بازده بیش از ۹۵ درصدی «سپهر بازار سرمایه»

شرکت تامین سرمایه سپهر پس از اخذ مجوزهای لازم، بهمن‌ماه سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را به‌صورت رسمی در بازار سرمایه ایران آغاز کرد.

در حال حاضر این مجموعه ۶ صندوق فعال به ارزش ۳۳۴ هزار میلیارد ریال دارد که در ادامه ضمن معرفی این صندوق‌ها، مروری بر عملکرد آن‌ها خواهیم داشت.

صندوق اندوخته پایدار سپهر
صندوق سرمایه‌گذاری اندوخته پایدار سپهر چهارمین صندوق بزرگ با درآمد ثابت بازار سرمایه ایران به شمار می‌رود. خالص ارزش دارایی‌های این صندوق در یک سال اخیر با رشد ۱۸ درصدی بالغ بر به ۲۵۰ هزار میلیارد ریال شده است. ماهیت احتیاطی صندوق‌های بادرآمد ثابت سبب شده تا بخش کمی از دارایی‌های صندوق به بازار سهام اختصاص یابد و باقی در قالب سپرده بانکی و اوراق بدهی مستعد با بازدهی مناسب و با ملاحظات مدیریت ریسک، سرمایه‌گذاری شود. بازدهی سالانه این صندوق در ۳۶۵ روزِ اخیر حدود ۲۱ درصد بوده است. ضامن نقدشوندگی بانک صادرات نیز از مزایای دیگر این صندوق به لحاظ کاهش ریسک دارندگان واحدهای آن محسوب می‌شود.

صندوق پارند پایدار سپهر
این صندوق یکی دیگر از صندوق‌های بادرآمد ثابت این شرکت است که با هدف جذب سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز و این‌بار در گروه صندوق‌های قابل‌معامله تاسیس شد. این صندوق فعالیت خود را در مردادماه سال ۱۳۹۵ آغاز کرده است؛ در حال حاضر با خالص ارزش دارایی بیش از ۲۴ هزار میلیارد ریالی از اوایل سال جاری بازدهی معادل ۲۵ درصد سالانه بصورت پرداخت در نیمه هر ماه (بازدهی ۲۸ درصد موثر سالانه) داشته است.

صندوق همیان سپهر
صندوق سرمایه‌گذاری همیان سپهر یک ابزار برای ورود آسان به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه برای افراد ریسک پذیر می‌باشد. خالص ارزش دارایی‌های این صندوق سهامی صدوری و ابطالی در یک‌سال گذشته از سطح ۷ هزار ۳۰۰ میلیارد ریال عبور کرده است. دارایی‌های صندوق همیان حداقل به میزان ۷۰ درصد در سهام سرمایه‌گذاری می‌شود که در حال حاضر این عدد به ۹۷ درصد رسیده است. بنابراین متناسب با افزایش ریسک در صندوق‌های سهامی انتظار کسب بازدهی از این نوع صندوق ها بیشتر خواهد بود. با بهبود شرایط بازار سهام در ماه‌های اخیر، بازدهی سالانه این صندوق نیز به بالای ۴۷ درصد افزایش یافته است که بیش از بازدهی شاخص کل بوده است. در افقی بلندمدت‌تر بازدهی مرکب این صندوق، از ابتدای تأسیس تاکنون، ۲.۲۳۲ درصد بوده است. ترکیب دارایی‌های متوازن و بازدهی بالاتر از بازدهی شاخص کل با وجود افت کمتر از شاخص از مزیت‌های این صندوق سهامی در بین صندوق‌های سهامی بازار سرمایه محسوب می‌شود.

صندوق سپهر اول بازار
آغاز به کار این صندوق در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۰ بوده است که همزمان با تغییر نام آن، مدیریت آن نیز در اواسط سال ۱۴۰۰ به این شرکت انتقال یافت. خالص ارزش دارایی‌های این صندوق در یک‌سال گذشته با رشد ۱۲ درصدی، به ۶.۸۲۷ میلیارد ریال رسیده است. بررسی ترکیب دارایی‌های صندوق حاکی از سهم حدود ۹۶ درصدی بازار سهام از پرتفوی صندوق است که در این بین، مدیران صندوق بیشترین سرمایه‌گذاری را در گروه‌های «فلزات اساسی»، «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری»، «محصولات شیمیایی» داشته است. با بهبود معاملات سهام در ماه‌های اخیر، بازدهی سالانه این صندوق به مرز ۴۶ درصد نزدیک و در افقی بلندمدت‌تر نیز، از ابتدای تأسیس تاکنون، ۳.۶۲۹ درصد بازدهی داشته است. از مزایای این صندوق می‌توان به ریسک نقدشوندگی آن با توجه به حضور بانک صادرات به عنوان ضامن نقدشوندگی آن اشاره کرد.

صندوق سپهر آتی
سومین صندوقِ این شرکت با نام سپهر آتی در گروه صندوق‌های مختلط، یکی دیگر از صندوق‌های این شرکت است. در هفته‌های اخیر مدیر صندوق به دلیل کاهش ریسک، سهم بازار سهام از پرتفوی صندوق را به ۳۳ درصد کاهش داده است. این صندوق مختلط که در یک‌سال اخیر، بازدهی ۴۰ درصدی محقق ساخته، طی حدود ۸ سال فعالیتش، ۵۱۱ درصد بازدهی داشته است.

صندوق سپهر بازار سرمایه
با آغاز فعالیت بازارگردانی در نمادهای مختلف بازار سرمایه، این شرکت نیز در ابتدای سال ۱۳۹۹ اقدام به تاسیس صندوق اختصاصی بازارگردانی کرده است و مسئولیت بازارگردانی نمادهایی از جمله بانک صادرات ایران، گروه مالی سپهر صادرات، سرمایه گذاری خوارزمی، توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی، خدمات انفورماتیک و چند نماد از گروه حمل و نقل را بر عهده داشته است. ارزش کلیه دارایی های موجود در این صندوق در حال حاضر به بیش از ۳۹ هزار میلیارد ریال رسیده است.
در جدول مشروح عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت این شرکت را مشاهده می‌کنید.

بازده بیش از ۹۵ درصدی «سپهر بازار سرمایه»

  • شماره ۴۹۷ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 474175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =