۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۸
صعود بازار در چرخه نوسانات

بازار سرمایه امروز رشد ۲۱ هزار واحدی را تجربه کرد؛ نمایش هر عددی برروی تابلو تالار شیشه‌ای با توجه به شرایط اقتصادی خارج از تصور نیست.

به گزارش صدای بورس؛ در مطلب نظر چند کارشناس از دیدگاه‌های مختلف را در مورد وضعیت بازار در جریان معاملات بازار سرمایه بررسی می‌کنیم.

بازار در توالی مثبت و منفی

حسن حسین زاده گفت: در هفته‌های گذشته شاهد افت شاخص در بازار و رسیدن به نقطه حمایتی یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد بودیم؛ همچنین در این مدت به تبع ارزش معاملات نیز کاهش پیدا کرد. علاوه بر آن فعالیت حقوقی‌ها در بازار سرمایه کمتر شده که تمامی این عوامل در نوسان بازار تاثیر گذارند. مثبت شدن امروز معاملات را می‌توان ادامه نوسانات بازار قلمداد کرد و تا زمانی که بازار رشد معنا داری از نظر ارزش معاملات نداشته باشد نمی‌توان رشد بازار را پایدار برشمرد.

رشد بازار ثمره گزارش سه ماهه

سجاد مرادی گفت: مثبت شدن بازار به دلیل اصلاح‌های شدید اخیر بوده که در سهم‌های بزرگ نیز قابل مشاهده است. همچنین ارائه گزارش فصلی شرکت‌ها در سایت کدال نیز با توجه به نتایج خوبی که داشتند در کم شدن نوسانات و مثبت شدن بازار موثر بوده است. بازار برای تثبیت رشد خود نیاز به محرک‌هایی همچون شفافیت، نرخ ارز و ارزش معاملات دارد. مثبت شدن امروز بازار بیشتر جنبه سردرگمی و ابهام در بازار سرمایه را دارد چرا که سهم‌ها از ارزندگی خاصی برخوردار هستند و از طرفی بازار با بی‌اعتمادی سهامداران مواجه است.

سایه ریسک سیستماتیک بر بازار

تحلیل رضا اکبری بر این اساس بود: اقتصاد ایران در شرایطی است که سهامداران هر لحظه در انتظار دخالت دولت در صنایع هستند، تفاوتی بین صنایع دولتی و غیردولتی در این دست اندازی وجود ندارد. از طرفی دیگر نه تنها سهامداران نمیتوانند دید بلند مدت به بازار سرمایه داشته باشند بلکه ممکن است از هر ریسکی چند مرتبه آسیب ببینیم برای مثال سال گذشته شاهد افزایش نرخ خوراک بدون هیچ فرمولی و در نتیجه ریزش بازار بودیم؛ امسال هم مجددا همین اتفاق تکرار شد و جمیع این اتفاقات موجب خدشه دار شدن دید سهامداران نسبت به دولت که امین سرمایه است می شود.

رفع کسر بودجه از جیب سهامداران

محمد محمودی نیز گفت: این روزها بازار سرمایه اوضاع مساعدی ندارد. حجم معاملات دچار ریزش شده و اطلاعات شرکت‌ها پر از ابهام شده همچنین دولت قصد تامین کسری بودجه خود را از طریق افزایش نرخ خوراک، عوارض صادرات، محدودیت واردات و یا مالیات دارد. در این شرایط ابهام، بازار تا رسیدن به نقطه تعادلی ریزش داشته و مثبت شدن امروز هم به همین دلیل است.

بازار پیرو جو سیاسی

علی جنابی اینگونه بیان کرد:به طور کلی در مورد مثبت شدن شاخص به چند دلیل می‌توان اشاره کرد. اول، خبر بازنگری مصوبه نرخ خوراک و احتمال اصلاح آن است. نکته بعدی، اخباری مبنی بر ایجاد فضای مثبت سیاس در مورد مذاکرات پنهانی ایران و کشور های غربی بر سر مسایل هسته ای مطرح است که موجب ایجاد جو مثبت شده و نکته بعدی از نظر تکنیکالی قرار گرفتن بازار در نقطه حمایت ۱۹۵۰ انگیزه افزایش شاخص را تحریک می کند. در کنار همه این موارد، پیگیری نهاد های دولتی و نظارتی و حساسیت ایجاد شده در خصوص ریزش های اخیر بازار، موجب توقف روند کاهشی بازار شده است.

کد خبر 475914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =