«فیروزه موفقیت» با ۷۱ درصد بازده

شرکت سبدگردان توسعه فیروزه در شهریورماه ۱۳۹۸ تأسیس شده و فعالیت خود را از اسفند ماه ۱۳۹۸ آغاز کرد.

این مجموعه در حال حاضر مدیریت ۶ صندوق سرمایه‌گذاری را برعهده دارد که در ادامه ضمن معرفی این صندوق‌ها، مروری بر عملکردشان خواهیم داشت.

صندوق سهامی فیروزه موفقیت
نخستین صندوق این مجموعه با نام صندوق سرمایه‌گذاری فیروزه موفقیت، در مردادماه ۱۳۸۹ آغاز به کار کرد. خالص ارزش دارایی‌های صندوق اکنون در مرز ۶۴۵۰ میلیارد ریال قرار دارد. بازار سهام و در صدر آن گروه‌های «فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای»، «سرمایه‌گذاری‌ها» و «محصولات شیمیایی» بیشترین بخش پرتفوی این صندوق را تشکیل می‌دهند که حاصل این ترکیب دارایی، عملکردی خوب و کسب بازدهی ۷۱ درصدی در ۱۲ ماه گذشته بوده است. در افقی بلندمدت‌تر، از ابتدای تأسیس تاکنون، بازدهی مرکبی معادل ۲۰۲۷۴ درصد داشته است.

صندوق شاخصی سی شرکت بزرگ فیروزه (قابل معامله)
بهمن‌ماه ۱۳۹۳ دومین صندوق توسعه فیروزه با نام صندوق شاخصی سی شرکت بزرگ فیروزه، در گروه صندوق‌های سهامی، فعالیت خود را آغاز کرد. خالص ارزش دارایی‌های این صندوق در یک‌سال گذشته حدود ۷۷ درصد رشد داشته و امروز در مرز ۴۵۰۰ میلیارد ریال قرار دارد. سهم بازار سهام از پرتفوی این صندوق چیزی حدود ۹۴ درصد است و گروه‌های «فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای»، «محصولات شیمیایی» و «فلزات اساسی» بیشترین جذابیت را نزد مدیران صندوق داشته‌اند. این صندوق الهام‌گرفته از صندوق‌های سرمایه‌گذاری منفعل است و تجربه جهانی حاکی از آن است که امکان کسب بازدهی مناسب در ادوار میان‌مدت و بلندمدت برای سرمایه‌گذاران این صندوق‌ها وجود دارد، در یک‌سال گذشته بیش از ۴۰ درصد بازدهی داشته است.

ارمغان فیروزه آسیا؛ صندوقی برای ریسک‌گریزان (قابل معامله)
سبدگردان توسعه فیروزه در دی‌ماه سال ۱۳۹۶ و در راستای جذب سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز، صندوق با درآمد ثابت و قابل معامله فیروزه آسیا را تأسیس کرد. خالص ارزش دارایی‌های این صندوق، اکنون به مرز ۳۱ هزار میلیارد ریال رسیده است. متناسب با نوع صندوق، بازار سهام سهم اندکی در پرتفوی آن داشته و بیشترین سرمایه صندوق با ۴۶ و ۴۰ درصد به ترتیب به اوراق با درآمد ثابت و سپرده‌گذاری در بانک اختصاص یافته است. صندوق فیروزه آسیا در یک‌سال اخیر، حدود ۲۵ درصد بازدهی کسب کرده که این رقم در مقایسه با سود سپرده بانکی و بازدهی بسیاری از صندوق‌های با درآمد ثابت دیگر، بالاتر بوده است.

صندوق دریای آبی فیروزه (قابل معامله)
صندوق دریای آبی فیروزه با نماد “دریا” (ETF) که از نوع سهامی است، در پاییز ۱۴۰۱ تاسیس شد و هم اکنون با خالص دارایی بیش از ۵،۸۰۰ میلیارد ریال در بورس تهران قابل معامله است. این صندوق توانسته است در مدت کوتاهی پس از تاسیس، بازدهی بیش از ۵۳ درصدی را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان بیاورد. نکته قابل توجه اینکه، این صندوق بیشتر دارایی خود را در سهام‌های دلاری سرمایه‌گذاری می‌کند.

صندوق جسورانه فیروزه (قابل معامله)
صندوق جسورانه فیروزه در تاریخ ۱۹/۰۵/۱۳۹۹ فعالیت خود را به عنوان نهاد مالی آغاز کرد. تیم سرمایه‌گذاری صندوق با توجه به منابع جذب شده و همچنین بررسی پروژه‌های بسیار زیاد، نسبت به انتخاب و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های صنعت ICT نظیر پروژه "استارتاپ پونیشا" و "استارتاپ سازیتو" اقدام کرده است. لازم به ذکر است این صندوق در استارتاپ‌هایی سرمایه گذاری کرده که پتانسیل بسیار بالایی در رشد و سودآوری دارند.

صندوق خصوصی ثروت آفرین فیروزه (قابل معامله)
صندوق خصوصی ثروت آفرین فیروزه در تاریخ ۱۰/۱۲/۱۳۹۹ فعالیت خود را به عنوان صندوق خصوصی آغاز کرد. با توجه به نوع و ماهیت صندوق، عمده سرمایه‌گذاری آن در "شرکت تولیدی کشت و صنعت زرند" و "شرکت پردیس صنایع سیلیکون آراز" بوده است. لازم به ذکر است هر دوی این شرکت‌ها، تنها تولید کننده محصولات خود در ایران هستند که این موضوع، رشد و سودآوری آتی را برای سرمایه گذاران صندوق به همراه خواهد داشت.
در جدول مشروح عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت سبدگردان توسعه فیروزه را مشاهده می‌کنید.

«فیروزه موفقیت» با ۷۱ درصد بازده

استراتژی صندوق‌های سبدگردان توسعه فیروزه

صندوق فیروزه موفقیت (صدور - ابطالی)
این صندوق از نوع سهامی است. استراتژی، حداکثر کردن بازده صندوق نسبت به میزان پذیرش ریسک بوده است. این صندوق در طول دوره فعالیت خود بارها و بارها در رتبه اول از نظر نسبت بازده به ریسک قرار گرفته است و این بدان معنی است که با قبول ریسک کمتری نسبت به متوسط بازار سهام، ما بازدهی بیشتری نسبت به متوسط بازده بازار کسب کرده‌ایم. عملکرد صندوق انتخاب استراتژی فعالانه است. به نحوی که در خرید و فروش‌ها در زمان ریزش بازار مقدار سهام به حداقل می‌رسد و در سیکل‌های رونق، درصد سهام افزایش و حداکثر می‌شود و به هیچ وجه منفعل عمل نمی‌شود.

صندوق شاخصی سی شرکت فیروزه
این صندوق مطابق با اساسنامه و امیدنامه صندوق ۸۰ درصد دارایی خود را در سهام موجود در شاخص سی شرکت بزرگ بورسی سرمایه‌گذاری می‌کرد و مابقی سرمایه ۲۰ درصد در سایر سهام، اوراق با درآمد ثابت یا سپرده بانکی سرمایه‌گذاری می‌کند. سهم بازار سهام از پرتفوی این صندوق چیزی حدود ۹۰ درصد است و گروه‌های «محصولات شیمیایی»، «فلزات اساسی» و «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» بیشترین جذابیت را نزد مدیران صندوق داشته‌اند. این صندوق الهام‌گرفته از صندوق‌های سرمایه‌گذاری منفعل است و تجربه جهانی حاکی از آن است که امکان کسب بازدهی مناسب در ادوار میان‌مدت و بلندمدت را برای سرمایه‌گذاران این صندوق‌ها ایجاد می‌کند. با توجه به اینکه بیشتر سرمایه صندوق در سهام شاخص ساز سرمایه‌گذاری می‌شود دارای ریسک بالاست. به دلیل وجود رکن بازارگردان در صندوق امکان نقدشوندگی دارایی سرمایه‌گذاران به سهولت می‌پذیرد و سرمایه‌گذاران قادر به فروش دارایی خود هستند.

صندوق ارمغان فیروزه آسیا
صندوق در آمد ثابت سود و سهم اندکی در پرتفوی آن داشته و بیشترین سرمایه صندوق در اوراق با درآمد ثابت، سرمایه‌گذاری شده است. صندوق با درآمد ثابت فیروزه آسیا از اردیبهشت ۱۴۰۲، نرخ بازدهی موثر ۲۷.۵ درصد برای سرمایه‌گذاران این صندوق کسب کرده که این رقم بالاتر از سود سپرده بانکی و نرخ سود اوراق خزانه است.

صندوق دریای آبی فیروزه
این صندوق سهامی قابل معامله در بورس است که تلاش در کسب بازدهی بیشتر نسبت به شاخص بورس و ایجاد آلفا با مدیریت فعالانه سهام دارد. رویکرد این صندوق با توجه به وزن کمتر در سهام بزرگ و شاخص ساز و دلاری تا حدی به شاخص هم وزن نزدیک تر خواهد بود. همچنین تلاش خواهد شد در زمانیکه قیمت سهام ریزش زیادی کرده داشته است، استراتژی جسورانه‌تر و زمانی که قیمت‌ها در اوج هست استراتژی محتاطانه‌تر اتخاذ کند.

  • شماره 501 هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 475688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =