پیش بینی بازار ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ / دو عامل حلقه گمشده بازار سرمایه‌اند

این روزها کاهش ارزش معاملات را شاهد هستیم چرا که بازار ایران یک طرفه است و با بازاری مثل فارکس که دو طرفه است تفاوت دارد.

محمد صادق میرزائی، کارشناس بازار سرمایه و مدرس مرکز مالی ایران در مصاحبه با صدای بورس گفت: نگاه کوتاه مدت سرمایه‌گذاران بازار سرمایه به نرخ دلار در بازار آزاد گره خورده اما باید مد نظر داشت که نگاه میان مدت بازار سهام به دلار نیمایی است.

وی گفت: قبلا دلار نیمایی ۲۸۵۰۰ تومان اعلام شده بود و بعد از آن دلار حواله سامانه ارزی آمد که بین ۳۷هزار تا ۳۸۵۰۰تومان در نوسان است و این نرخ به مرور زمان به دلار بازار آزاد نزدیک خواهد شد.

وی افزود: درصورتی که قیمت دلار در سامانه، بالای ۴۰ هزار تومان تثبیت شود شاخص کل بورس می‌تواند بالای ۳میلیون واحد تثبیت شود که در ماه‌های پیش رو دور از انتظار هم نیست. اما در کوتاه مدت بازاری نوسانی و پر التهاب انتظار می رود به این دلیل که دلار بازار آزاد دچار نوسانات و اصلاحات شده است.

میرزایی ادامه داد: همچنین این روزها کاهش ارزش معاملات را شاهد هستیم چرا که بازار ایران یک طرفه است و با بازاری مثل فارکس تفاوت دارد. این کاهش حجم و ارزش معاملات در کف‌های معتبر تکنیکالی نشانه بدی نیست اما باید به گردش پول بین صنایع و سهام هم توجه کرد.

وی اظهار داشت: این روزها سهام دلاری و ریالی راه خود را از هم جدا کرده‌اند، برای مثال سهامی داشتیم در گروه خودرو سازان تجاری که در سال گذشته تا به امروز بیش از ۱۰ برابر شده است. در مجموع توصیه بنده برای عموم سرمایه‌گذاران استفاده از صندوق‌های etf است که دامنه نوسان و نقدشوندگی بهتری دارند و بازدهی بسیار خوبی را در سال‌های اخیر تا به امروز ثبت کرده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: یکی از معتبرترین صندوق‌ها با ارزش معاملات چشمگیر در ۱۰ سال گذشته تا به امروز بیش از ۴۵ برابر افزایش قیمت داشته که از تمام بازارهای موازی هم بهتر بوده؛ کلید درآمد پایدار در بازارهای مالی به ویژه بازار سرمایه مجموعی از عواملی مانند تکنیکال، تابلوخوانی، بنیادی، اقتصاد کلان و روانشناسی بازارهاست. اگرچه همه موارد فوق بسیار اهمیت دارند و دانستن آنها ضروریست اما حلقه گم شده درآمد پایدار و ماندگاری در بازارهای مالی، مدیریت سرمایه و داشتن استراتژی است.

کد خبر 473641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =