افت شاخص فقط اصلاح بود

پس از مدت‌ها افت، رشد بیش از ۴۳ هزار واحدی شاخص کل اتفاقی بود که باعث تعجب سرمایه‌گذاران شد اما کارشناسان معتقدند که این رشد کاملا طبیعی است و بازار اصلاحات خود را انجام داده است. هرچند برخی دیگر می‌گویند، این رشد تحت تاثیر عوامل بیرون از بازار بوده چرا که ادامه روند نزولی با اعتراضات گسترده سهامداران به مقام ناظر و دولت همراه بوده است.

به گزارش صدای بورس، در اینجا به طرح دیدگاه برخی از کارشناسان می‌پردازیم.

شاخص روند طبیعی دارد

حسین خسرو نژاد در این باره گفت: رشد ۴۳ هزار واحدی در چنین شرایطی که بازار چندین روز پشت سر هم شاخص منفی به خود دیده، طبیعی است و این تغییر جهت هر چند موضعی و مقطعی مسئله همیشگی بازار سرمایه است. مسئله تاثیرگذار در رشد شاخص امروز خرید نمادهای بزرگ در ساعات پایانی بازار دیروز است. لازم به ذکر است رشد امروز بعد از ریزش چند وقت اخیر تا حدودی جنبه حمایتی دارد و می‌توان گفت رشد امروز حمایتی بوده است. از طرفی هم شاخص روند طبیعی بازی خود را طی می‌کند و یک روز مثبت شدن بازار پس از دو هفته ریزش مسئله عجیبی نیست. همچنین مثبت شدن امروز شاخص را نمی‌توان متاثر از هیچ عاملی دانست.

بازار در آخرین مرحله اصلاح

علیرضا قنبر عباسی در اظهار نظر خود گفت: تقریبا ۹ روز شاخص منفی بوده و وقت آن رسیده که قیمت سهام مقداری ارزنده شود. با توجه به اینکه راجع به قیمت نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نیز قرار است تصمیم‌گیری صورت بگیرد، شاید بازار احساس کند که این نقطه می‌تواند کف بازار باشد ولی بالاخره شاخص اصلاح شدیدی داشته و به نظر می‌رسد که این مرحله پایان اصلاح باشد و قیمت‌ها، هم از نظر فاندامنتال و هم از نظر تکنیکال مناسب‌تر شوند.

بازار ظرفیت ریزش ندارد

حمید رضا مهرآور بر این نظر است که روزهای متوالی بود که بازار روند نزولی داشت و تداوم این روند باعث اصلاح بازار و موجب شده بازار به سمت بالا حرکت کند. دلیل خاص دیگری وجود ندارد و ادامه روند بازار بستگی به اخباری دارد که در بازار منتشر می‌شود. اگر اخباری مانند اخبار نرخ خوراک که یک شبه ابلاغ شد و از این قسم اخبار در بازار سرمایه منتشر نشود، شاهد نزول نخواهیم بود چرا که بازار در این مدت بیش از حد ریزش داشته و زمان آن رسیده است که شاهد حرکت صعودی باشیم.

از بازبینی مصوبات تا سبزی بازار

مهدی شبانی نیز اینگونه گفت: نکته تاثیرگذار در رشد شاخص، خبر انتشار ۵ همت اوراق تبعی از نوع تامین مالی است. این اوراق نوعی بیمه برای اموال محسوب می‌شود و موجب بازگشت اعتماد به بازار سرمایه می‌شود. به علاوه طبق گفته‌های وزیر اقتصاد قرار است آیین‌نامه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها مجدداً در دولت بررسی شود. این دو عامل در مثبت شدن شاخص در کوتاه‌مدت تاثیرگذار است.

افق روشنی پیش‌روی بازار سرمایه نیست

محمد خیری نیز معتقد است: اعتمادی که طی دو ماه اخیر در بازار سرمایه ایجاد شده بود، به واسطه تصمیم‌گیری‌های ناگهانی و دخالت دولت، دوباره از دست رفت و جریان پول معکوس شد. بازار در این مدت ضربه‌های زیادی خورد و سقف ۲ میلیون را شکست و حتی محدوده سال ۹۹ را هم رد کرد؛ از لحاظ تکنیکال بازار به حمایت از دست رفته سال ۹۹ بازگشت داشته و از لحاظ فاندامنتال باید گفت، هیچ افق روشنی برای آینده این صنعت وجود ندارد و فقط بحث بررسی مجدد آیین‌نامه نرخ خوراک بازار امروز را مثبت کرد.

کد خبر 475599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =