سایه تجدید ارزیابی‌ها بر جو بازار 

بازار جانی ندارد و ارزش معاملات کمتر از ۱۰ همت و حتی در برخی روزهای هفته گذشته از جمله آخرین روز هفته به کمتر از ۵ همت نیز کاهش یافته است.

تنور عرضه‌های اولیه در روزهای کم رمق بورس داغ است. گروه مالی شهر همچنان می‌تازد و شاهد سفارش بیش از ۱۰ میلیارد سهمی در ابتدای بازار است. «نیان» هم به تابلوی دوم فرابورس آمد. مدیرعامل فرابورس نیز خبر از عرضه اولیه‌های جدید از جمله «فصبا» از زیرمجموعه‌های «وصندوق» و «آسیاناما» از زیرمجموعه‌های «وامید» و «کتوسعه» داده است. عرضه اولیه «عالیس» و «زفجر» متعادل شدند.

تجدید ارزیابی ناشران یکی پس از دیگری
مجامع بانکی‌ها از جمله «وبملت» و «وتجارت» با تقسیم حداقلی و کمتر از انتظارات بازار بود. البته بانک‌ها پس از سال‌ها زیان‌دهی، در سال‌های اخیر سودده شده‌اند. بانک ملت خبر از افزایش سرمایه انباشته تا پایان سال و تجدید ارزیابی در سال آینده داد. بانک تجارت نیز خبر از تجدید ارزیابی در سال جاری داده است. مجمع «حخزر» شاهد رویدادی جالب در خصوص تغییر سیاست سهامدار عمده از تقسیم ۱۰ درصدی به ۹۰ درصدی در قبال تصویب معاملات ۱۲۹ توسط سهامداران اقلیت بود. اخبار تجدید ارزیابی داغ است و «دکوثر» و «دامین» برنامه تجدید ارزیابی خود را در کدال منتشر کرده‌اند. به نظر می‌رسد که موج تجدید ارزیابی پس از بانک و خودرو و شرکت‌های زیان ده در سال‌های دور، حالا به شرکت‌های تولیدی از جمله دارویی رسیده است. تغییر سیاست سازمان بورس در پذیرش این افزایش سرمایه نیز در این موضوع موثر است.

رقابت‌ها در زمین بورس کالا
گروه کاشی و سرامیک، افزایش نرخ‌های خوبی در کدال منتشر کردند، هر چند برخی نمادهای این گروه با سقف تاریخی فاصله قابل توجهی دارد. نفت در محدوده ۷۵ دلار بر بشکه معامله شده و در بورس کالا وکیوم باتوم همچنان بیش از ۵۰ درصد رقابت می‌شود. مس به بالای ۸۵۰۰ دلار برگشت و روی در محدوده ۲۴۰۰ دلار و سرب در حدود ۲۱۵۰ دلار معامله می‌شود. وضعیت بازار آتی فلزات حاکی از نگاه صعودی و کونتاگو در کلیه فلزات دارد. بیت کوین به بالای ۲۸ هزار دلار رسیده و آرام و خزنده بالا می رود. دلار آزاد به زیر ۴۹ هزار تومان و سکه به حدود ۲۸ میلیون تومان کاهش یافته است. بحث تجدید ارزیابی داغ است و فعالان بازار و برخی نمایندگان مجلس به دنبال ۳ ساله شدن معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی هستند. در این میان، «خودرو» و «خساپا» ۶۰ همت زیان روی کدال گذاشتند. قیمت برخی محصولات پتروشیمی ها شدیدا کاهش داشته است. متانول فوب خلیج فارس قیمت زیر ۲۰۰ دلار بر تن و اوره قیمت حدود ۲۵۰ دلار بر تن را به خود دیده و عملا با این قیمت‌ها و قیمت گاز ۵ هزار تومانی، سود چندانی برای شرکت‌های پتروشیمی متانولی و اوره‌ای نمی‌توان متصور بود. البته نرخ گاز براساس فرمول حدود ۱۱ سنت است و به معنای ۴۰ درصد پایین‌تر از قیمت ابلاغی است. اما در مقابل با توجه به کاهش قیمت نفتا، پتروشیمی‌های خوراک مایع حال و روز بهتری دارند و حتی می‌توانند با رشد حاشیه سود همراه شود. گپ دلار ۲۸.۵ هزار تومانی با نیمای دو حدود ۳۸ تا ۴۰ هزار تومان می‌تواند سود خوبی برای برخی از این شرکت‌ها به همراه داشته باشد. این روزها بازار توجه بیشتری به گروه پالایشی داشته و زمزمه حذف قطعی ۲۸.۵ می تواند به سود آنها بیفزاید که با احتمال تعدیلات مثبت در صورت مالی حسابرسی شده می‌تواند به محرک رشد بازار تبدیل شود. در بورس کالا، سیمان با وجود افزایش محدودیت در خرید، با رقابت بیشتر همراه شده است. سیمان برخی شرکت‌ها به بالای ۱.۲ میلیون تومان رسیده و عمده شرکت‌ها در محدوده یک میلیون تومان هستند و کف قیمت سیمان نیز رشد خوبی داشته است. «وسدید» یکی از پر حاشیه‌ترین نمادهای این روزهای بازار است. پس از افزایش چند برابری دامنه براساس درخواست بازارگردان، در معاملات سه شنبه، در ۲ دقیقه پایانی بازار از صف خرید به صف فروش کشیده شد. هر چند آخرین روز کاری را با صف فروش شروع کرد، اما در پایان بازار صف خرید شد. البته این شرکت در صورت مالی سال مالی ۱۴۰۱ خود سود خاصی نساخت.

عملکرد خوب تک سهم‌ها در این ماه
آخرین هفته خردادماه در ادامه روزهای گذشته رکودی و کم حجم دنبال شد. در اولین روز بازار پرنوسان و پر عرضه‌ای را داشتیم. کوچکترها و تک سهم‌ها عملکرد بهتری به نسبت سهام‌های شاخص ساز داشتند. ارزش معاملات خرد با توجه به وضعیت بی‌رمقی بازار در محدوده ۷۸۰۰ میلیارد تومان قرار گرفت. اخبار تجدید ارزیابی دارایی‌ها و افزایش سرمایه از آن محل سبب توجه بازار به سمت نمادهایی شده که افزایش سرمایه سنگین در پیش دارند. از جمله این نمادها «پتایر» بود که پس از شفاف سازی هفته های گذشته با توجه به افزایش سرمایه در کمتر از ۵ سال بایستی مجددا تجدید ارزیابی بدهند. جو تجدید ارزیابی دارایی‌ها در بازار بهانه‌ای برای رشد قیمت نمادهایی شده که افزایش سرمایه جذاب در پیش دارند. در نهایت شاخص کل با رشد اندک در کانال ۲ میلیون و ۱۸۲ هزار واحد بسته شد.

زیان خودرویی‌ها باعث منفی شدن بازار
در دومین روز هفته بازار روزمنفی و پرعرضه‌ای در اکثر نمادها تجربه کرد. از دلایل منفی می‌توان به اخبار انتشار گزارش‌های خودرویی‌ها و زیان سنگین این دو شرکت برای سال ۱۴۰۱ اشاره کرد. شناسایی زیان بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومانی برای ایران خودرو سبب شد که علاوه بر گروه خودرویی صنایع دیگر با عرضه‌های سنگین مواجه شوند. با توجه به قیمت‌های جهانی و ابهامات از روند دلار و همچنین نرخ خوراک و گاز صنایع سبب شده که گروه‌های کامودیتی محور نیز متعادل و منفی معامله شوند. در بازار روز یکشنبه دو نماد «خودرو» و «وبملت» بیشترین تاثیر منفی بر شاخص را داشتند و شاخص کل با افت ۱۹ هزار واحدی در سطح ۲ میلیون و ۱۶۲ هزار واحد قرار گرفت. در روز دوشنبه بازار مطابق انتظار با منفی شروع شد و در میانه‌های بازار با افزایش حجم تقاضا سبب شد که روند معاملات بهبود یابد. با توجه به شرایط رکودی بازار که قدرت خریدار قوی نیست، حجم معاملات در محدوده ۷۵۰۰ میلیارد تومان قرار گرفت. باتوجه به بسته شدن نماد «وبملت» برای مجمع عمومی سالانه و تقسیم سود نه چدان جذاب، رنج‌های منفی در این نماد را شاهد بودیم. تخلیه شوک منفی گزارش‌های خودرویی و رسیدن به نقاط حمایتی و جذاب قیمتی از نکات مهم این روز است. در نهایت شاخص کل با افزایش اندک ۰.۰۶ درصدی به پایان رسید و در محدوده ۲.۱۶۴ میلیون واحدی ایستاد.

بالاخره وضعیت بازار بهتر شد؟
در روز سه شنبه در ادامه معاملات روز گذشته بازار منفی شروع شد اما به تدریج با تقاضا و رنج های مثبت در بزرگترها به خصوص خودرویی‌ها و پالایشی‌ها وضعیت بهتر شد. خبر مثبت حذف ارز ۲۸۵۰۰ توسط رسانه بانک مرکزی مبنی بر اینکه ارز پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و صادرکنندگان غیرنفتی با نرخ حواله ۳۸ هزار تومانی و اسکناس ۴۱ هزار تومانی به فروش می‌رسد. و از سوی دیگر شایعاتی از تعدیل‌ها و گزارشات مثبت پالایشی‌ها سبب شد که گروه پالایشی مورد اقبال قرار گرفت. با توجه به بسته بودن نمادهای پرمعامله ارزش معاملات در محدوده ۵۶۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. در نهایت شاخص کل با رشد اندک در سطح ۲ میلیون و ۱۶۶ هزار واحد قرار گرفت.

پایان بهار با شاخص سبز پوش
در اخرین روز هفته روند معاملات به نسبت روز گذشته بهتر بود. بازار پرتقاضا شروع شد اما به تدریج فروش‌ها در بازار بیشتر شد. بازار روز چهارشنبه با توجه به تحولات سیاسی و ابهامات نرخ ارزهمچنان کم حجم بود و حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. گروه سیمان به دلیل اخبار تجدید ارزیابی دارایی‌ها و همینطور عملکرد مثبت در بورس کالا سبب شد که مورد تقاضای بازار قرار بگیرند. عرضه اولیه «نیان» با مشارکت ۵۸ صندوق در قیمت ۷۹۶۲۵ ریال کشف قیمت شد. در نهایت شاخص بهار خود را سبزپوش به پایان رسانید و در کانال ۲ میلیون و ۱۷۳ هزار واحد قرار گرفت.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۴۹۷ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 474181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =