مقابله با خشکسالی

بحران آب کشور از حدود ۱۰ سال پیش شروع  شد و در سال گذشته به اوج خود رسید، تا جایی که تقریباً  در شهریور ماه آب همدان حدود یک ماه  قطع شد.

سازمان بودجه درخواستی به رییس جمهور داد تا در بازتخصیص آب قوانینی وضع کنند و جایگزینی پساب به جای آب در قانون آورده شود؛ بند «ع» تبصره ۸ بودجه سال ۱۴۰۲ کشور راجع به محیط زیست و منابع طبیعی است و بندی طولانی راجع به جایگزینی بازتخصیص آمد که باید به مدت سه ماه از ابلاغ این قانون انجام شود. مشکل کمبود آب شرب عموم مردم سبب شد که دولت قوانینی وضع کند تا جایگزینی پساب به جای آب انجام شود.
اکثر شهرها به فاضلاب شهری متصل هستند و تصفیه خانه‌هایی وجود دارد که حتما باید این فاضلاب را تصفیه کند زیرا این فاضلاب امکان انبار شدن و امکان تخلیه شدن در جای خاصی را ندارد و اگر تصفیه نشود مشکلات زیست محیطی، اجتماعی و هزینه‌های اقتصادی زیادی برای کشور خواهند داشت. نتیجه این تصفیه کالایی می‌شود به اسم پساب که از لحاظ ظاهر کاملا شبیه آب شرب و از لحاظ مصرف تمام مصارف آب شرب منهای آشامیدن را دارد یعنی با چیزی شبیه آب معدنی مواجه هستیم که یک فرآوری دیگر نیاز دارد تا به آب شرب تبدیل شود که هزینه آن ارزنده نیست چون سیستم آن را نداریم تا پساب را به آب شرب تبدیل کنیم.
چیزی حدود ۸ یا ۹ درصد از مصرف منابع آب برای مردم و بالای ۹۰ درصد، مصارف کشاورزی و صنایع است که تمام اینها از آب‌هایی که می‌تواند آب شرب باشد استفاده می‌شود یعنی یا لوله‌کشی، آب چشمه، قنات و یا به چاه‌هایی که در کشاورزی استفاده می‌شود. بسیاری از افراد از چاه‌ها استفاده می‌کنند زیرا نمی‌خواهند یا نمی‌توانند انشعاب آب بگیرند و این باعث می‌شود که منابع غنی آب زیرزمینی روز به روز کمتر شده و زودتر به خشکسالی برسد.
پروژه‌ای که الان قرار است انجام شود جایگزینی آب صنایع و کشاورزی است و منطقاً اولویت با صنایع و کشاورزی‌ بزرگتر است و به مرور به سمت پایین می‌آید تا به خرده‌فروشی‌ها برسد و یکی یکی آب انشعاب و چاه‌های آن‌ها را ببندند و به سمت بورس سرازیر کنند تا پساب خریداری کنند و این مساله مستلزم حمایت قانونی و این است که وزارت صنعت و معدن طبق تکلیف قانونی که دارد، همکاری لازم را با وزارت نیرو انجام دهد و نامه‌نگاری‌ها، اهرم‌ها، برنامه‌ها و زمان‌بندی‌های لازم انجام شود تا انشعاباتی که قرار است جایگزین شود صورت بگیرند.
این کار به راحتی اتفاق نمی‌افتد چون تصفیه خانه‌ها در مکان‌های مختلف هستند، مثلا هفت یا هشت تصفیه‌خانه‌ای که برای آب و فاضلاب شهر تهران است و از طرف کارگزاری پذیرش کردیم در جاهای مختلف شهر و دور تا دور شهر هستند، هر شرکتی که بخواهد این آب را بگیرد منطقی‌تر و به صرفه‌تر است که بخواهد با لوله‌کشی آب را بیاورد، آوردن آب لوله‌کشی نسبت به آوردن با تانکر هزینه سربار کمتری دارد و این امر مستلزم آن است که شرکت، تاسیساتی احداث کند و احداث این تاسیسات چه نزدیک شرکت و چه بین راه شرکت و تصفیه خانه، نیازمند زمان و هزینه است و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که ناگهان ایجاد شود. اما برای این که بتوانیم هدف نهایی را ببینیم و تابستان سال آینده کشور با مشکل کم‌ آبی در بخش مصرف مردم مواجه نباشد و قطعی آب نداشته باشیم، باید از الان این مسیر را برویم و امیدواریم که کارهای لازم تضامین در سپرده‌گذاری انجام شود تا از ابتدای مردادماه این کار را آغاز کنیم.

  • فرزاد زمانی - مدیر انرژی کارگزاری خبرگان سهام
  • شماره ۵۰۰ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 475458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =