پیش بینی بازار دوم مرداد ۱۴۰۲ / بازار وارد مرحله رنج می‌شود

بازار سرمایه در هفته گذشته فراز و نشیب‌های شدیدی را به خود دید و همگان بر این باور بودند که این موج در هفته جاری نیز ادامه دارد.

به گزارش صدای بورس؛ اما بر خلاف تصور، بازار ظاهری آرام به خود گرفته که شاید پایان فصل مجامع یکی از این دلایل باشد. در این گزارش دلیل این ثبات ظاهری را از دید چند کارشناس بررسی می‌کنیم.

بازار تحت کنترل‌گری

سلمان یزدانی گفت: بازار تمایل به کنترل سهم‌ها دارد که از طریق آن بتواند تورم را کنترل کند و از طرفی اوراق خود را به فروش برساند. عملکرد بازار در تابستان قابل پیش‌بینی بود و تا زمان رشد نرخ ارز به همین صورت خواهد ماند. اگر هم گاهی بازار رشد کند به دلیل همراهی نکردن بازارهای موازی به صورت موقت خواهد بود. بهترین استراتژی که در موقعیت فعلی می‌توان اتخاذ کرد این است که زمانی که بازار مثبت است و متقاضی دارد از استراتژی‌های پوششی مشتقات استفاده کرد؛ یعنی به این صورت که در کنار سهامی‌ که می‌خرید موقعیت‌های فروش را در بازار آپشن در نظر بگیریم.

بازار سرمایه قربانی هدف گذاری

اشکان زودفکر اینگونه تحلیل کرد: خلق نقدینگی و رکوردهای روزانه آن، بیماری مزمنی است که اقتصاد کشور مدت‌هاست با آن روبه‌روست و اثرات آن با شاخص تورم هر روز در زندگی و سفره مردم دیده می‌شود. کارشناسان علم اقتصاد به‌خوبی می‌دانند که کنترل خلق نقدینگی در عمل موضوعی نیست که بتوان در کوتاه‌مدت به آن دست‌یافت و به همین دلیل دولت‌ها در زمان چنین بحران‌هایی سعی می‌کنند با متدهای مختلفی اثرات خلق نقدینگی را کاهش دهند تا با خرید فرجه و زمان جهت اجرای برنامه‌های اقتصادی و کنترلی خود مشکلات را حل یا تعدیل کنند.

رشد بازارسرمایه در سایه پیش‌بینی پذیری

علی بیک‌زاده بر این نظر بود که تمامی نوسانات منتج از تصمیم گیری‌های دولت است که موجب بی اعتمادی سهامداران شده و لازمه بازگشت آن پیش‌بینی پذیری سود محقق شده از شرکت‌ها است. این پیش‌بینی پذیری بر اساس شفاف‌سازی مفروضات شرکت‌ها شکل می‌گیرد تا بتوان انتظار مناسبی از وضعیت شرکت با توجه به متغییرهای اقتصادی داشت.

انحلال تصمیمات دولت توسط بازار

بهنام علیزاده معتقد است دلیل تکانه‌های بازار تصمیم‌گیری‌های ناگهانی است که عواقبی نیز به دنبال دارد. در بازاری که توسط مردم اداره می‌شود نمی‌توان واکنش‌ها را پیش‌بینی کرد؛ به مرور بازار عواقب این تصمیم‌گیری‌ها را در خود حل می‌کند و برخی سهم‌ها و گروه‌ها مسیر خود را جدا می‌کنند. با توجه به پارامترهای موجود مانند نرخ خوراک، نرخ سوخت و ... انتظار رشد سیستماتیک یا وقوع اتفاق خاصی را از بازار نمی‌توان داشت تا زمانی که محرک‌های اصلی رشد نکنند.

نشر اخبار،خروج پول سهامدارن

عبدالله دریابر هم گفت: بی‌اعتمادی شدیدی که توسط سهامداران به واسطه اخبار منتشر شده در بازار ایجاد شده از دلایل اصلی رنج زدن بازار است. دلیل دیگر ریزش شدید بازار در چند وقت اخیر خروج پول حقیقی بوده که با مصوبه نرخ خوراک این بی‌اعتمادی تبدیل به خشم شده و سهامداران برای کم کردن میزان ضرر خود به فروش سهم‌ها روی آورده‌اند.

کد خبر 475862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =