بازدهی مناسب در انتظار فولادی‌ها 

عوامل متعددی روی قیمت و بازدهی نمادهای فولادی تاثیرگذار هستند که مهمترین آنها نرخ‌های جهانی محصولات فولادی، تغییرات نرخ دلار (نیما و آزاد)، هزینه انرژی شرکت‌های فولادی و سیاست‌های دولتی هستند.

با توجه به ضعف در نرخ‌های جهانی محصولات فولادی، ریسک و هزینه انرژی بالای فولادی‌ها و همچنین دخالت‌های دولت در صنایع بزرگ نظیر فولاد جهت جبران کسری بودجه و سایر عوامل، به‌طور کلی نمی‌توان آینده مثبت و ایده‌آلی برای صنعت فولاد (با توجه به مفروضات فعلی) متصور بود.

بدیهی است با رشد قیمت‌های جهانی محصولات فولادی (به‌عنوان مثال رشد نرخ جهانی شمش)، رشد دلار، از بین رفتن ریسک هزینه انرژی شرکت‌های فولادی و عدم دخالت دولت و سیاست‌های دولتی در این صنعت؛ می‌توان چشم‌انداز مثبتی برای شرکت‌های فولادی در آینده متصور بود.

وضعیت تولید و فروش «فسازان»
ظرفیت اسمی شرکت غلتک‌سازان سپاهان در تولید انواع شمش و قطعات تولیدی به ترتیب ۱۵۰ هزار و ۱۴ هزار تن در سال است که شمش فولادی محصول اصلی شرکت است و در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ترتیب قادر به تولید ۱۷۰ هزار و ۲۰۰ هزار تن انواع شمش فولادی بوده است. همچنین شاهد رشد قابل توجه مبلغ فروش در دو ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال‌های گذشته هستیم که می‌توان سودسازی مناسبی را برای شرکت در سال ۱۴۰۲ متصور بود. ریسک‌های شرکت شامل: ریسک فروش / ریسک قیمت فروش و تغییرات نرخ ارز / ریسک تسویه وجوه حاصل از صادرات و ریسک ورود رقبای خارجی است.

بازدهی مناسب در انتظار فولادی‌ها 


وضعیت تولید و فروش «فخوز»
ظرفیت اسمی تولید شمش شرکت فولاد خوزستان ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال است و شرکت‌های زیرمجموعه فخوز نیز به تولید کنسانتره، گندله و اسفنجی می‌پردازند که بیشترین میزان تولید مربوط به شرکت توسعه فراگیر سناباد است. همچنین نتایج حاصل از بررسی مقدار و مبلغ فروش شرکت در سال‌های گذشته نشان‌دهنده این موضوع است که شرکت در سال ۱۴۰۲ قادر به فروش بیشتری نسبت به سال‌های گذشته بوده است و در صورتی که تغییراتی در نرخ‌های جهانی حاصل نشود، فروش شرکت در سال جاری بسیار مناسب خواهد بود. ریسک‌های شرکت شامل: ریسک تامین از خارج برخی اقلام استراتژیک و تحقق اهداف فروش صادراتی / ریسک کمبود منابع پایدار تامین کنسانتره سنگ آهن / ریسک محدودیت درتامین الکترود گرافیتی و افزایش هرینه‌های تامین آن و ریسک زیرساخت‌های حمل و نقل، خصوصاً حمل و نقل ریلی در کشور است.
* در این تحلیل نرخ دلار نیما ۴۵ هزار تومان، نرخ شمش و اسلب ۵۰۰ دلار، نرخ آهن اسفنجی ۶۱ درصد، نرخ گاز ۲۵۰۰ تومان، نرخ تورم و رشد حقوق و دستمزد نیز ۴۰ درصد فرض شده است.

بازدهی مناسب در انتظار فولادی‌ها 

  • علی حیدری - کارشناس تحلیل سبدگردان اقتصاد بیدار
  • شماره ۴۹۴ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 473088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =