اهداف بزرگ «شاراک» برای صادرات و ارزآوری

نشست خبری مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند با اصحاب رسانه برگزار شد. پتروشیمی شازند زیرمجموعه گروه توسعه ملی است.

به گزارش صدای بورس، در ابتدای این نشست علیرضا خلیلی نیا، مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند گفت: صنعت پتروشیمی، صنعتی بزرگ و بی بدیل، هم در بحث تولید و هم در بحث ارزآوری است. در سال ۱۳۹۱ سالانه چیزی در حدود ۵۲ میلیون تن محصول وجود داشت که این آمار در سال ۱۴۰۱ به ۹۴ میلیون تن رسیده که قرار است این عدد به ۱۴۰ میلیون تن برسد. ارزآوری سال گذشته نزدیک به ۱۸ میلیارد بوده است و در حال حاضر قرار است به ۲۰ میلیارد دلار برسد.

وی افزود: با توجه به نقش پتروشیمی هم در حوزه تولید و هم در حوزه ارزآوری، مشخص می‌شود که نقشی بسیار پررنگ دارد. ضمن اینکه صنایع پایین دستی از پتروشیمی‌ها و به ویژه پتروشیمی شازند به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده محصولات پتروشیمی کشور استفاده می‌کنند. این شرکت بالغ بر ۱۸ محصول در دو دسته پلیمری و شیمیایی تولید دارد که بعضا برخی از محصولات بسیار منحصر به فرد هستند و بالغ بر ۵ هزار شرکت در حال حاضر از محصولات «شاراک» به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کنند و این محصولات احتمالا در ۵۰ حوزه استفاده می‌شوند.

مدیرعامل «شاراک» در ادامه گفت: شازند یکی پتروشیمی‌های مهم در حوزه صادرات و ارزآوری است. سه هدفی اصلی که قرار است در سال جاری دنبال کنیم، در ابتدا افزایش تولید است البته نه به عنوان شعار بلکه به صورت عملی؛ هدف بعدی بحث افزایش صادرات و در آخر بحث دانش‌بنیان‌هاست که یکی از مهمترین اهداف ما به شمار می‌رود و درصددیم تا پتروشیمی شازند را به یک شرکت دانش‌بنیان تبدیل کنیم.

خلیلی نیا در خصوص چالش‌ها افزود: خوراک پتروشیمی‌ها دو دسته است؛ در ابتدا پتروشیمی‌های گازی و یا خوراک مایع همانند پتروشیمی شازند و تبریز که مهمترین چالش آنها تهیه خوراک است. ۷۵ درصد هزینه‌های مجموعه برای تهیه نفتا به عنوان خوراک مایع است. ابتدا که وارد مجتمع شدیم ذخیره خوراک تنها برای ۳ روز بود و در زمستان سال گذشته قسمت مهم نفت ورودی پالایشگاه‌ها تبدیل به بنزین می‌شد. اما امروز توانستیم نزدیک به ۵۰هزار تن خوراک ذخیره کنیم یعنی چیزی بالغ بر ۲ هفته ذخیره وجود دارد.

وی تاکید کرد: بنای ساخت پتروشیمی شازند بر این بود که خوراک آن توسط پتروشیمی اصفهان تهیه شود اما در بدو ورود ما پالایشگاه اصفهان تقریبا تعطیل بود و عملا خوراکی از سمت آن وارد نمی‌شد. در حال حاضر مقرر شده تا اصفهان روزانه تا سقف ۲ هزار تن نفتا دهد یعنی تقریبا دوسوم خوراک از اصفهان تامین شود. از سوی دیگر پالایشگاه امام خمینی شازند نیز با ما همکاری خوبی دارد و در سال گذشته عمده نفتا از شازند تامین می‌شد.

مدیرعامل «شاراک» افزود: پیش از ما پالایشگاه‌های خصوصی رقابت سنگینی برای تولید نفتا داشتند و این خصوصی شدن، هزینه‌های جانبی زیادی را به دنبال دارند. نزدیک به ۷ تا ۸ درصد هزینه‌های ما مربوط به حمل و نقل است. قیمت‌های سنگینی به ما داده می‌شد و زمانی که ۷۵ درصد هزینه‌ها مربوط به خوراک باشد، هزار تومان بالا و پایین تاثیر زیادی بر سود دارد. همچنین زمستان سال گذشته قیمت هر کیلو نفتا به عنوان خوراک مایع ۱۸ تا ۲۴ هزار تومان بود و این در حالی است که از اسفند ماه این نرخ خوراک مایع به ۱۵ تا ۱۷ هزار تومان رسیده است.

خلیلی نیا عنوان کرد: نرخ سود عدد خوبی نبود اما توانستیم در دو ماهه پایانی سال رکورد تولید خوب و رشد ۱۰۳ درصدی ثبت کنیم که این موضوع ناشی از تامین به موقع خوراک و همچنین نوع خوراک پتروشیمی شازند است. همچنین در حال حاضر تمام نفتا را از پالایشگاه‌های اراک، اصفهان، آبادان و سایر پالایشگاه‌های موجود در کشور تامین می‌کنیم. از جمله دغدغه‌های دیگر بحث تهیه مواد شیمیایی است و بعد بحث قطعات یدکی که توانستیم بخشی را بومی‌سازی کنیم و در تلاش هستیم تا بخش‌های دیگر را نیز بومی‌سازی کنیم.

وی در ادامه افزود: یکسری برنامه برای پروژه‌های سودآور زودبازده نیز داریم تا بتوانیم زنجیره تولید را در برخی از واحدها تکمیل کنیم. یکی از برنامه‌های بلندمدت ما تبدیل شازند به یک شرکت پتروپالایش است تا تولید خوراک را نیز درون خود مجموعه داشته باشیم و همچنین احداث یک مینی ریفاینری از جمله برنامه‌های بلندمدت ما است.

خلیلی نیا بیان داشت: سال جاری نسبت به پارسال قطعا برای سهامداران سال پرسودتری خواهد بود و این نوید را می‌دهیم که در سال ۱۴۰۲ رکورد سودآوری شازند را رقم خواهیم زد.

وی افزود: همچنین تامین خوراک مایع شامل ۷۰ درصد نفتای سبک و ۳۰ درصد نفتای سنگین است و این نفتا به صورت نقدی خریداری می‌شود. این نکته وجود داشت که رقابت در بورس کالا منجر به افزایش قیمت شده بود و شاهد سوداگری نفتا در بورس کالا بودیم. برخی از پالایشگاه‌های خصوصی نفتا را دریافت و سپس اقدام به صادرات می‌کردند که وضعیت بازگشت ارز آنها مشخص نبود. بعد از پیگیری‌های انجام شده در این مورد این رویه متوقف شد.

مدیرعامل «شاراک» در ادامه گفت: عمده تولید ما در حدود ۷۰درصد در بازار داخلی به فروش می‌رسد و ۳۰ تا۴۰ درصد مابقی به کشورهایی همچون افغانستان، ترکیه و امارات که بیشترین مقاصد صادراتی ما هستند، صادر می‌شود و تمام ارز شازند وارد سیستم بانکی کشور می‌شود و به سیستم صرافی بانک ملی اختصاص داده می‌شود.

خلیلی نیا در ادامه با بیان اینکه پس از ابلاغ نرخ تسعیر ارز خوراک پتروشیمی، قیمت تامین خوراک حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد افت کرد، گفت: بر این اساس محصولات عرضه شده در بورس کالا نیز با افت قیمتی در حدود ۲۰ تا ۳۰ مواجه شد.

وی افزود: با توجه‌ به‌ اینکه در قانون بودجه ۱۴۰۲، برای خوراک گاز پتروشیمی‌ها سقف قیمتی تعیین شده با تبدیل نرخ تسعیر ۲۸۵۰۰ به نرخ بازار مبادله حدود ۳۷ هزار تومان است، عملا سودآوری این شرکت‌ها رشد خواهد داشت. بر این مبنا تغییر مبنای نرخ خوراک تاثیر خاصی بر روی وضعیت سودآوری پتروشیمی با خوراک‌ مایع ندارد.

کد خبر 472697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =