این ‌سهم‌ها جذاب‌تر از رمزارزها هستند

نوسان‌های پیاپی و شدید قیمت‌ها در بازار رمزارزها توجه سرمایه‌گذاران را به بازارهای دیگر جلب کرده است. بازار سهام به عنوان یکی از قدیمی‌ترین بسترهای سرمایه‌گذاری یکی از این بازارهای جذاب است. در مقایسه با بازار کریپتو، بازار سهام پتانسیل بالاتری برای سوددهی دارد به همین دلیل برخی تحلیلگران معتقدند، چند شرکت‌ بزرگ احتمالا نقش مهمی در آینده هوش مصنوعی خواهند داشت، بنابراین خرید سهام آنها سرمایه‌گذاری بهتر و سودآورتری نسبت به ارزهای دیجیتال محسوب می‌شوند.

صدای بورس- در سال‌های اخیر، بازار کریپتوکارنسی یکی از سودآورترین و در عین حال پرنوسان‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری بوده است. به عنوان مثال، از سال ۲۰۱۸ تاکنون بیت‌کوین به عنوان بزرگترین و مهمترین رمزارز جهان بین نقطه اوج ۶۴ هزار دلار و کف ۵۱۰۰ دلار در نوسان بوده و هم‌اکنون به کمتر از ۳۰ هزار دلار رسیده است. از سویی، با اینکه در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار رمزارز مختلف در بازار وجود دارد اما هیچیک از آنها چشم‌انداز رشد بلندمدتی ندارند. این در حالی است که صنعت فناوری از چنین ویژگی برخوردار است.

شرکت‌هایی که در حوزه فناوری فعالیت می‌کنند، در روند نسبتا ثابتی از نوآوری و توسعه قرار دارند که می‌تواند دستاوردهای ثابتی را در طول سال‌های آینده تضمین کند. در سال ۲۰۲۳ همه چشم‌ها به بازار هوش مصنوعی (AI) دوخته شده است. پیش‌بینی می‌شود که این بازار تا سال ۲۰۳۰ به طور میانگین با نرخ ۳۷ درصد در سال رشد کند. در نتیجه همین برآورد، امسال سرمایه‌گذاری در سهام بخش هوش مصنوعی روندی صعودی داشته است. در واقع این بازار می‌تواند بازده به مراتب بیشتری نسبت به بازار رمزارزها نصیب سرمایه‌گذاران کند.

در اینجا سه سهم هوش مصنوعی که آینده بسیار روشنی دارند، معرفی می‌شوند. این سهم‌ها در بورس نزدک معامله می‌شوند.

AMD

قیمت سهام شرکت Advanced Micro Devices (AMD) در ۵ سال گذشته بیش از ۶۰۰ درصد رشد کرده که تقریبا دوبرابر رشد قیمت بیت‌کوین است. این شرکت از توسعه و پیشرفت‌ حوزه که به افزایش شدید تقاضا برای تراشه‌های پرقدرت منجر شده، سود زیادی کسب کرده و این شرایط موجب تحکیم موقعیت AMD در بازارهای مختلف شده است.

فعالان بازار سهام آمریکا در سال ۲۰۲۳ نظر بسیار مثبتی نسبت به این سهم دارند و آینده آن را صعودی ارزیابی می‌کنند. قیمت این سهم، عمدتا تحت تاثیر توسعه فناوری هوش مصنوعی، از ابتدای سال تاکنون نزدیک به ۸۰ درصد رشد داشته است. این شرکت تولیدکننده نیمه‌رسانا نخستین شرکتی نیست که وارد حوزه هوش مصنوعی شده است. رقیب این شرکت یعنی Nvidia (تولیدکننده تراشه) عرضه‌کننده اصلی پردازشگرهای گرافیکی مورد استفاده در فناوری ChatGPT شرکت OpenAI و از فعالان قدیمی این حوزه است. با این حال، حمایت گسترده مشتریان این شرکت و دیگر شرکت‌های فناوری از AMD امید به کاهش هزینه تولید تراشه‌های مورد استفاده در هوش مصنوعی را افزایش داده و موقعیت AMD را بیش از پیش تحکیم کرده است. بر همین اساس، شرکت مایکروسافت (غول دنیای فناوری) با کمک‌های مالی و منابع فنی، از توسعه تراشه‌های هوش مصنوعی شرکت AMD حمایت کرده است.

حال باید دید کدام شرکت‌ها مشتری تراشه جدید خواهند شد. هرچند سابقه طولانی موفقیت‌های AMD در صنعت تراشه و راهبری مقتدرانه لیزا سو (مدیرعامل) نشان می‌دهد که این شرکت به زودی رقبا را پشت سر خواهد گذاشت.

این ‌سهم‌ها جذاب‌تر از رمزارزها هستند

Apple

وقتی از شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی صحبت می‌شود، احتمالا Apple نخستین نامی نیست که به یاد می‌آید. با این حال، حضور قدرتمند و سلطه این شرکت در حوزه فناوری مورد استفاده مشتریان، موقعیت Apple را به عنوان عامل اصلی پذیرش عمومی این فناوری مستحکم خواهد کرد. Apple برای تقویت و توسعه بسیاری از نرم‌افزارهای خود از فناوری هوش مصنوعی استفاده می‌کند.

در حالی که شرکت‌هایی همچون مایکروسافت و آلفابت به طور مداوم از تلاش‌های خود برای توسعه فناوری هوش مصنوعی خبر می‌دهند، شرکت Apple با در پیش گرفتن رویکرد غیرجنجالی و غیرخبری، تمرکز خود را بر توسعه و به‌روزرسانی نرم‌افزارها بر اساس هوش مصنوعی قرار داده است. در ماه ژوئن این شرکت از اصلاح سیستم «خوداصلاحی» آیفون خبر داد. این سیستم از یک الگوی زبانی مشابه ChatGPT برای درک اسلوب ارسال پیام کاربران استفاده می‌کند. چنین تغییراتی در دیگر محصولات Apple نیز به چشم می‌خورد.

شرکت Apple در بازار محصولات مختلف همچون تلفن هوشمند، هدفون، تبلت و ساعت هوشمند دارای بیشترین سهم است. با توسعه فناوری هوش مصنوعی، احتمالا این شرکت ویژگی‌ها و امکانات جدیدی به محصولات تولیدی خود اضافه خواهد کرد که به معنای افزایش میزان فروش محصولات و رشد سود آن خواهد بود. در چنین شرایطی، افزایش قیمت سهام این شرکت کاملا طبیعی است.

سهام شرکت Apple از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۳۰۰ درصد رشد داشته است و این پتانسیل را دارد که روند صعودی خود را ادامه دهد. در مقایسه با هر کریپتوکارنسی موفقی، رشد سهام شرکت Apple قوی‌تر و مطمئن‌تر است.

این ‌سهم‌ها جذاب‌تر از رمزارزها هستند

Amazon

اگرچه چنین به نظر می‌رسد که در حوزه هوش مصنوعی، شرکت Amazon از رقیب بزرگش مایکروسافت عقب افتاده، اما بررسی‌های نشان می‌دهند که امسال گام‌های بلندی در این صنعت برداشته است. به عنوان مثال، سهم بازار برتر این شرکت در حوزه رایانش ابری که با خدمات بستر وب این شرکت (AWS) کسب شده است، مزیت بزرگی برای Amazon در بلندمدت به شمار می‌رود.

در کنار تلاش برای رقابت با ChatGPT و خدمات مشابه شرکت آلفابت (Bard)، هدف شرکت Amazon این است که دیگر نیازهای حوزه هوش مصنوعی مولد را برآورده کند. در آغاز ماه جولای، این شرکت از دو ابزار هوش مصنوعی جدید برای کاربران AWS رونمایی کرد. نخستین ابزار به نام Bedrock است که با استفاده از الگوهای زبانی به مشتریان برای ایجاد «چت‌بات» سفارشی، خدمات تصویرسازی و محتوای تبلیغاتی کمک می‌کند. این شرکت همچنین ابزار CodeWhisperer را عرضه کرده که ابزار مورد استفاده برای کارآمدتر کردن توسعه نرم‌افزارها از طریق تولید کد است.

علاوه بر اینها، Amazon یکی از معدود شرکت‌های حوزه «ابری» است که وارد فعالیت توسعه سخت‌افزاری شده است. این شرکت تراشه‌های هوش مصنوعی تولید می‌کند که از نظر قیمت بسیار مناسب هستند. به عنوان مرکز بزرگترین پلتفرم ابری جهان، شناسایی نام و برند شرکت Amazon نهایتا می‌تواند این شرکت را در ردیف رقیبانی همچون Nvidia و AMD قرار دهد. این شرکت با منابعی که برای توسعه در اختیار دارد، همچنین با توجه به موفقیت‌هایش در بسیاری از بازارها، به یک نام آشنا برای خانوارها تبدیل شده است. ورود جسورانه این شرکت به حوزه هوش مصنوعی و کسب‌وکارهای مشابه به جذابیت سهام Amazon منجر شده است. بر این اساس، به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری در سهام این شرکت سودآورتر از خرید هر کریپتوکارنسی باشد.

این ‌سهم‌ها جذاب‌تر از رمزارزها هستند

کد خبر 475982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =