ترس بی پایان

بازار در هفته‌ای که گذشت شاهد نوسانات سنگینی بود. بعد از گذر شاخص کل از محدوده ۲ میلیون واحدی در انتهای هفته گذشته به دلیل مصاحبه‌های ضد و نقیض ارزش معاملات خرد در محدوده ۵ هزار میلیاردی باقی ماند و شاهد خروج پول افراد حقیقی از بازار بودیم.

هفته ما قبل ترافیک سنگینی را در برگزاری مجامع داشتیم که اکثر این شرکت‌ها در هفته گذشته بازگشایی شدند. نمادهای پالایشی بعد از اخباری مبنی بر حذف تخفیف خوراک و گزارش‌های ناامید کننده فصل بهار با افت‌های سنگینی بازگشایی شدند و نمادهای «فولاد» و «فملی» بعد از مجامع کم حاشیه و گزارش‌های فصلی قابل قبول بازگشایی کم نوسانی را تجربه کردند.

در این میان نماد «فخوز» بعد از گزارش جذاب فصل بهار که به دلیل فروش از موجودی و همچنین قیمت گاز سوخت ارزان‌تر از فصول بعدی با اقبال خریداران مواجه شد.

فشار فروش در خودرویی‌ها
گروه پرحاشیه خودرویی و دو نماد بزرگ آن نیز بعد از مجمع با فشار فروش همراه شدند. عمده دلیل این بازگشایی منفی را می‌توان در اخبار مجمع و اذعان به اینکه این شرکت‌ها در حال حاضر امکان تجدید ارزیابی را ندارند جست وجو کرد. در میان گزارش‌های ۳ ماهه فصل بهار نمادهایی مانند «فخوز»، «ارفع»، «پکرمان» و «سبهان» گزارش‌های جذابی را راهی کدال کردند. در سوی دیگر گروه‌های پالایشی، اوره‌ای و متانولی نسبت به مدت مشابه سال قبل با افت سودآوری همراه شدند. در میانه هفته رییس سازمان بورس خبر از الزامی شدن تجدید ارزیابی شرکت‌ها از همه طبقات داد ولی روز بعد نماد «فاذر» در شفاف سازی خود اعلام کرد که استهلاک ناشی از تجدید ارزیابی ساختمان این شرکت به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی مورد پذیرش اداره مالیات قرار نگرفته است. این شفاف سازی و مقایسه آن با مصاحبه رییس سازمان بورس بیانگر این است که برای عملیاتی شدن تجدید ارزیابی شرکت‌ها از همه طبقات راه دور و درازی پیش رو است. تحرکاتی در مجلس برای لغو نرخ خوراک پتروشیمی‌ها دیده شد که با توجه به تجربه سال‌های اخیر بازار واکنش جدی به این خبر نداشت. اخباری مبنی بر مجوز بازرسی تعزیرات از انبارهای پتروشیمی غدیر به جرم کم فروشی حکایت دارد. در بورس کاالا همچنان قیمت سیمان در محدوده قابل قبولی معامله می‌شود و برای محصولات کاتد، مس و مقاطع فولادی شاهد شکل گیری رقابت بودیم. در بازار جهانی، نفت برنت تحت تاثیر کاهش تولید اعضای اوپک پلاس و احتمال ارائه بسته سیاستی انبساطی دولت چین و همچنین پایان سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی اقتصادهای بزرگ به بالای ۸۰ دلار رسید. قیمت جهانی طلا روزهای کم نوسانی را تجربه کرد و اونس همچنان در گذر از محدوده ۲ هزار دلاری عاجز است. قیمت اوره با رشد ۱۰ درصدی هفتگی مواجه بود و روی به بیش از ۲۴۵۰ دلاری رسید.

سایه ترس از تصمیمات دولت بر عملکرد بازار
هفته با کم حجمی معاملات و ترس از تصمیمات دولت پرعرضه شروع شد. با توجه به بسته بودن نمادهای بزرگ حجم معاملات حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومان ثبت شد که نشان از رکود بازار بود. با توجه به پایان یافتن تیرماه و اتمام مهلت گزارش‌های سه ماهه شرکت‌ها شاهد گزارش‌های ضعیف پالایشی‌ها بودیم که خیلی دور از انتظار بازار نبود اما سبب شد که محرکی برای افت بیشتر بازار شود. خبر تثبیت نرخ خوراک ۷۰۰۰ تومانی پالایشی‌ها در روز چهارشنبه باعث جو فروش مجدد در بازار شد. در نهایت شاخص بار دیگر سطح ۲ میلیون واحد را شکست و با کاهش ۱.۶۵ درصدی در کانال ۱.۹۸۳ میلیون واحد قرار گرفت.

کاهش فشار فروش
روز یکشنبه بازار شرایط بهتری داشت فشار فروش ناشی از اخبار منفی هفته گذشته کمی گرفته شد و بازار به گزارش‌های مثبت سهم‌ها واکنش نشان داد. بازگشایی پالایشی‌ها با توجه به گزارش‌ها نه چندان مثبت و گروه خودرویی همچنان سبب فشار عرضه بر بازار شدند. ارزش معاملات به دلیل بسته بودن نمادهای شاخص ساز و بزرگ برای مجامع در سطح پایین حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان قرار گرفت. شایعات مختلفی از تغییر رئیس سازمان بورس تا لغو مصوبه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در بازار می‌چرخید که خود سبب افزایش بی اعتمادی‌ها و بی انگیزه شدن خریداران در بازار شد. در نهایت شاخص با کاهش اندک ۰.۳۱ درصدی در سطح ۱.۹۷۷ میلیون واحد قرار گرفت.

ظهور تقاضا
در سومین روز هفته بازار پرتقاضا ظاهر شد و با توجه به رسیدن نمادهای به کف‌های حمایتی قوی و محدوده اشباع فروش، عرضه‌ها در بازار کاهش یافت. ارزش معاملات در محدوده ۴۵۰۰ قرار گرفت. اخباری که بهانه‌ای برای مثبت شدن این روز می‌توان در نظر گرفت، خبر نامه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص رد مصوبه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و از طرفی پیشنهاد رئیس سازمان بورس به مجلس در خصوص الزامی کردن تجدیدی ارزیابی دارایی‌های شرکت‌های بورسی بود. این دو خبر سبب تقاضا در گروه بانکی و مخابرات و برخی تک سهم‌ها شد.
در نهایت بازار با موجی از خوشبینی‌ها و امید برای بهبود با رشد ۱.۰۹ درصدی در سطح ۱.۹۹۸ به پایان رسید.

همچنان بی‌اعتمادی مشکل‌زاست
در روز سه شنبه بازار تحت تاثیر اخبار مثبت وعده‌های مجلس در کاهش نرخ خوراک شروع خوبی داشت اما به تدریج با بازگشایی دو نماد «شپنا» و «خودرو» عرضه‌ها در بازار شدت گرفت. صف فروش «حکشتی» پس از گزارش سه ماهه خوب نشان از بی‌اعتمادی در بازار است.
بازار کاملا نوسانی شده و نمادهایی که گزارش‌های سه ماهه عالی دادند به سرعت متعادل می‌شوند. ارزش معاملات نیز همچنان پایین و در محدوده ۵۰۰۰ میلیارد تومان قرار دارد که برای جهت گیری صعودی بازار نیاز به افزایش ارزش معاملات می‌رود در این میان خروج پول از بازار حدود ۲۵۵ میلیارد تومان ثبت شد. در نهایت شاخص با رشد اندک ۳۴۰۰ واحدی در سطح ۲ میلیون واحد قرار گرفت.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۵۰۲ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 476008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =