۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
سکه امامی پیشتاز افت قیمت‌ها 

قیمت طلای ۱۸ عیار که در ۸ اردیبهشت ماه امسال سقف قیمت ۲.۶۷ میلیون تومان را به ثبت رسانده بود به مرز ۲.۳ میلیون تومان نزدیک شده است.

بررسی روند تغییرات قیمت ارز نیز در این مدت نشان می‌دهد قیمت هر دلار آمریکا نسبت به هفته اول اردیبهشت از ۵۲ هزار و ۴۰۰ تومان به ۴۸ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است. قیمت هر اونس اما در همین مدت نزدیک به ۲۵ دلار افزایش یافته است. به این ترتیب عامل اصلی کاهش قیمت طلا کاهش ۴ هزار تومانی دلار بوده است.
بررسی بازار ارز اما نشان می‌دهد، شرایط حاکم بر این بازار تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار گرفته است. کاهش تقاضا برای دلار در ماه محرم هرچند تاثیری نسبی بر بازارهای ارز و طلا بر جای گذاشته اما برخی نگرانی‌ها از اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا درباره گفت‌وگوهای هسته‌ای و مذاکرات برجامی به تازگی منتشر شده که باعث ورود بازار ارز به یک مقاومت جدید شده است.
فعالان بازار ارز معتقدند این بازار پتانسیل آن را دارد که با کاهش قیمت روبه‌رو شود و به ۴۵ هزار تومان تا پایان تابستان برسد اما انتشار خبرهای ضد و نقیض از برجام اجازه نمی‌دهد سه کانال باقیمانده فرو بریزند. به عقیده آنها در حال حاضر معامله ارز در بازار کاهش یافته و همین عامل برای آن که قیمت‌ها کاهشی شوند، بسیار مناسب است و می‌تواند سیگنال مهمی به بازار ارز بدهد اما اظهارات اخیر بلینکن مانع از این موضوع شده است.
بلینکن‌ گفته مقامات ایالات متحده درباره توافق هسته‌ای با مقامات تهران مذاکره‌ای نمی‌کنند، ایالات متحده به هیچ وجه به توافق نزدیک نیست و حتی در محیطی که برای مکالمه در مورد برنامه هسته‌ای تهران مناسب باشد هم نیست. اگرچه او اعلام کرده دیپلماسی بهترین راه حل برای بحران ایران است، اما هیچ اشاره‌ای به نزدیکی زمان مذاکره نکرده است.
در این بین نگاهی به بازار نشان می‌دهد بازار سکه بیش از سایر بازارها از سکه افتاده است. قیمت هر سکه بهار آزادی که در هفته اول اردیبهشت به ۳۰ میلیون تومان رسیده بود اکنون به ۲۴.۵ میلیون تومان رسیده است. این در حالی است که هر سکه امامی ۵.۸ میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرده است. بر این اساس قیمت این نوع سکه در این دامنه زمانی با افت بیشتری در بازار روبه‌رو شده است که به گفته فعالان این بازار، علاوه بر تاثیرات ناشی از افت دلار، کاهش سرمایه‌گذاری در سکه به عنوان یک محل کسب سود باعث شده تا سکه با افت بیشتری روبه‌رو شود.
به نظر می‌رسد در شرایط کنونی در صورتی که دلار بتواند قیمت خود را ثبات ببخشد و به کانال‌های پایین‌تر نزول کند، قیمت سکه می‌تواند با شتاب بالاتری کاهش یابد. این در حالی است که بررسی حباب قیمتی در بازارهای مختلف از خالی شدن تدریجی حباب در بازار سکه در مقایسه با سایر فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این بازار حکایت دارد. حباب سکه امامی از نزدیک به ۸ میلیون تومان در هفته اول اردیبهشت به زیر ۵ میلیون تومان افت کرده و این رقم بخش مهمی از ریزش قیمت در بازار را نشان می‌دهد. این در حالی است که حباب سکه بهار آزادی در این مدت ۲ میلیون تومان کاهش یافته است و جمیع این تحلیل‌ها نشان می‌دهند بازار سکه با پیشتازی سکه امامی مسیر کاهشی در پیش گرفته است.
البته در برش‌های کوتاه‌مدت به عنوان مثال برش هفتگی تغییرات قیمت، شاهد افزایش قیمت‌هایی در بازارهای ارز و سکه و طلا هستیم اما این تغییرات به معنای حرکت شارپی مجدد در این بازارها نیست و انتظار می‌رود بازار بر اساس پیش‌بینی‌ها به مسیر کاهشی خود ادامه دهد؛ مگر آن که اتفاق خاصی رخ دهد. گفت‌وگوها پیرامون تبادل زندانیان از یک سو و آزادسازی منابع ارزی ایران در برخی کشورها مانند عراق از سوی دیگر نشان می‌دهد ایران و آمریکا در حال انجام برخی گفت‌وگوهای غیررسمی هستند، اما بازار تا حد زیادی به مذاکره مستقیم نیاز دارد تا بتواند روند نزولی خود را سرعت ببخشد.
با این حال برخی کارشناسان می‌گویند، حتی اگر مذاکرات به سرانجام برسد، نمی‌توان به قیمت‌های خیلی پایین امیدوار بود. واقعیت آن است که در حال حاضر با توجه به میزان صادرات و ارزآوری، ورود ارز به سامانه نیما، رقم واردات، ارز خارج از چرخه معاملات و معاملات سوداگری در این بازار قیمت دلار نمی‌تواند به پایین‌تر از ۴۲ هزار تومان برسد و بر این اساس بازار ارز در حال حاضر اختلاف چندان زیادی با قیمت واقعی ندارد و تنها زمانی می‌توان به افت قیمت‌ها امیدوار بود که فروش نفت و تزریق ارز به بازار سرعت بگیرد که این مهم تنها در سایه یک توافق واقعی و پایدار امکان‌پذیر است؛ توافقی که معلوم نیست به این زودی‌ها حاصل شود.

  • شماره ۵۰۲ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 476188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =