برنامه انتشار ۷ هزار میلیارد تومان اوراق شرکتی

«تنوین» در سال گذشته و با سرمایه ثبت شده ۲۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال مبلغ ۱۸,۹۴۷,۱۸۳ میلیون ریال سود خالص محقق کرد و در گزارش تلفیقی نیز معادل ۱۸ هزار و ۹۴۷ میلیارد ریال سود شناسایی کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۷ درصد رشد داشته است.

داوود رزاقی، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه نوین در گفت‌وگو با هفته نامه اطلاعات بورس به بررسی عملکرد شرکت پرداخت و همچنین در ادامه با نگاهی به وضعیت بازار سرمایه افزود به نظر نمی‌رسد اتفاقات سال ۱۳۹۹ باز هم در این بازار تکرار شود و همچنین اینکه هیچگونه تشابهی نسبت به آن ندارد، در حال حاضر اگر سرمایه گذاران تنها به این نکته توجه کنند که روند رشد قیمت‌ها نیز در بازار مسکن، ارز و طلا چه میزان بوده است و بازار سرمایه نسبت به آن چه میزان عقب تر است، به نظر می‌رسد بازار خوبی برای سال ۱۴۰۲ داشته باشیم و همچنین اینکه با یک روند آرامی رو به رشد است.

* عملکرد شرکت تامین سرمایه نوین را در سال گذشته چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در حال حاضر «تنوین» هشت درصد از سهام بازار صنعت را در اختیار خود دارد و شرکت موفق شد در سال ۱۴۰۱ سود خالص ۱۸.۵۸۲ میلیارد ریال و سود خالص تلفیقی ۱۸.۹۴۷ میلیارد ریال و بازدهی حقوق مالکانه ۴۸ درصد را کسب کند که در بین تامین سرمایه‌های فعال دربازار سرمایه، تقریبا بیشترین میزان سود تاکنون بوده است. البته این درآمد بابت انتشار اوراق و مدیریت صندوق‌ها و همچنین خرید و فروش و سرمایه گذاری‌ها حاصل شد.

* برای سال جدید چه برنامه‌های توسعه‌ای را در دست اقدام دارید؟
عمده اهدافی که برای سال آینده نیز در نظر گرفته شده، تداوم این موضوع است. همچنین امید می‌رود در چارچوب اساسنامه و فعالیت‌هایی که برای مجموعه تعریف شده و پیش بینی بودجه بتوانیم این روند را در سال آینده نیز ادامه دهیم. همچنین در سال جدید etf صندوق نهال رشدی خواهد شد که بر روی آن بسیار برنامه‌ریزی شده و امید می‌رود که بتوانیم منابع خوبی را در بازار سرمایه جذب کنیم. آغاز فعالیت بازارگردانی صندوق پالایش یکم از آبان ماه باعث شد P/NAV صندوق از ۶۷ به ۹۷ درصد افزایش پیدا کند و همچنین کارمزد بازارگردانی ۰.۳ درصد کل AUM صندوق‌ها اعلام شده است. بعدی بحث رسیدن p/nav صندوق پالایش است که امید می‌رود در سال جاری به آن برسیم و جزو اهداف جدی ماست. از دیگر اهداف در ادامه انتشار ۷ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی برای مجموعه‌های مختلف است.

* برای ورود صندوق‌های جدید به بازار سرمایه چه برنامه‌هایی در دستورکار است؟
برای ورود صندوق‌های جدید لازم است که از بانک مرکزی مجوز اخذ شود و این جزو برنامه‌ها است که شرایط تاسیس و ایجاد صندوق‌ها تسهیل شود. راه‌اندازی صندوق‌های متنوعی مدنظر ماست همچون صندوق طلا، اهرمی، شاخصی، بخشی اما اگر اینکار انجام نشود باید با توجه به نظرات هیات مدیره یکی از صندوق‌ها را تبدیل به صندوقی کنیم که اولویت کاری ماست. حجم منابع صندوق‌های سرمایه‌گذاری تنوین در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۳۶۳ هزار میلیارد ریال بوده است، ۱۰ صندوق تحت مدیریت «تنوین» بوده که حدود پنج درصد سهم از بازار در حوزه صندوق‌ها نیز در اختیار شرکت است. حجم تأمین مالی انجام شده توسط تامین سرمایه نوین از زمان تأسیس تاکنون ۳۳۱.۴۶۰ میلیارد ریال بوده که در سال گذشته تأمین مالی ۶۹.۸۰۰ هزار میلیارد ریالی مبتنی بر بدهی و سرمایه انجام داده است.

* میزان سود "تنوین" در سال گذشته چه میزان بود؟
«تنوین» در سال گذشته و با سرمایه ثبت شده ۲۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال مبلغ ۱۸,۹۴۷,۱۸۳ میلیون ریال سود خالص محقق کرد و در گزارش تلفیقی نیز معادل ۱۸ هزار و ۹۴۷ میلیارد ریال سود شناسایی کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۷ درصد رشد داشته است. همچنین برای سال ۱۴۰۲ سود پایدار هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان پیش بینی می‌شود و شرکت سعی دارد بانک را برای انجام افزایش سرمایه از محل مطالبات در سال ۱۴۰۲ متقاعد کند.

* سهم تامین سرمایه نوین در اوراق بدهی چقدر است؟
سهم تامین سرمایه نوین در اوراق بدهی ۸ درصد بوده است و در سال ۱۴۰۱ در اوراق مشارکت شهرداری تبریز، اوراق مرابحه وزارت اقتصاد، اوراق اجاره سهام گروه پتروشیمی تابان فردا، اوراق اجاره سهام شرکت توسعه مالی مهر آیندگان، اوراق تبعی سرمایه‌گذاری مهرگان تأمین پارس، اوراق تبعی گروه مالی ملل و اوراق مرابحه شرکت فولاد خوزستان سهیم بوده است. همچنین شرکت در سال گذشته ۱۲۵۰ میلیارد تومان اوراق سرمایه‌ای داشته است.

* ارزیابی شما از روند بازار سرمایه چیست؟
به نظر نمی‌رسد اتفاقات سال ۱۳۹۹ باز هم در این بازار تکرار شود و همچنین اینکه هیچگونه تشابهی نسبت به آن ندارد، در حال حاضر اگر سرمایه گذاران تنها به این نکته توجه کنند که روند رشد قیمت‌ها نیز در بازار مسکن، ارز و طلا چه میزان بوده است و بازار سرمایه نسبت به آن چه میزان عقب تر است، به نظر می‌رسد بازار خوبی برای سال ۱۴۰۲ داشته باشیم و همچنین اینکه با یک روند آرامی رو به رشد است.

* بازارهای موازی را چگونه می‌بینید؟
در بازارهای موازی نیز باید به یکسری مسائل توجه کرد، مسائلی همچون بحث برجام که شایعاتی درخصوص آن شنیده می‌شود، یا اینکه آیا روابط بین‌المللی کشور بهبود پیدا کند یا خیر، مواردی از این دست در بحث ارز و طلا قطعا تاثیرگذار است اما نقدینگی موجود در کشور مقداری شرایط را غیرقابل پیش بینی کرده است و بیشتر پیش‌بینی‌ها به این سمت است. بنابراین ما شاهد تورم برای سال جاری خواهیم بود.

* چه ریسک‌هایی بازار سرمایه را تهدید می‌کند؟
در حال حاضر بازارسرمایه را عمدتا بازارهای رقیب تهدید می‌کند و بعد از آن نرخ ارز و نرخ بهره‌ای که در حال حاضر قابل پیش بینی نیست، اما مهم‌ترین بخش آن که بازار سرمایه را تهدید می‌کند پیش‌بینی‌پذیر نبودن اقتصاد است.

* در سال‌های اخیر چندین ابزار رونمایی شده است. چه تاثیراتی بر روی بازار سرمایه داشته‌اند؟
بازار سرمایه ما عمدتا سنتی است و این باعث شده است که سهام و یکسری ابزارهایی همچون حق تقدم مخاطب بیشتری داشته باشند و سرمایه گذاران تمایل داشته باشند تا برای سرمایه‌گذاری بیشتر به سمت آن‌ها بروند، در حال حاضر بازار آپشن بسیار بازار خوبی است و همچنین اختیار خرید و فروش و یا گواهی سپرده‌ای که بر روی کالا آمده است و دیگر مواردی که وجود دارند، ابزارهای بسیار خوبی هستند.
در بازار سرمایه نیز به دلیل اینکه تمایل به سمت ابزارهای قدیمی برای سرمایه گذاری وجود دارد حجم بسیار پایینی وجود دارد و استقبالی نیز نمی‌شود. فرضا ممکن است در یک روز سهمی هزارمیلیارد تومان خریدار و یا فروشنده داشته باشد اما جمع اختیار ۱۵-۱۰ میلیارد تومان است، بنابراین، این موضوع باعث می‌شود کسی به سمت آن تمایل نداشته باشد. اما برخی از این اختیارها ممکن است در ۳ ماه سی درصد بازدهی داشته باشد و این باعث می‌شود که بالاتر از حد صددرصد رود اما بسیاری نسبت به آن آگاهی ندارند و هم اینکه حجم خاصی ندارند.
همچنین چالش‌هایی برای راه‌اندازی تامین سرمایه وجود دارد، در ابتدا تامین سرمایه‌هایی که سهامداران بانکی دارند و بعد تامین سرمایه‌هایی که سهامدارغیربانکی دارند. برای تامین سرمایه‌های بانکی به این دلیل که بانک بالا سر آن‌ها تحت نظارت بانک مرکزی است قانونی تصویب شد که تاسیس هر گونه صندوق باید با مجوز بانک مرکزی صورت بگیرد. این باعث شد تا فعالیت‌ها محدود شود و هرگونه صندوقی که تاسیس شد برای گذشته بوده و در حال حاضر صندوقی نمی‌توان تاسیس کرد و یا به سختی این امر صورت می‌پذیرد. این موضوع باعث شده تا یک رقابت نابرابر مابین تامین سرمایه بانکی و غیربانکی ایجاد شود. تامین سرمایه‌های غیر بانکی می‌توانند براحتی هر نوع صندوقی را می‌خواهد اعم از شاخصی، اهرمی، بخشی تاسیس کنند و این یکی از چالش‌هایی است که صنعت تامین سرمایه را با محدودیت جدی مواجه می کند و امیدواریم که این محدودیت در آینده برطرف شود.

* چالش‌های تامین سرمایه‌ها چیست؟
رقابت به طور کلی امر خوبی است، اما رقابت ناسالم همیشه ضربه خواهد زد. به طور مثال سبدها سایزهای خاص خود را دارند و چندین سبد بسیار خوب و موفق نیز داشته‌ایم اما گاها آن سبد یک صندوق با نرخ بسیار پرت و بالایی دارد و این برای مرحله‌ای است که صرفا قصد دارند مشتری جذب کنند و در نهایت نیز ممکن است که نتوانند مشتری جذب کند و این باعث می‌شود تا در افکار عمومی یک نرخ بالایی درج شود و این موضوع توقع را در بین سرمایه گذاران بالا می‌برد و مجبور می‌شویم نرخ‌های بالاتری دهیم در حالی که صندوق این نرخ را نساخته است و تنها برای اینکه رقابت حفظ شود، عملا یک رقابت ناسالمی بر سر نرخ ایجاد می‌شود و آن را بالا می‌برد و باعث ایجاد ریسک درصندوق‌ها می‌شود. چالش بعدی بحث خصوصی و یا غیر خصوصی بودن سهامداری و به نوعی هیات مدیره مجموعه است در حال حاضر بخش‌های خصوصی به آسانی کار می‌کنند از این نظر که دست آن‌ها در پراخت‌ها باز است اما برای ما محدودیت وجود دارد و باعث شده است تا احساس خطر داشته باشیم.

  • نگین عظیمی - خبـرنــگار
  • شماره ۴۹۵ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 473300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =