاهش درآمد و کسری بیشتر صندوق‌های بازنشستگی کشور و نیروهای مسلح و تامین اجتماعی خواهد شد، بنابراین انتظار می‌رود که این گونه تصمیمات در ماه‌های آینده مجددا اصلاح شوند. از طرف دیگر انتظار می‌رود که قیمت کالاها در بازارهای جهانی از جمله نفت، محصولات پتروشیمی و پالایشی و فلزات رنگی افزایش یابند که تاثیر مثبتی بر سود شرکت‌های بورسی می‌گذارد. قیمت ارز آزاد نیز به محدوده فعلی ۴۸ الی ۴۹ هزار تومان به کمترین مقدار خودش رسیده است و تدریجا به محدوده بالای ۵۰ هزار تومان افزایش می‌یابد بنابراین انتظار برای اصلاح تصمیمات دولت، اتمام دوران کاهشی نرخ ارز و افزایش قیمت جهانی محرک ورود نقدینگی به بازار سهام و افزایش مجدد شاخص‌ها می‌شود.

امروز روز تصمیم بازار است

مصطفی محبی مجد، کارشناس بازار سرمایه گفت: دلیل ریزش بازار، نبود نقدینگی است و ارتباط خاصی به شایعات ندارد. عده‌ای خبر حذف بورس کالا را دلیل ریزش امروز بازار می‌دانند، در صورتی که حذف هر یک از ارکان بازار توسط شورای عالی بورس ممکن است. تمام این دلایل ادله‌های عامی هستند و ریزش بازار فقط به دلیل نبود پول و سیاست‌های شدید بانک مرکزی است. لازم به ذکر است که تمامی بازارها دچار این رکود هستند و در این مدت تمام بازار های موازی متضرر شدند. تنها تفاوت آنها این است که ضرر بازار سرمایه هر روز بر روی تابلو نمایان می‌شود. از نظر تکنیکالی بازار امروز در موقعیتی بود که فعالان بازار شرایط را اینگونه برآورد کردند که بهترین زمان برای خروج پولشان از بازار سرمایه است.

بازار سرمایه سوار بر موج احساس

حبیب رضا حداد، کاشناس بازار سرمایه گفت: یکی از دلایل نوسانات بازار، حرکت سهامداران است که می‌توانند با تقویت اطلاعات مالی خود و حرکت به سمت صندوق‌ها، کمترین اثر را بر روی بازار بگذارند. دلیل اقتصادی خاصی پشت پرده نوسانات بازار نیست و ترس جمعی، بی اعتمادی و تاثیر روانی در ریزش بازار موثر است. عمده مشکل دیگر بازار، تاثیر پذیری تمامی سهم‌هاست، انتشار هر خبری در بازار سرمایه بر روی همه سهم‌ها تاثیر دارد و انتشار خبر بد برای یک سهم باعث ریزش در کل سهم‌ها می‌شود.

کد خبر 476257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =