۳۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰
مسیر معکوس کالاهای کشاورزی

کارشناسان می‌گویند: بازگشت رکود در برخی مناطق جهان و کاهش شتاب خروج از کووید ۱۹ در چین در سال ۲۰۲۳ باعث شده تا کاهش قیمت‌ها جدی‌تر شود.

موسسه CNBC در گزارشی با اشاره به افت ۲۵ درصدی متوسط قیمت جهانی کامودیتی‌ها در یک سال گذشته بر اساس شاخص کالایی اساندپی GSCI که شاخصی برای محاسبه روند تغییرات دامنه گسترده‌ای از کالاها اعم از انرژی، فلزات و کالاهای کشاورزی است، نوشت: فلزات صنعتی در این سبد ۳.۷ درصد کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند در حالی که این کاهش برای نفت و انرژی ۲۳ درصد و برای محصولات کشاورزی ۱۱ درصد رشد را نشان می‌دهد.
کارشناسان می‌گویند: بازگشت رکود در برخی مناطق جهان و کاهش شتاب خروج از کووید ۱۹ در چین در سال ۲۰۲۳ باعث شده تا کاهش قیمت‌ها جدی‌تر شود.
رید آی آنسون، تحلیلگر ارشد کالای Kpler می‌گوید: دو کالای سنگ آهن و مس فشارسنج‌های خوبی برای بخش‌های بسیار چرخه‌ای اقتصاد جهانی از جمله ساخت و ساز و تولید هستند که در بسیاری از نقاط جهان در رکود هستند. او معتقد است این امر منجر به کاهش گسترده‌تر فعالیت‌های اقتصادی، به‌ویژه در غرب خواهد شد.
او پیش‌بینی می‌کند که ایالات متحده احتمالاً در سه ماهه چهارم سال جاری یا سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ شاهد کاهش تولید ناخالص داخلی خواهد بود و اروپا نیز طی سه تا شش ماه از این روند پیروی خواهد کرد.
آی آنسون ادامه داد: شکست اقتصاد چین در برآورده کردن انتظارات بازار، بزرگترین دلیلی است که بازارهای کالایی در تلاش کاهش قیمت‌ها هستند. چین داده‌های اقتصادی زیادی را منتشر کرده است که ضعیف‌تر از انتظارات بازار بوده و بازگشایی کند بازارها بعد از سال‌ها قرنطینه شدید در نتیجه بیماری کرونا این نگرانی‌ها را تشدید کرده است. تحلیلگران بانک آمریکا تایید می‌کنند که بازگشت چین ضعیف‌تر از حد انتظار بوده است.
متی ژائو، رئیس بخش تحقیقات مواد اولیه و نفت و گاز آسیا و اقیانوسیه این بانک گفت: سرمایه‌گذاری به‌ویژه در حوزه ملک، ۷ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است. کاهش بازار ملک اغلب با کاهش تقاضا برای مصالح ساختمانی مانند فولاد، آلومینیوم، مس و نیکل همراه است. به گفته بانک‌های وال استریت، پیش‌بینی می‌شود رکود بخش املاک و مستغلات چین برای سال‌ها ادامه داشته باشد. به گفته آی آنسون، دولت چین به نظر نمی‌رسد که یک بسته محرک مالی تهاجمی را دنبال کند؛ هرچند حتی اگر این کار را هم انجام دهد، برای تحت تاثیر قرار دادن بازارها در این مرحله باید یک حرکت بزرگ باشد.
در حالی که قیمت کالاهای نرم در حال افزایش است (که دلیل آن نیز گرمای ناشی از ال نینو در دنیاست)، انرژی و فلزات صنعتی بسیار پایین‌تر معامله می‌شوند. تحلیلگران معتقدند سنگ آهن و نفت از جمله بزرگترین زیان‌ده‌های بازارهای کالا هستند. قیمت نفت نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و شاخص جهانی برنت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۴.۷۶ درصد کاهش یافته است، حتی با توجه به کاهش تولید اوپک.
ژائو می‌گوید: مصرف ضعیف انرژی در اروپا، تا حدی به دلیل زمستان گرم، منجر به افزایش ذخیره گاز به سطوح بالای پنج سال گذشته در اتحادیه اروپا شده و قیمت‌ها را پایین آورده است. علاوه بر این، بزرگترین واردکننده نفت جهان، چین، تولید زغال سنگ را در بحبوحه بحران برق افزایش داده است. به گفته ژائو، در صورت وقوع یک رویداد هوای شدید سرد، قیمت انرژی ممکن است در نیمه دوم سال بهبود یابد.
بر اساس گزارش BofA، میانگین سالانه قیمت فولاد و سنگ آهن به دلیل تقاضای کند ساخت و ساز نسبت به سال قبل ۱۶ درصد کاهش یافته است. تقاضای ضعیف ساخت و ساز در سایر مصالح ساختمانی مانند سیمان نیز منعکس شده که سطح موجودی آنها به ۷۵ درصد رسیده است.

  • شماره ۵۰۰ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 475418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =