پیش‌بینی بازار ششم تیر ۱۴۰۲ / چرا ماه جاری نقطه عطف بازار خواهد بود؟

پرداخت سود در زمانی کوتاه‌تر از سال‌های اخیر و روشن شدن چشم‌انداز سودآوری شرکت‌ها باتوجه به رشد اخیر ارز از نکات مثبت فصل مجامع در سال جاری است.

مهبد قندچی مدرس و کارشناس بازار سرمایه در مصاحبه صدای بورس گفت: امروز بازار بواسطه اخبار مثبت منتشر شده درخصوص اصلاح نرخ ارز محاسباتی برخی فرآورده‌های پالایشی، رشد مجدد دلار در بازار آزاد و انتشار چند گزارش خوب ماهانه و البته فروکش داستان درگیری داخلی روسیه با افزایش نسبی تقاضا آغاز کار شد.

وی گفت: در همین راستا شاخص کل با رشد حدود ۲۷ هزار واحدی افت روز شنبه را جبران کرد؛ اما طبق روال با گذر از نیمه نخست بازار و به دلیل نبود انگیزه و نقدینگی کافی، رفته‌رفته عطش خریداران فروکش کرد و به مرور فروشنده‌های بیشتری در کف بازار حاضر شدند.

وی افزود: با آغاز فصل تابستان، بازار به استقبال کدال خواهد رفت. درخصوص گزارش‌های ماهانه باید گفت، اگر شرکت‌ها در میزان فروش مشابه اردیبهشت عمل کنند و نرخ‌ها کمی افزایشی باشد، سیگنال مثبت بسیار خوبی از ناحیه گزارش‌های ۳ ماهه صادر خواهد شد و این رویداد می‌تواند کمی جریان فکری بازار را از تحولات سیاسی به سمت کدال تغییر داده و عاملی برای آزاد شدن فنر فشرده شده بازار باشد.

قندچی ادامه داد: در ادامه قطار رفت و برگشت شرکت‌ها جهت برگزاری مجامع شتاب خواهد گرفت. به نظر مجامع امسال ۴ نکته مهم نسبت به مجامع سال‌های گذشته داشته باشد. نکته اول، پرداخت سود در زمانی کوتاه‌تر از سال‌های اخیر بواسطه مصوبات اخیر سازمان است. نکته دوم، روشن شدن چشم‌انداز سودآوری شرکت‌ها باتوجه به رشد اخیر ارز است. نکته سوم، اخبار و حواشی گروه پتروشیمی، خودرویی و پالایشی است. نکته آخر، مباحثه درخصوص تجدید ارزیابی شرکت‌ها و اخباری از این دست است که می‌تواند محرکی قوی برای بازار باشد. البته مهمترین رویداد تابستان، تحولات سیاسی است و تصور می‌شود باتوجه به اخباری که به گوش می‌رسد، کاهش تنش و توافق‌های نصفه و نیمهای در راه باشد و این ماجرا می‌تواند شرایط متفاوتی را برای بازار سرمایه و بازارهای رقیب رقم بزند.

این کارشناس بیان کرد: اعتقاد بنده این است که تیر ماه بواسطه سلسله اتفاقات مثبت و ترافیک خبری (با برخی اما و اگرها) نقطه عطف بازار خواهد بود؛ هر چند که ممکن است زمان تغییر مسیر در نیمه دوم این ماه و با نزدیک شدن به زمان انتشار صورت‌های مالی ۳ ماهه و برگزاری مجامع شرکت‌های بزرگ و تاثیرگذار باشد. اما سراغ بازار برویم که بازاری که آغاز بدی نداشت اما پایانش چندان امیدوارکننده و پرفروغ نبود و بنابراین اگر برای دقایق ابتدایی بازار فردا تحرک بااهمیتی نداشته باشیم، باری دیگر فروشنده‌ها میدان را به دست خواهند گرفت و فشار فروش بازار را به زیر خواهد کشید.

کد خبر 474250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =