بورس بلاتکلیف ادامه می‌دهد 

هفته دوم خرداد ماه با فشار عرضه‌ها در کلیت بازار شروع شد. اخبار تعاملات بین‌المللی و ابهامات قیمت ارز و همینطور کاهش قیمت‌های جهانی تحت تاثیر سیاست‌های فدرال رزرو و اقتصاد چین، موجب کاهش قیمت‌ها در بازار شد.

ارزش معاملات خرد به محدوده ۱۱۲۰۰ میلیارد تومان افت داشته و بازار شرایط خنثی پیش گرفته است. خریداران قوی در سهم‌ها نیست و هر هیجان خریدی با عرضه سرکوب می‌شود و در نهایت با بازار متعادل روبه‌رو بودیم.

سفر سلطان عمان در این هفته و عادی سازی روابط بین ایران و مصر از مهم‌ترین اخبار است. در روز شنبه خروج پول حقیقی با شیب بیشتری ادامه داشت و حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان ثبت شد و در نهایت شاخص کل با کاهشی حدود ۱.۴۸ درصدی به رقم ۲ میلیون و ۳۱۱ هزار واحدی رسید.

روز اصلاحی برای بازار
در روز یکشنبه بازار در ادامه روز گذشته‌اش با اصلاح به نسبت سنگینی همراه شد. تقریبا اکثریت گروه‌ها و نمادهای با کاهش قیمت همراه بودند که در نتیجه آن شاهد افت بیشتر شاخص هم وزن از شاخص کل بودیم. سفر سلطان عمان، تنش طالبان در مرز و از سوی دیگر شایعات زیان سازی خودروسازان و لغو پذیرش را می‌توان از دلایل اصلاح بازار بیان کرد. خروج پول بار دیگر شیب بیشتری داشت و به رقم ۲۲۰۰ میلیارد تومان رسید. در اواخر بازار در نمادهای بزرگ شاهد تحرکات مثبت و جمع شدن صف‌های فروش بودیم و در نهایت شاخص با کاهشی حدود ۲.۳۴ درصدی در کانال ۲ میلیون و ۲۵۷ هزار واحدی بسته شد.
در روز دوشنبه شاهد برگشت نمادها از سطح حمایتی خود بودیم. شرایط کوچکترهای بازار بهتر از بزرگترها بود. عرضه‌ها سبب شد که شاهد بازار مثبت قوی نباشیم. ارزش معاملات با توجه به حجم کم معاملات و تقاضا در بازار رکودی در محدوده ۱۰ هزار میلیارد تومان قرار گرفت. در گروه سیمانی و غذایی و بیمه شاهد افزایش تقاضا بودیم. در گروه بانک با توجه به گزارش‌های خوب شاهد رنج‌های مثبت بودیم. با توجه به بازار و کف‌های حمایتی فروشنده قوی در بازار نیست اما خریداران هم تمایل به خرید ندارند و همچنان بازار خنثی و متعادل بود. در نهایت شاخص با مثبت اندک به سطح ۲ میلیون و ۲۷۵ هزار واحدی رسید.

بازار هفته را خنثی پایان داد
در روز سه شنبه بازار با توجه به اخبار برجامی و آزاد شدن پول بلوکه در کشورهای مختلف دچار سردرگمی شد. تقاضای خوبی برای بانک تجارت پس از گزارش خوب آن شکل گرفت. ارزش معاملات همچنان در همان محدوده ۱۰ هزار میلیارد تومان قرار گرفته است. از اخبار مهم این روز می‌توان به معرفی عباس علی آبادی مدیرعامل «مپنا» به عنوان وزیر صمت اشاره کرد که شاهد افزایش تقاضا در این نماد بودیم. دو نماد «وبملت» و «خنصیر» بیشترین ارزش معاملات خرد را داشتند. شاخص کل افزایش حدود نیم درصدی به کانال ۲ میلیون و ۲۸۸ هزار واحد رسید.
در آخرین روز هفته گذشته با توجه به تعطیلات پیش رو بازاری کم حجم و بی رمقی را تجربه کرد. حدود ۹۰۰ میلیارد تومان خروج پول حقیقی‌ها برآورد شد. از اخبار مهم این روز می‌توان به عرضه اولیه «والماس» اشاره کرد که به صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام و مختلط تخصیص یافت. ابهامات در نرخ ارز و همچنین کاهش قیمت‌های جهانی سبب شد که بازار در حالت انتظار و خنثی قرار گیرد. در نهایت بازار با غلبه فروشندگان هم ریالی و هم صادراتی با افت همراه شد و به سطح ۲ میلیون و ۲۷۱ هزارواحد رسید.

اقبال بازار به سمت خودرویی‌ها وبانکی‌ها
در روز شنبه بازار با توجه به تعطیلات پیش رو کم رمق اما مثبت را سپری کرد. فروشندگان جدی در بازار وجود نداشتند و تقاضا به سمت گروه‌های ریالی چرخید. خودروسازان با توجه به اصلاح‌های چند روز اخیر به کف‌های حمایتی خوبی رسیدند و مورد تقاضا قرار گرفتند. با توجه به اخبار مثبت برجامی گروه‌های بانکی، غذایی‌ها، سرمایه گذاری‌ها، حمل و نقلی‌ها بیشتر مورد توجه بازار قرار گرفتند. ارزش معاملات با توجه به نیمه تعطیلی روز شنبه حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان ثبت شد و شاخص با مثبت اندک به سطح ۲ میلیون و ۲۷۹ هزار واحد دست یافت.
در روز سه شنبه بازار بعد از تعطیلات و در ادامه معاملات مثبت روز گذشته‌اش با محوریت گروه خودرویی و بانکی با تقاضا همراه شد. حجم معاملات اما همچنان در محدوده ۸۵۰۰ میلیارد تومان است که برای رشد بازار نیار به افزایش ارزش معاملات خرد می‌رود. خودروسازان، شیمیایی‌ها و اداره بازارهای مالی سه گروهی بودند که با ورود نقدینگی حقیقی‌ها مواجه بودند. «وبملت» و «خودرو» بیشترین تاثیر مثبت بر بازار داشتند و شاخص کل با رشد اندک در کانال ۲ میلیون و ۲۸۹ هزار واحد قرار گیرد. در آخرین روز هفته بازار متعادل شروع شد اما به تدریج عرضه‌ها در گروه‌های خودرویی و بانکی افزایش یافت و سبب شد که این عرضه به کلیت بازار سرایت کند. نمایشگاه بورس و تعطیلی چند روزه اخیر سبب شد که تقاضای جدی بر بازار شکل نگیرد.
از اتفاقات مهم این روز می توان به انتشار جزئیات افزایش سرمایه بانک صادرات از محل آورده و سلب حق تقدم اشاره کرد که مورد انتظار بازار نبود و سبب شد که این نماد با صف فروش همراه شود و در نهایت کل گروه بانکی با عرضه همراه شوند. دربازار روز چهارشنبه گروه زارعت با توجه به تصویب افزایش سرمایه‌ها مورد تقاضا بازار قرار گرفتند. در نهایت شاخص کل با کاهش جزیی در سطح ۲ میلیون و ۲۸۸ هزار واحد ماند.

پایان هفته نیمه تعطیل و کم نوسان شاخص
بازار سرمایه هفته نیمه تعطیل را پشت سر گذاشت. شاخص کل کم نوسان و ارزش معاملات بسیار پایین‌تر از متوسط هفته‌های قبل بود. در اخبار خوب سیاسی، خودرویی‌ها تکنیکالی به حمایت‌ها رسیدند و در میانه هفته تا صف خرید سنگین پیش رفتند اما در آخر هفته تا منفی معامله شدند. بانکی‌ها نیز تحت تاثیر همین موضوع با رشد قیمت مواجه شدند. بانک ملت به بالای ۵۳۰ تومان افزایش یافت و بانک تجارت بالای ۳۰۰ تومان تثبیت شد. «وبصادر» گزارش ۱۲ ماهه تلفیقی ۱۴۰۱ را منتشر کرد و برخلاف بانک‌های دیگر که سهامداران را غافلگیر کرد، این بانک سهامداران را نا امید کرد و کاهش ۱۳ درصدی سود را شاهد بود. شفاف سازی هایی را در نمادهای زیرمجموعه تامین اجتماعی در خصوص تجدید ارزیابی داد. بعد از «زملارد»، «زفکا» و «زگلدشت» نیز تجدید ارزیابی را کدال کردند.
در بازارهای جهانی اونس طلا ۱۹۶۰ دلار معامله شد و نفت پس از توافق اپک برای کاهش یک میلیون بشکه عربستان سعودی و کاهش بیش از یک و نیم میلیون از سال میلادی آینده، شاهد رشد بود و تا ۷۶ دلار بر بشکه افزایش یافت. مس پس از کاهش، شاهد بهبود قیمتی است و به بیش از ۸۳۰۰ دلار افزایش یافت. روی در محدوده ۲۳۰۰ دلار و سرب بالای ۲۰۰۰ دلار معامله شد. بورس کالا شاهد رقابت خوبی در گروه سیمان بوده و فولاد رقابت کمی را شاهد بود و رقابت بالایی را در اسلاک واکس و وکیوم باتوم داشته است.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۴۹۵ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 473288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =