۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷
آنچه گذشت!

شماره ۵۰۲ هفته نامه اطلاعات بورس منتشر شد.

به گزارش صدای بورس؛ در شماره ۵۰۲ هفته نامه اطلاعات بورس موضوعات مختلفی همچون کسری بودجه دولت، اطلاعات برقی شرکت‌های بورسی، گزارش ماهانه WFE، دلایل ریزش بازار، اثرات افزایش نرخ خوراک و تحولات بازار رمز ارزها بررسی شده است.

نیت خوب، ساز و کار غلط

علی تیموری شندی، مدیرعامل گروه مالی کاریزما در سرمقاله این شماره هفته نامه اطلاعات بورس به موضوع دست درازی دولت به بازار سرمایه پرداخت و گفت بدترین اثری که این دست درازی دارد ناایمن شدن و نابودی فضای کسب و کار است.

هیس! ناشران برای خاموشی فریاد نمی زنند

این مشکلات بی‌پایان قطعی برق برای ناشران بورسی همچنان ادامه دارد. در شماره این هفته ولی اله جعفری مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس در کنار علی اکبر الوندیان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، احمد دنیانور عضو هیات رییسه انجمن تولیدکنندگان فولاد و بهروز زندی مدیرعامل سابق سیمان ساوه به بررسی این چالش و راهکارهای آن پرداخته‌اند.

دست دولت دوباره در جیب سهامداران

منابع اصلی درآمد دولت‌ها در کشورهای مختلف عموما دریافت مالیات و انتشار اوراق است. دولت‌هایی که انضباط مالی درست و مطلوبی ندارند به تبع عملکرد خوب و موفق هم نخواهند داشت. دولت سیزدهم با کسری بودجه شدیدی روبه‌رو است، اینکه چرا کسری بودجه موجود در کشور درست نمی‌شود به بی انضباط مالی دولت مربوط است. در این گزارش نظر کارشناسانی همچون روزبه شریعتی معاون اوراق کارگزاری اقتصاد بیدار، احسان رضاپور مدیرعامل شرکت مولدسازی و مدیریت دارایی تجارت و بهرنگ شادرو کارشناس بازارسرمایه را در این باره جویا شدیم.

افت ۲۲ تریلیون دلاری ارزش بورس‌ها

فدراسیون بورس‌های جهان (wfe) در جدیدترین گزارش خود عملکرد ۵ ماهه بورس‌های عضو را در حوزه‌های ارزش بازار، تعداد شرکت‌های پذیرفته شده و ارزش معاملات بررسی و منتشر کرده است. در حال حاضر ارزش بازار ۵۷ هزار و ۶۵۶ شرکت‌ پذیرفته شده در بورس‌های عضو wfe از ۱۰۱ تریلیون دلار گذشته که نسبت به ماه گذشته یعنی آوریل ۲۲ تریلیون دلار کاهش پیدا کرده است.

در بی‌اعتمادی سهامداران پای دولت در میان است

کارشناسان در رابطه با دلایل ریزش‌های پی‌درپی بازار و از دست رفتن کانال ۲ میلیون واحد بر این نظر بودند که تصمیمات اشتباه و شتاب‌زده دولت در کنار دست‌درازی به سود شرکت‌ها و افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها عوامل اصلی بی‌اعتمادی سهامداران به بازار بوده است. در این زمینه سعید ذولفقاری، محمد خبری‌زاد، مهدی رادان، محمد رضانژاد، سبحان اسکینی و جواد عشقی‌نژاد به تشریح دیدگاه‌های خود پرداختند.

سیاست سردرگم قیمت‌گذاری

آتش جنگ بر سر تعیین نرخ خوراک صنایع فروکش نکرده است. در حقیقت «تعیین فرمولی برای ثبات قیمت» در عمل دارای تناقض است مگر آن که متغیرهای این فرمول نیز از هم اکنون برای یک دوره پنج‌ساله با ثبات همراه باشد. پیش‌بینی می‌شود فرمول تعیین قیمت خوراک گاز برای این صنایع باید تابع قیمت‌های جهانی و نرخ ارز باشد که البته متناسب با نرخ تورم تغییر خواهد کرد. در این گزارش ابهامات و تناقضات موجود در زمینه تعیین دستوری نرخ خوراک مورد بررسی قرار گرفته است.

گفت و گو

«احتیاط! به پرتگاه ابر تورم نزدیک می‌شوید» عنوان گفت‌وگوی ویژه این هفته با وحید شقاقی شهری مشاور وزیر اقتصاد درباره مشکلات اقتصادی ایران است.

همچنین علی عمیدی مدیرعامل کارن کراد، در مصاحبه‌ای با عنوان «کارمانی» در راه «کارن» به تشریح طرح‌ها و برنامه‌های سکوی کارن کراد در حوزه تامین مالی جمعی پرداخته است.

این ‌سهم‌ها جذاب‌تر از رمزارزها هستند

نوسان‌های پیاپی و شدید قیمت‌ها در بازار رمزارزها توجه سرمایه‌گذاران را به بازارهای دیگر از جمله بازار سهام جلب کرده است. برخی تحلیلگران معتقدند، چند شرکت‌ بزرگ احتمالا نقش مهمی در آینده هوش مصنوعی خواهند داشت، بنابراین خرید سهام آنها سرمایه‌گذاری بهتر و سودآورتری نسبت به ارزهای دیجیتال محسوب می‌شوند.

کد خبر 476139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =