رفع ابهامات عرضه اولیه سهام نیان الکترونیک

ابهامات احتمالی در خصوص اطلاعات و صورت های مالی و همچنین گزارش ارزش گذاری و امیدنامه منتشر شده قبل از عرضه اولیه سهام نیان الکترونیک برطرف شد.

به گزارش صدای بورس، زمان عرضه اولیه کل سهام شناور شرکت نیان الکترونیک ۲۵ خواهد بود که ۱۰ از آن در روز عرضه اولیه و ٪۱۵ در اختیار بازار گردان قرار خواهد گرفت روش عرضه اولیه نیز هنوز ابلاغ نشده و و مطابق با اطلاعیه فرابورس خواهد بود.

با بازگشت به اطلاعیه منتشر شده ضرورت برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی در سامانه کدال به منظور ارائه پاسخ به سوالات و ابهامات احتمالی در خصوص اطلاعات و صورت های مالی و همچنین گزارش ارزش گذاری و امیدنامه منتشر شده قبل از عرضه اولیه سهام محمد علی چمنیان مدیرعامل شرکت نیاد الکترونیک به سوالات مطرح شده در جلسات معارفه به این شرح پاسخ داد؛
عرضه اولیه چند درصد از سهام کل شرکت بوده و روش عرضه به چه صورت هست؟

در زمان عرضه اولیه کل سهام شناور شرکت ۲۵ خواهد بود که ۱۰ از آن در روز عرضه اولیه و ٪۱۵ در اختیار بازار گردان قرار خواهد گرفت روش عرضه اولیه نیز هنوز ابلاغ نشده و و مطابق با اطلاعیه فرابورس خواهد بود.

آیا برنامه ای برای ورود شرکتهای زیر مجموعه شرکت نیان الکترونیک (نیان) باتری خاوران و نیان موتور توس به بازار سرمایه وجود دارد؟

در حال حاضر شرکت نیان الکترونیک به عنوان شرکت اصلی عرضه میشود، با این وجود با توجه به ساختار سهامداری موجود ) نیان الکترونیک سهامدار حدود ۹۹ درصد از نیان باتری و ۹۸ درصد از نیان موتور می باشد سهامداران شرکت اصلی از عواید شرکتهای زیر مجموعه نیز بهره مند خواهند شد. اما شرکت در برنامه های آتی خود برنامه ورود هر دو شرکت به بازار سرمایه را دارد.

سهامداران حقیقی امکان شرکت در عرضه اولیه را دارند؟

روش عرضه اولیه هنوز ابلاغ نشده و و مطابق با اطلاعیه فرابورس خواهد بود.

چالش ها و موانع موجود در فرآیند ورود شما به بازار سرمایه چه بوده است؟

با توجه به اینکه اکثر شرکت های پذیرفته شده در بازار سرمایه تاکنون با رویکرد سنتی و متکی بر ماشین آلات و تجهیزات و دارایی فیزیکی بوده اند ،پذیرش درج و حتی ارزشگذاری شرکتی همانند نیان الکترونیک به عنوان اولین شرکت دانش بنیان تولیدی نوع ۱ با ارزش دارایی نامشهود بسیار بالاتر از دارایی مشهود در بازار سرمایه امری دشوار بوده است.
همچنین لازم به ذکر است با استناد به مصوبه هیئت وزیران ساختار ارزشگذاری دارایی های نامشهود ایجاد شده و شرکتهایی در زیر مجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مجوز فعالیت در این حوزه را کسب کرده و ارزش گذاری دارایی نامشهود را با استفاده از کارشناسان رسمی دادگستری در حوزه های مرتبط انجام می دهند.

با این وجود ارزشگذاری دارایی نامشهود همچنان در بازار سرمایه به رسمیت شناخته نشده و افراد متخصص بازار سرمایه به این گزارشات با شک و شبه نگاه می کنند کما اینکه ارزش دارایی های نامشهود این شرکت در گزارشات ارزش گذاری لحاظ نشده است.

از طرفی در بازارهای جهانی با توجه به وجود دیدگاه بلند مدت و آیند هنگری متخصصین بازار سرمایه اکثر شرکت های دانش بنیان که بعضاً زیان ده نیز بوده اند یا اعداد بسیار بالا معامله می شوند در حالیکه در ایران به آینده و رشدی بودن شرکت های دانش بنیان توجهی نمی شود. موارد مذکور گوشه ای چالش های ورود شرکت های دانش بنیان تولیدی نوع ۱ به بازار سرمایه بوده که امید است با ورود بیشتر این شرکتها به بازار و جلب اعتماد سرمایه گذاران این چالش ها مرتفع شود.

آیا شرکت برنامه ای برای افزایش سرمایه دارد؟ و این افزایش سرمایه از چه محلی خواهد بود؟

برنامه افزایش وابسته به تصمیمات مجمع و در اختیار سهامداران عمده شرکت خواهد که در صورت تصویب در مجمع در دستور کار قرار خواهد گرفت.

با توجه به سید محصولات نیان الکترونیک این شرکت چه میزان توانسته از خروج ارز از شرکت جلو گیری کند؟

تمام محصولات تولیدی حال حاضر شرکت نیان الکترونیک پیش از این وارداتی بوده و در حال حاضر تولیدات این شرکت نقش حائز اهمیتی از خروج ارز از کشور دارد. میزان جلوگیری از خروج ارز از کشور از طریق محصولات تولیدی این شرکت که سابقاً و و تماماً وارداتی بوده است بیش از ۵۰ میلیون دلار به طور مستقیم و غیر مستقیم در طی ۲ سال آینده خواهد بود.

با توجه به ترافیک موجود در صف شرکت های در انتظار عرضه اولیه آیا زمان حدودی عرضه مشخص است؟

زمان عرضه اولیه مطابق با اطلاعیه فرابورس خواهد بود.

دلیل توجه قابل ملاحظه شرکت نیان الکترونیک بر حوزه استارتاپ و همچنین سرمایه گذاری در آن چیست؟

در حوزه زیست بوم نوآوری شرکت نیان الکترونیک در زمانی که ادبیات استارتایی در کشور مرسوم نبود به عنوان اولین استارتاپ کشور در سال ۱۳۷۰ تأسیس شد و در حال حاضر به عنوان یک استارتاپ بالغ و رشد یافته است که بعد از حدود ۳۰ سال فعالیت توانسته وارد بازار سرمایه شود زیان الکترونیک با استفاده از مدلهای علمی توانسته مسیر تبدیل شدن از یک استارتاپ ۳ نفره به یک کارگاه تولیدی با بیش از ۷۰۰ نفر نیروی انسانی و بیش از ۵۰۰۰۰۰ هزار متر مربع فضای تولیدی را در طی ۳۰ سال طی کند و این مسیر را به عنوان یک مدل بر روی استارتاپ های جدید پیاده سازی کند تا به رشد و توسعه آنها کمک کند.

در هلدینگ مدنظر شرکت نیان الکترونیک کارخانجاتی وجود دارد که محصولات سنگین و زیربنایی تولید میکنند مانند خطوط تولید ،باتری تجهیزات تولید محصولات الکترونیک و ... و مجموعه ای از شرکتهای استارتاپی که وظیفه ارائه راهکارهای نوآورانه برای رفع نیازهای مشتریان و چگونگی یکپارچه سازی محصول مورد نیاز مشتری با استفاده از تجهیزات و دانش تولیدی موجود در سایر کارخانجات زیر مجموعه را دارا هستند.

در حال حاضر شرکت نیان الکترونیک حداقل ۳۰ ایده برای استارتاپهای زیر مجموعه خود دارد. استارتاپها حلقه های واسطه این صنعت جهت برطرف سازی نیاز مشتریان هستند که ما با استفاده از تلنت ،پولها، دانشگاهها، سرریز فناوری در شرکت های SpinOff و سرمایه گذاری در استارتاپ ها موجود بدنبال ایجاد این حلقه ها هستیم تا با توجه به تجربه نیان الکترونیک منجر به رشد، توسعه و در نهایت ورود این استارتاپها به بازار سرمایه باشیم.

کد خبر 473236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =