داوه در مسیر توسعه / ۹۰ درصد سود به افزایش سرمایه رسید

در مجمع عمومی عادی سالانه شرکت داروسازی اوه سینا ١٠ درصد سود تقسیم و ٩٠ درصد باقی مانده به افزایش سرمایه تخصیص داده شد.

به گزارش صدای بورس؛ در مجمع عمومی عادی سالانه شرکت دارویی اوه سینا، سیامک میرترابی مدیرعامل شرکت در گزارش فعالیت هیات مدیره گفت: با توجه به جایگاه شرکت در بازار داخلی، جهت‌گیری‌های اصلی شرکت بر محور چهار استراتژی کلی در سال ۱۴۰۱ مورد نظر قرار گرفت. استراتژی اول بهبود و ارتقاء شاخص‌های کلیدی و فروش خالص ۱.۲۵۲.۷۵۴ میلیون ریال در سال ۱۴۰۱ بود. استراتژی دوم نیز حفظ جایگاه سهم بازار دارویی در کشور و توسعه بازار داخلی، افزایش سطح رضایت مشتری، حفظ کیفیت محصول، پایش مشتریان عمده و ارتقاء جایگاه شرکت است.

داوه در مسیر توسعه / ۹۰ درصد سود به افزایش سرمایه رسید

میرترابی در ادامه گفت: استراتژی سوم توسعه فعالیت، تحقیق و توسعه، افزایش ظرفیت، توسعه پروژه تحقیقاتی و مارکتینگ و استراتژی چهارم تداوم توسعه و افزایش بهره‌وری نیروی انسانی، ارتقاء توانمندی منابع انسانی، انگیزش منابع انسانی و پاداش و بهره‌وری است.

داوه در مسیر توسعه / ۹۰ درصد سود به افزایش سرمایه رسید

وی در اشاره به بازار رقابتی و جایگاه شرکت گفت: بازارهای اصلی گروه شامل شرکت‌های پخش دارویی فعال در داخل و صادرات دارو و شرکت‌های داروسازی است. بر اساس آخرین گزارش در دسترس آمار نامه دارویی کشور شرکت داروسازی اوه سینا در سال ۱۳۹۷ در بین ۱۸۷ شرکت داروسازی کشور رتبه ۵۱ را در فروش عددی و رتبه ۵۹ را در فروش ریالی بدست آورد. این در حالی است که برخی از محصولات تولیدی شرکت رتبه یک تا چهار را در بین محصولات دارویی فروش رفته در ایران بدست آورده است؛ قرص دفراسیروکس ۱۲۵ و ۵۰۰ رتبه یک و قرص‌های پنتوپرازول ۲۰ و ۴۰ رتبه ۴، قرص استیل سیستئین جوشان ۶۰۰ رتبه یک، قرص‌های دفراسیروکس ۲۵۰ رتبه سه، قرص اسیکلوویر ۲۰۰ و ۴۰۰ رتبه یک را در سال ۱۳۹۷ بدست آورد در ضمن آمارنامه سال ۱۳۹۸ به بعد به دلیل عدم انتشار وزارت بهداشت در دسترس شرکت‌های دارویی قرار نگرفته است.

داوه در مسیر توسعه / ۹۰ درصد سود به افزایش سرمایه رسید

میرترابی ادامه داد: محیط کسب و کار و ریسک‌های مرتبط گروه داروسازی اوه سینا که در زمینه تولید مواد اولیه موثره دارویی و محصولات نهایی دارویی و پخش فعال است با ورود شرکت‌ها و محصولات جدید در صنعت مواجه است که سرمایه‌گذاری مستمر در تحقیق و توسعه از نیازهای اصلی آن به شمار می‌رود به همین منظور تأمین نیروی انسانی زبده و تأکید بر تحقیق و توسعه از ویژگی‌های بارز گروه دارویی اوه سینا است.

داوه در مسیر توسعه / ۹۰ درصد سود به افزایش سرمایه رسید

این مقام مسئول ادامه داد: ریسک‌های تجاری و غیرتجاری که شرکت با آنها مواجه است به شرح ریسک ورود تولید کنندگان جدید دارو، ریسک محصولات جدید ریسک تأمین مواد اولیه دارویی، ریسک دوره وصول مطالبات، ریسک بهینه بودن GMP شرکت، ریسک تأمین و همچنین نوسانات نرخ ارز و ریسک جذب نیروی انسانی متخصص است.

همچنین بیان کرد: ریسک‌های یاد شده از نظر محیط به ریسک‌های داخلی و خارجی و از نظر کنترل‌های داخلی و راهبری شرکتی به ریسک‌های قابل کنترل و غیر قابل کنترل تقسیم می‌شود. ریسک‌های یاد شده در کمیته ریسک شرکت طبق چارت سازمانی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد و راه‌های کنترل و کاهش ریسک تعیین و اجراء می‌شود.

داوه در مسیر توسعه / ۹۰ درصد سود به افزایش سرمایه رسید

میرترابی خاطر نشان کرد: محصولات و خدمات اصلی، فرایندهای تجاری و روش‌های توزیع شرکت یکی از نکاتی که در بررسی و تحلیل شرکت‌های دارویی باید مدنظر قرار داد مسئله زنجیره ارزش در صنعت دارو است. این زنجیره شامل توزیع، تولید دارو، تولید مواد اولیه، عمده فروشی محصولات تولیدی و واحد سنجش است.

این عضو هیات مدیره در مورد معاملات با اشخاص وابسته و چگونگی تأثیر آنها بر عملکرد شرکت گفت: مواد اولیه موثره دارویی تولید شرکت ارسطو به شرکت‌های تولید داروی داخلی از جمله آوه سینا فروخته می‌شود. شرکت داروسازی اوه سینا با خرید مواد اولیه موثره دارویی از داخل و خارج کشور محصولات خود را که در قالب قرص و کپسول است به شرکت‌های پخش داخلی می‌فروشد و مبلغ خرید شرکت داروسازی اوه سینا از شرکت فرعی - شرکت صنایع شیمیایی ارسطو به داروسازی اوه سینا در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۱ برابر ۱۷۳.۴۹۹ میلیون ریال است.

وی ادامه داد: شرکت داروسازی اوه سینا مالکیت ۳۱َ/۹ درصد شرکت پخش شیمی درمان اوه سینا را در اختیار داشته که در صلح نامه مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۹ به شرکت زاگرس دارو واگذار، شده و نقل و انتقال سهام بعد از وصول آخرین چک صورت خواهد پذیرفت و همچنین درآمد حاصل از فروش کلیه سهام شرکت پخش شیمی درمان اوسینا در صورت سود و زیان سال مالی ۱۴۰۱ منعکس شده و همچنین نرخ فروش مواد اولیه موثره دارو و محصول نهایی بین شرکت‌های گروه همانند سایر مشتریان خواهد بود.

داوه در مسیر توسعه / ۹۰ درصد سود به افزایش سرمایه رسید

سیامک میرترابی در ارائه میزان فروش شرکت گفت: نرخ فروش محصولات شرکت همانند تمامی شرکت‌های تولید دارو توسط کمیته قانونی قیمت‌گذاری در سازمان غذا و دارو تعیین می‌شود و شرکت باید تابع نرخ‌های مصوب اعلامی است. با توجه به این موضوع وضعیت فروش محصولات در دوره مالی منتهی به ۱۴۰۱/۱۲/۲۹ نسبت به دوره مشابه سال قبل از نظر ریالی حدود ۱۴/۶۱ درصد افزایش داشته و از نظر مقداری ۳۸/۹۱ درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: بهای تمام شده کالای فروش رفته نسبت به فروش در دوره مالی منتهی به ۱۴۰۱/۱۲/۲۹ حدود ۵۳/۷۲ (درصد) دوره مشابه سال قبل حدود ۶۱/۳۵ (درصد) ولی از نظر مقایسه مبلغ بهای تمام شده نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود ۰/۳۷ درصد افزایش داشته است. علت کاهش تولید و فروش نسبت به بهای تمام شده طی سال‌ جاری مقایسه‌ای با سال مشابه قبل ناشی از افزایش هزینه‌های مواد مصرفی که دلیل افزایش نجومی قیمت‌های مواد اولیه در رابطه با نرخ ارز آزاد و عدم تامین ارز از طرف دولت دستمزد مستقیم، سربار بوده است و در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت تمام شده مکاتباتی با وزارت بهداشت در دست تهیه شده که تعداد زیادی از محصولات مشمول افزایش نرخ شوند.

مدیرعامل آوه سینا در پیش‌بینی نتایج عملیات و چشم اندازهای شرکت آوه سینا گفت: شرکت با توجه به سوابق طولانی در خصوص تولید داروهای انسانی برای دوره آتی پیش‌بینی می‌کند که روند تولید و فروش به شکل کاملا قابل قبولی با توجه به صنعت افزایش داشته باشد و با تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید این موضوع محقق خواهد شد که با بهره برداری از پروژه تولید داروی ضد سرطان گروه دارویی آوه سینا چشم انداز بسیار روشنی در سنوات آتی خواهد داشت. از جمله این اهداف تولید محصولات جدید، تولید محصولات با حاشیه سود بالا، کاهش تولید و فروش محصولات زیان ده و افزایش قیمت از وزارت بهداشت، بررسی و تحقیق بر روی محصولات زیان‌ده جهت افزایش راندمان تولید، بهره‌برداری از پروژه‌های داروهای ضد سرطان خوراکی وتقویت کمیته مارکتینگ برای فروش محصولات و بازاریابی است.

در پایان مجمع سود هر سهم ۱۱۵ریال، موسسه حسابرس آرمان نوین رسیدگی به عنوان بازرس اصلی و شرکت اصول نگر آریا حسابرس علی البدل انتخاب شدند؛ همچنین ابرار روزنامه کثیرالانتشار اعلام شد.

کد خبر 475164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =