تنوع روش عرضه‌های اولیه و حق انتخابی که برای سرمایه‌گذاران وجود دارد

مدیرعامل شرکت سبدگردان داریوش در بررسی مزیت‌های تخصیص برخی از عرضه‌های اولیه کوچک به صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفت: تخصیص عادلانه سهام و توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را می‌توان از مهم‌ترین مزیت‌های این روش عرضه اولیه دانست.

به گزارش صدای بورس، همایون دارابی با اشاره به اینکه در شرایط امروز بازار تعداد و روش‌های عرضه‌های اولیه بسیار متنوع شده است، گفت: بر همین اساس سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به عرضه‌های اولیه می‌توانند در عرضه‌های بزرگ حضور پیدا کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه تخصیص عرضه‌های کوچک به کدهای معاملاتی خرد به دلیل بالا رفتن حجم عملیات سیستم بارها مشکلاتی را برای نرم افزار معاملاتی ایجاد کرده است، تصریح کرد: این روش به دلیل اعداد ناچیزی که به هر کد معاملاتی تخصیص می‌یابد نه تنها گاها باعث ایجاد مشکلاتی در سامانه معاملاتی می‌شود، بلکه هیچ عایدی و سود قابل‌توجهی نیز برای سرمایه‌گذار خرد به دلیل رقم اندکش، به همراه نخواهد داشت.

وی تقسیم سود اندک در مجمع برای تعداد بالایی کد سهامداری و هزینه و زمان قابل‌توجهی که در این فرآیند هدر می‌رود را مورد توجه قرار داد و افزود: این مدل عرضه اولیه در سایر بازارهای سهام دنیا نیز اجرایی می‌شود.

به گفته دارابی، در عرضه‌های اولیه سایر بازارهای جهان نیز متعهد پذیره‌نویسی و خریدار عمده که سهام را به سبدها و صندوق‌ها تخصیص می‌دهند، در عرضه‌های اولیه نقش اصلی را ایفا می‌کنند و این عرضه‌ها به‌صورت مستقیم توسط بازار خریداری نمی‌شود.

وی در ادامه، با اشاره به تسریع روند عرضه‌های اولیه به خصوص در حوزه شرکت‌های کوچک و استارتاپی که در صف ورود به بازار سرمایه قرار دارند، گفت: سهامداری مستقیم در این شرکت‌ها ممکن است ریسک‌هایی به همراه داشته باشد. در نتیجه با تخصیص سهام به صندوق‌ها و به‌صورت غیرمستقیم ریسک این عرضه‌ها برای سرمایه‌گذاران مدیریت خواهد شد.

مدیرعامل شرکت سبدگردان داریوش تشویق به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را از دیگر مزیت‌های این روش عرضه اولیه دانست و خاطرنشان کرد: این روند می‌تواند نفع عرضه‌های اولیه را به تعداد بیشتری از سرمایه‌گذاران برساند.

کد خبر 473044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =