سود ۵۵ ریالی «انرژی» به سهامداران

در مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام بورس انرژی که با حضور ۵۱ درصد سهامداران برگزار شد، افزایش سرمایه ۵۰ درصدی از مبلغ ۱۸۰۰ میلیارد ریال به ۲۷۰۰ میلیارد ریال از محل سود انباشته و اندوخته احتیاطی به تصویب رسید.

به گزارش صدای بورس، علی نقوی مدیرعامل بورس انرژی ایران در مورد سرمایه و ترکیب سهامداران گفت: سرمایه شرکت در ابتدای تأسیس مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال بود که به ۲۰۰ میلیون سهم عادی ۱۰۰۰ ریالی با نام تقسیم و تمام آن به صورت نقدی پرداخت شد و طبق مصوبات مجامع عمومی فوق‌العاده به مبلغ ۱۸۰۰ میلیارد ریال به صورت جدول زیر افزایش یافته است:

سود ۵۵ ریالی «انرژی» به سهامداران

وی افزود: سهامداران شرکت در تاریخ ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ به سه دسته نهادهای مالی، تولیدکنندگان و سایر فعالان حوزه حامل‌های انرژی و سایر اشخاصی که جزو دسته‌های اول و دوم نیستند، تقسیم شد و با اجرای بند ۶ هفتصد و نود و هفتمین صورتجلسه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با ادغام نمادهای معاملاتی بورس‌ها، در ۹ مرحله و در تاریخ ۰۹/۰۱/۱۴۰۲ سهام متعلق به سهامداران دسته نهادهای مالی و فعالان بورس انرژی به‌طور کامل به دسته سایر اشخاص (نماد انرژی۳) منتقل و قابلیت معامله برای آنها در نماد «انرژی» فراهم شد. هر شخص حقیقی یا حقوقی در هر زمان می‌تواند به طور مستقیم یا غیرمستقیم (از طریق اشخاص تابعه به خود) حداکثر ۵/۲ درصد از سهام شرکت را در مالکیت داشته باشد و نسبت به مازاد بر نصاب مذکور فاقد حق رای در مجامع عمومی خواهد بود.

نقوی درمورد درآمدهای عملیاتی بورس انرژی ایران گفت: درآمدهای عملیاتی بورس انرژی ایران شامل حق پذیرش، حق درج کالاها، کارمزد معاملات کالاها، قراردادهای سلف موازی استاندارد قبول شده در بورس انرژی ایران و حق دسترسی ثابت و متغیر کارگزاران است. این درآمدها به ترتیب بر اساس بند یک ماده ۵۱ دستورالعمل معاملات پذیرش کالاها و اوراق بهادار مبتنی بر کالا و ماده ۱۰۱ دستورالعمل معاملات کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بورس انرژی ایران و مصوبه‌های هیات مدیره شرکت بورس انرژی ایران تعیین شده‌اند که به صورت زیر است:

سود ۵۵ ریالی «انرژی» به سهامداران

مروری بر عملکرد عملیاتی و مالی شرکت در سال ۱۴۰۱:

سود ۵۵ ریالی «انرژی» به سهامداران

سود ۵۵ ریالی «انرژی» به سهامداران

سود ۵۵ ریالی «انرژی» به سهامداران

وی با اشاره به اهم اقدامات انجام شده توسط معاونت توسعه بازار در سال ۱۴۰۱ افزود: طراحی و ایجاد بازارها، ابزارهای مالی و پذیرش کالاهای جدید، پذیرش انبارهای شرکت ملی نفت ایران در خارک و پارس جنوبی، پذیرش پساب تصفیه‌خانه‌های تهران و البرز به عنوان کالای اصلی در هیات پذیرش بورس انرژی ایران و... از جمله اقدامات شرکت در معاونت توسعه بازار است.

نقوی درخصوص گزارش تأمین مالی صنعت نفت از طریق ابزارهای مالی بورس انرژی ایران ادامه داد: ثبات در تامین انرژی به ویژه در جهان رقابتی امروز اهمیت بالایی برای فعالان بازار دارد. پروژه‌های بهره‌برداری از ذخایر نفت و گاز، بسیار پرریسک و هزینه‌بر هستند و به منابع مالی زیادی نیاز دارند. از این رو تأمین منابع مالی موردنیاز این پروژه‌ها بسیار حائز اهمیت است. در صنعت نفت و گاز ایران، تأمین مالی پروژه‌های نفت و گاز به دلیل برخی موارد از قبیل حجم زیاد سرمایه موردنیاز، حساسیت پروژه‌ها از نظر سیاسی، اقتصادی و امنیتی، نبود تمایل حضور خارجیان و مشترک بودن برخی میادین از دغدغه‌های بزرگ محسوب می‌شود؛ بنابراین بررسی انواع روش‌های تأمین مالی در شرکت ملی نفت و بهره‌گیری از راهکارهای بهینه برای تأمین مالی از اهمیت و ضرورت خاصی برخوردار است. از طرفی به جهت نوسانات قیمت نفت و عدم تکافوی منابع داخلی در صورت کاهش قیمت نفت در جهت پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای بالادستی، میان‌دستی و پایین‌دستی صنعت نفت و گاز، ضرورت تأمین مالی در صنعت انرژی از طریق بازار سرمایه دوچندان می‌شود.

او تاکید کرد: باتوجه به کمبود منابع مالی در کشور و مشکلات موجود در تأمین مالی پروژه‌های مبتنی بر سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف انرژی و تشویق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به مشارکت در تأمین مالی پروژه‌ها، شرکت بورس انرژی ایران، ابزارهای نوین مالی را با توجه به ساختارهای موجود در کشور از زمان تأسیس خود معرفی کرده است. از این رو یکی از رسالت‌های شرکت بورس انرژی ایران از ابتدا تاکنون، جمع‌آوری وجوه سرمایه‌گذاران و اختصاص به تأمین مالی پروژه‌های زیرساختی، به ویژه در حوزه نفت و گاز، از طریق بازار سرمایه بوده است آن هم به گونه‌ای که هم منافع ملی در آن لحاظ شود و هم بتواند مشوق‌هایی را برای سرمایه‌گذاران فراهم کند.

مقایسه حجم معاملات سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰:

سود ۵۵ ریالی «انرژی» به سهامداران

روند ارزش معاملات در سال ۱۴۰۱:

سود ۵۵ ریالی «انرژی» به سهامداران

۱۰ کالا با بیشترین ارزش معاملاتی در رینگ داخلی:

سود ۵۵ ریالی «انرژی» به سهامداران

جدول آماری درصد موفقیت:

سود ۵۵ ریالی «انرژی» به سهامداران

مدیرعامل بورس انرژی ایران درباره وضعیت بازار برق در سال ۱۴۰۱ توضیح داد: در ۲۳۷ روز کاری سال ۱۴۰۱، با افزایش تمرکز بر توسعه و تنوع بازیگران بازار برق، پیگیری‌های مربوط به شناخت بیشتر از بازار معاملات مصرف‌کنندگان بزرگ بالای یک مگاوات در بازار فیزیکی و مشتقه در دستور کار قرار گرفت و همچنین با پیگیری مستمر برای اجرای مصوبه هیات وزیران مورخ ۲۰/۰۷/۱۳۹۹ درخصوص «تکلیف کلیه مشترکین صنعتی برق با قدرت بالای ۵ مگاوات برای تامین آن» مصرف‌کنندگان بالای یک مگاوات برای حضور در بازار برق معرفی شده و امور مرتبط با اخذ کد معاملاتی برق برای این مشترکان در حال پیگیری است. همچنین با پیگیری‌ها و جلسات به عمل آمده در تاریخ ۲۷/۱۲/۱۴۰۱ دستورالعمل توسعه معاملات برق در بورس انرژی ایران توسط وزیر نیرو ابلاغ شد. با پیگیری‌های صورت گرفته با مراجع ذی‌ربط در جهت اجرای ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان زیرساخت مورد نیاز تابلو برق سبز فراهم آمده و آماده راه‌اندازی است. در سال ۱۴۰۱ به دلیل عدم تخصیص منابع برای خرید برق به شرکت‌های توزیع، شرکت‌های توزیع در هیچگونه معامله‌ای در بورس انرژی ایران شرکت نکردند. یکی از دلایل کاهش ارزش معاملات برق در سال ۱۴۰۱ این امر بوده است. همچنین به علت وجود بازار غیرشفاف و غیررقابتی معاملات دوجانبه خارج از بورس، بسیاری از شرکت‌ها و مشتریان جذب این بازار شده‌اند که این امر نیز منجر به کاهش ارزش معاملات در بازار برق بورس انرژی شده است.

ارزش معاملات برق در بازار مشتقه:

سود ۵۵ ریالی «انرژی» به سهامداران

نقوی درباره برنامه‌های آتی شرکت گفت: از جمله برنامه‌ها، راه‌اندازی درگاه یکپارچه ارتباط با ذی‌نفعان بورس انرژی ایران، راه‌اندازی نسخه جدید سایت با هدف ارتقا و توسعه زیرساخت‌های بورس انرژی ایران، ارتقای امنیت شبکه و زیرساخت بورس انرژی ایران در حوزه فناوری اطلاعات، خرید ساختمان جدید، ارتقا و یا جایگزینی سامانه‌های معاملاتی کنونی با سامانه معاملات مبتنی بر تکنولوژی‌های روز، طراحی اوراق اعتبار آلایندگی (بازار کربن)، راه‌اندازی بازار معاملات ساعتی برق، آغاز معاملات گاز طبیعی، آغاز معاملات گواهی صرفه‌جویی انرژی، آغاز معاملات قراردادهای اختیار معامله، برنامه‌ریزی و پیگیری جهت عرضه برق در رینگ صادراتی در بورس انرژی ایران و راه‌اندازی تابلوی معاملات برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر است.

کد خبر 475536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =