برقراری تعادل بین منافع ذی‌نفعان بازار با پیاده‌سازی حاکمیت شرکتی

رئیس سازمان بورس در حاشیه همایش حاکمیت شرکتی در جمع خبرنگاران هدف از پیاده‌سازی حاکمیت شرکتی را برقراری تعادل بین منافع ذی‌نفعان بازار عنوان کرد.

به گزارش صدای بورس، مجید عشقی با اشاره به اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار با اعمال تغییراتی در دستورالعمل حاکمیت شرکتی به دنبال آن است تا به افزایش شفافیت در فعالیت‌های شرکت و تنظیم نحوه تصمیم‌گیری در هیئت‌مدیره شرکت‌ها در جهت حفظ منافع تمام ذی‌نفعان برسد، گفت: حاکمیت شرکتی یکی از موضوعات جدی این سال‌های بازار سرمایه بوده و اغلب اوقات در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس شاهد تضاد منافع ذی‌نفعان مختلف و به وجود آمدن چالش‌هایی در این راستا بودیم.

وی با بیان اینکه برگزاری همایش حاکمیت شرکتی نیز در راستای تبیین این دستورالعمل برگزار شده است، ابراز امیدواری کرد بتوان مقوله حاکمیت شرکتی را به طور کامل اجرایی کرد.

عشقی افزود: اگر حاکمیت شرکتی به‌درستی پیاده شود، تعادل بین منافع ذی‌نفعان برقرار خواهد شد و حاکمیت شرکتی از منافع سرمایه‌گذاران حمایت خواهد کرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه همزمان با اجرای دستورالعمل باید به ارتقای آن هم فکر کرد، گفت: به دنبال این هستیم دستورالعمل حاکمیت شرکتی به شکل قانون دربیاید تا ضمانت اجرای بالاتری برای آن وجود داشته باشد.

به گفته وی، با توجه به گستردگی ذی‌نفعان بازار سرمایه اجرای حاکمیت شرکتی گریزناپذیر است و بدون آن نمی‌توان بازار سالمی داشت.

با متخلفان برخورد می‌شود

عشقی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد حواشی به وجود آمده در انتشار دیرهنگام و غیررسمی نامه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و نوساناتی که در بازار سرمایه ایجاد کرد، اظهار داشت: در حال بررسی تمام کدهای معاملاتی در روزهای قبل هستیم و قطعاً اگر به این نتیجه برسیم که اشخاصی با سوءاستفاده از اطلاعات نهانی اقدام به فروش کرده‌اند، ضمن برخورد انضباطی با آنها اعلام جرم کرده و طبق قانون، اسامی آنها اعلام عمومی خواهد شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه با توجه به جلسات میز صنعت، پیشنهاد سازمان بورس این بود که فرمول اصلاح شود، گفت: پیشنهاد نهایی سازمان، محاسبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بر اساس فرمول وزارت نفت و بازنگری در این فرمول با حذف هاب‌های مصرف‌کننده است، که این پیشنهاد در دستور کار مراجع ذی‌ربط است و باید دوباره بررسی شود. وی خاطرنشان کرد: سازمان بورس گزارش‌های لازم را به سیاست‌گذاران می‌دهد اما اینکه در نهایت چه تصمیمی اخذ شود در اختیار این سازمان نیست.

کد خبر 474985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =