۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۷
بازار خودرو بر سر دو راهی

یک کارشناس صنعت خودرو ضمن تشریح دلایل پرنوسان بودن بازار خودرو، آینده آن را شکننده و غیر قابل پیش‌بینی بیان کرد.

به گزارش صدای بورس، امیرحسن کاکایی با بیان اینکه بازار خودرو به دلیل سیاست‌های دولت به شدت دچار نوسان شده است، تصریح کرد: از آنجایی که خودرو یک و نیم تا دو سال آینده پیش‌فروش شده است عملاً چیزی دست دولت برای فروش فوری نیست، این در حالی است که پیش از این خودروسازان اجازه نداشتند تمامی خودروهای خود را تا یک سال پیش‌فروش کنند و تنها زمانی که تقاضا زیاد می‌شد برای کنترل بازار، فروش فوری اعلام می‌کردند که امسال چنین چیزی وجود ندارد، بنابراین بازار امسال به طرز عجیبی با کوچکترین هیجانی آشفته و بالا و پایین می‌شود.

این کارشناس صنعت خودرو در خصوص واردات خودرو نیز گفت: آزادسازی واردات خودروی دست دوم طی پنجاه سال گذشته بی‌سابقه بوده است و این اولین بار است که قرار است یک میلیون خودروی دست دوم وارد شود که نیاز است به لحاظ استانداردسازی و معاینه فنی مورد بررسی قرار گیرد، این در حالی است که سازوکار این موضوع تعریف نشده است و چه بسا امکان دارد دولت برای اینکه بتواند به وعده خود عمل کند تمامی خودروها را به لحاظ مکانیزم‌های فنی و استاندارد بررسی نکند و به صورت فله‌ای وارد شوند.

وی افزود: شاید واردات خودروی دست دوم به طور موقت قیمت خودرو را کاهش دهد، اما از آنجا اقتصاد کشور گنجایش ندارد، دو اتفاق میفتد، یکی آنکه صنعت خودرو زمین می‌خورد و به دنبال آن ۲ تا ۴ درصد GDP کشور کاهش می‌یابد، که عدد معناداری است. اما اتفاق دومی که می‌افتد این است که اگر یک میلیون خودرو معادل ده هزار دلار وارد شود در مجموع می‌شود ده میلیارد دلار، یا نه پنج میلیارد دلار و این یعنی ارزی که باید وارد بازار متشکل می‌شد، به سمت خودروی دست دوم که خیلی بی حساب کتاب است می‌رود و همین امر تقاضای ارز را به شدت بالا می‌برد.

کاکایی با تأکید بر اینکه افزایش تقاضای ارز، باعث افزایش قیمت‌های دیگر می‌شود، اظهار داشت: اتفاق دیگری که میفتد همان چیزی است که در مورد کامیون‌ها هم افتاد، به طوری که با افزایش تقاضا، قیمت خودرو در منطقه حداقل ۳۰ درصد بالا می‌رود و هر کس بتواند در کوتاه‌مدت آن را بخرد سود کرده است، هر چند که سازوکار اجرایی آن هنوز مشخص نشده است، اما بعید به نظر می‌رسد در اختیار عموم قرار گیرد و احتمالاً وارد پروسه قرعه‌کشی می‌شود.

وی با بیان اینکه قیمت خودرو در حال حاضر متأثر از قیمت دلار کاهش یافته است، تصریح کرد: این در حالی است که پس از واردات خودرو مجدد قیمت خودرو افزایشی خواهد شد، بنابراین چنین شرایطی بازار خودرو را به شدت شکننده کرده است و آینده آن قابل پیش‌بینی نیست.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه، در مورد عرضه خودرو در بورس نیز گفت: معتقدم دولت تمامی ابزارهایی که یک صنعت را می‌تواند رقابت‌پذیر کند گرفته است و قیمت‌گذاری دستوری لطمه‌ای است که به این صنعت وارد آمده است. ضمن اینکه پیش‌فروش خودرو نیز باعث شده این صنعت زمین بخورد، بنابراین وقتی دولت در صنعتی ورود می‌کند، کوچکترین انگیزه‌های رقابت و تلاش را از آن می‌گیرد.

کاکایی با اشاره به تورم ۵۰ تا ۶۰ درصدی سال گذشته اضافه کرد: امسال حداقل ۴۰ تا ۶۰ درصد تورم پیش‌بینی می‌شود که پرسش اینجاست نقدینگی لازم برای بازار خودرو از چه محلی تأمین خواهد شد.

وی تصریح کرد: سیاست‌های نادرست سال گذشته ایران خودرو و سایپا را زمین زد و اگر بخش خصوصی بخواهد با دستور دولت تولید نکند، دیگر سودی نخواهد کرد و شاید امسال نوبت بخش خصوصی باشد که زمین‌گیر شود.

کد خبر 475607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =